Végtelen közösség, véges „igazi” kapcsolat
- Dátum: 2014.03.11., 10:19
- internet, kapcsolati háló, kapcsolattartás, közösség, közösségi oldalak
Napjaink aktuális kérdése, hogy a közösségi oldalak, és általában az internet használata vajon valóban képes-e kiterjeszteni kapcsolati hálónkat, baráti körünk „méreteit”?
Kétségtelen, hogy a kapcsolatfelvétel és a kapcsolattartás módját egyaránt képesek megkönnyíteni a közösségi hálók, és az újfajta mobiltechnológiák. Elég valakivel egyszer találkoznunk (vagy egyszer sem), hogy egy kattintással barátunkká, ismerősünkké „tehetjük” őket, így minimális energia befektetéssel képesek vagyunk növelni kapcsolati tőkénket.
Ugyanakkor érdemes elgondolkozni azon is, hogy mit jelent a kiterjedt kapcsolati háló, milyen funkciót, szerepet tud betölteni életünkben, és hogy valójában mennyire élő kapcsolatokról van szó. Pusztán az, hogy ismerőseink címszó alatt a különböző közösségi oldalakon egyre több név szerepel, nem jelenti azt, hogy ténylegesen egyre nagyobb kapcsolati tőkével rendelkezünk.
Pszichológiai kutatások szerint aktív kapcsolati hálónk mérete állandó, vagyis összességében az internet használata nem képes megváltoztatni, befolyásolni érzelmi kötődéseink határait. Társas életünk folyamatosan változik, emberek jönnek- mennek benne, de általában az „élő” kapcsolati kör mérete nem változik.
Egy brit-finn kutatás középiskolai diákok kommunikációs mintázatait vizsgálta több éven keresztül. A vizsgált célcsoport élethelyzete eközben jelentősen megváltozott, hiszen egyetemre kerültek, majd elkezdtek dolgozni. Természetesen mindig új és új emberekkel kerültek kapcsolatba, ám új barátságok szinte mindig csak a régiek kárára köttettek. A kutatás során az derült ki, hogy az új technológiákkal szemben, a mélyen rögzült egyéni kommunikációs minták határozzák meg elsősorban kapcsolati hálónkat. Bár a közösségi oldalak a kapcsolati lehetőségeket szinte végtelenítik, szoros érzelmi kötelékek fenntartására való képességünket nem tudják növelni.
Fotó:
pixabay.com
Napközbeni szundikálás a munkahelyen
Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.
Karácsony hitelből
Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.
Becézgetések egy munkahelyen
Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.
Álláskeresés: hogyan kezdjünk neki?
Az álláskeresés nem könnyű feladat és sok esetben hosszas folyamat, amibe legtöbbször sok időt és energiát kell fektetni, de ha felkészülten állunk neki a folyamatnak könnyebben és gyorsabban találjuk meg a megfelelő munkát. Hol érdemes elkezdeni az álláskeresést?
Cipősdoboz akció - csatlakozz!
„Cipősdoboz akció idén is! Te is segíthetsz!” – emlékeznek még a korábbi cikkeinkre erről? Ha igen, annak nagyon örülünk, ebben az esetben ideje ismét emlékeztetni magunkat erre a nagyszerű jótékonysági kezdeményezésre!