Menü

Játszva tanulni

A játék főleg gyerekkorban, de felnőttek esetében is jóval több mint pusztán egy kellemes időtöltés, szórakozás.

A játék ugyanis egy nagyon fontos tanulási folyamat, mely fejleszti többek között a kézügyességet, a memóriát, a koncentrációt, és a szociális készségeket is.

A gyerekkor emblematikus játéka az építőkocka, mely leginkább a finommotorikát és a szem-kéz koordinációt javítja. Az építőkockával történő játék estében jól megfigyelhető, hogy milyen fejlődésen mennek át a gyerekek. Egyéves kor után a gyerekek már keresik a tárgyak funkcióját, képesek összetenni a passzoló kockákat, vagyis el kezdenek rendszerben gondolkodni.

Míg kezdetben az építés élménye motiválja a gyerekeket, később játékuk egyre inkább a valóságból táplálkozik. Ezért ilyenkor az építés már önmagában nem játék, hanem a különböző szerepjátékok helyszíne vagy eszköze. Vagyis azért építenek például házakat a gyerekek, hogy abban majd játszanak. Egyébként megfigyelhető, hogy az introvertáltabb személyiségű gyerekek szeretnek hosszasan építgetni, míg az extrovertáltabb gyerekek szívsebben vesznek részt szerepjátékokban.

 A motoros funkciók fejlődése mellett a játéknak kulcsfontosságú szerepe van a szociális készségek fejlesztésében is. A gyerekek játék helyzetekben gyűjtenek tapasztalatot többek között az együttműködésről, a megosztásról, valamint olyan alapvető szociális érzésekről, mint például a barátság.

Fotó:
pixabay.com

Nevelési módszerek, amelyek nem tesznek jót a gyermeknek

Minden szülő a legjobbat szeretné gyermekének. Nem mindig tudatosítjuk azonban, hogy nem jó mindenáron a „legjobb“ szülőnek lenni, olyannak, aki gyermekének mindent megvásárol, amit az akar, vagy megoldja helyette a problémáit és akárhányszor leesik, mindig felveszi. Az ilyen módszerrel számos fontos leckétől fosztjuk meg gyermekünket, mellyel még gyerekkorában kellene megbirkóznia, amikor a következmények még nem fájnak annyira, mint felnőttkorban.

A túlzott engedékenység nem tesz jót

Mennyi engedékenység fér össze a gyerekneveléssel? A humánus nevelésnek része a „megengedés”, tehát az a szülői magatartás, hogy nem teljes mértékben kontroll nélkül, de viszonylagos rugalmassággal engedjük érvényre jutni a gyerek akaratát. Az engedékenység nem egyenlő a megengedéssel. A „megengedés” önmagában még nem valami nagylelkű dolog, hanem elvárható valakitől, aki nem kívánja rabságban tartani a másikat.

Nepotizmus, nepo babyk

Manapság a világ a hatalmak harcának színtere, legyen az országok között, országokon belüli megmérettetések, vagy akár a showbiznisz. Ennek egyik mozgatórugója a nem mindig etikus nepotizmus.

Unatkozik a gyerek

"Anya/Apa unatkozom!" - egy olyan mondat, amit szülőként gyakran hallunk. Azonban pszichológusok szerint nem is akkora baj, ha a gyermek unatkozik időnként. Többek között azok miatt az okok miatt sem, amelyről mai cikkünkben lesz szó.

Iskolai ballagás, évzáró, osztálykirándulások a kánikulában

Sok helyen a napokban tartják az általános iskolai ballagásokat, az évzáró ünnepségeket, osztálykirándulásokat. Mit lehet tenni, ha a forróságban kirándul a gyerek, vagy az iskola udvarán tartják az évzáró ünnepséget?