Menü

Asztrafóbia: rettegés a vihartól

Ha valaki fél a viharban, akkor az utóbbi időszakban sok rossz napja lehetett. A nyár elmúltával is rengeteg vihar tarkítja napjainkat. Vannak, akik ezt szépnek látják, és egyenesen vadásszák azokat, hogy lefotózhassanak egy lenyűgöző villámlást, vagy testközelből élhessék át a vihar erejét. A legtöbben csak behúzódnak, és igyekeznek magukat elfoglalni, amikor nem lehet kimenni a szabadba. De vannak olyanok is, akik kórosan félnek vihar esetén, egyenesen pánikot, rettegést élnek át. A jó hír az, hogy az asztrafóbia kezelhető.

Aki ténylegesen ezzel a jelenséggel küzd, annak nem elegendő megmagyarázni, hogy nincs mitől félnie, majd kiküldeni a mennydörgéssel tarkított esőbe. Ettől a félelme csak erősödhet, de mellette még az az érzés is fokozhatja a problémát, hogy azt sugallják neki: „valami gond van vele, ha ettől fél”.

Fontos megteremteni a lehetőségek szerint a biztonságos környezetet: ajtók, ablakok becsukása, autóba húzódás, de emellett segíthet egy megnyugtató ölelés is, vagy ha hagyjuk magunk mellett maradni azt, aki fél, legyen szó akár felnőttről, akár gyerekről. Bármilyen társ hasznos lehet ilyenkor, akár egy kutya is, hogy az asztrafóbiás érezze: nincs egyedül. Az állat simogatása megnyugtató lehet. Hasznos még a kellemes figyelemelterelés: beszélgetés, társasjáték. A viharok megismerése főként gyerekeknél bizonyulhat hasznosnak: ha megértik, miért esik az eső, miért villámlik, akkor legalább az ismeretlentől való félelem megszűnik. Léteznek olyan múzeumok, ahol viharokat imitálnak magyarázattal kísérve, de sok hasznos természetfilmet is találhatunk a témában, amit érdemes megnézni. Segíthet a vihar tényezőinek csökkentése is: besötétítés, hogy ne látsszon a villámlás, zenehallgatás, hogy kevésbé hallatsszon a mennydörgés. Ez azonban nem jelent hosszú távú megoldást.

Ha komoly fóbiáról van szó, akkor ajánlott felkeresni egy pszichológust, aki speciális módszerekkel dolgozik majd a félelem leküzdésén. A villámhoz hasonló villanófény, valamint mennydörgés-hang mellé pozitív élményeket társít, de mindig másmilyeneket, különben visszafelé ható hatása lehet a próbálkozásnak. (Ha például a gyerek csak akkor nézhet mesét, amikor vihar van, akkor lehetséges, hogy nem a vihart fogja megkedvelni, hanem a mesefilm bekapcsolásakor is elkezd szorongani. Segítenek bizonyos ellazító, stresszoldó technikák ebben az esetben is, vagy a bátorság folyamatos, de lassú fokozása különböző módszerekkel. A pszichológus sem úgy dolgozik, hogy azonnal „kisütésre” pályázik, és páciensével együtt sátort ver a villámlás közepette a fák alatt. Ehelyett egyénre szabott, életkornak megfelelő technikákat alkalmaz, és egyik fontos módszere a fokozatosság. 

Fotó:
pixabay.com

Lehet tudatosan álmodni?

Még igen rövidek a nappalok, viszonylag koraiak napnyugták és hamarabb beindíthatják a hormonokat. Az állatok és a növények is téli álmukat alusszák és mi emberek is többet pihenünk. Ilyenkor pedig megvan az esély arra, hogy többet álmodjunk. Van, hogy több cselekményre is emlékszünk. Ezek legtöbbször úgy tűnnek, mintha teljesen véletlenül történnének. Viszont általában, több áll a dolgok mögött, mint az elfogyasztott vacsoránk.

Miért nehéz szakítani?

A szakítás fájdalmát elkerülni egyszerűen lehetetlen. Egy párkapcsolat elvesztése mindig nagyon komoly teher és fájdalom is. Sokszor nem feltétlenül magától a szakítástól félünk hanem, hogy mi lesz utána. Azonban mégis fontos, hogy megtanuljunk “jól szakítani” úgy, hogy a lehető legkevésbé okozzunk fájdalmat a másiknak és magunknak is.

Új év – új én? Avagy ne mindig belülről változtassunk

Sokan írunk újévi fogadalmat, vagy vágatjuk le a hajunkat, mondván, hogy fontos a változatosság, meg ha új az év, legyek én is új. Fontos a belső változtatás és megújulás, de azt se felejtsük el, hogy néha a külső körülmények változtatása is motiválóan hat ránk.

Overthinking – a túlgondolás, mint mentális probléma

Egyre többen találkozhatunk az overthinking vagy az agyalás jelenségével, amely általában valami pszichológiai problémára vezethető vissza. Sokszor az emberek maguk sem tudják, hogy mi lehet maga a probléma. Elég népszerű jelenség, ma már mindenkit érinthet, és beszélnünk is kell róla!

Jelek, hogy nem lesz következő találka

Már az első randin eldőlhet, hogy követi-e második alkalom a találkozót, és vízválasztó fontosságú abban, meg akarjuk-e ismerni jobban a másik embert. Még ha a randi jól is ment, néha nehéz eldönteni, hogy érez a másik fél.