Játszva tanulni
- Dátum: 2014.11.17., 19:26
- építőkocka, fejlesztés, finommotorika, játék, szociális készségek, tanulás
A játék főleg gyerekkorban, de felnőttek esetében is jóval több mint pusztán egy kellemes időtöltés, szórakozás.
A játék ugyanis egy nagyon fontos tanulási folyamat, mely fejleszti többek között a kézügyességet, a memóriát, a koncentrációt, és a szociális készségeket is.
A gyerekkor emblematikus játéka az építőkocka, mely leginkább a finommotorikát és a szem-kéz koordinációt javítja. Az építőkockával történő játék estében jól megfigyelhető, hogy milyen fejlődésen mennek át a gyerekek. Egyéves kor után a gyerekek már keresik a tárgyak funkcióját, képesek összetenni a passzoló kockákat, vagyis el kezdenek rendszerben gondolkodni.

Míg kezdetben az építés élménye motiválja a gyerekeket, később játékuk egyre inkább a valóságból táplálkozik. Ezért ilyenkor az építés már önmagában nem játék, hanem a különböző szerepjátékok helyszíne vagy eszköze. Vagyis azért építenek például házakat a gyerekek, hogy abban majd játszanak. Egyébként megfigyelhető, hogy az introvertáltabb személyiségű gyerekek szeretnek hosszasan építgetni, míg az extrovertáltabb gyerekek szívsebben vesznek részt szerepjátékokban.
A motoros funkciók fejlődése mellett a játéknak kulcsfontosságú szerepe van a szociális készségek fejlesztésében is. A gyerekek játék helyzetekben gyűjtenek tapasztalatot többek között az együttműködésről, a megosztásról, valamint olyan alapvető szociális érzésekről, mint például a barátság.
Fotó:
pixabay.com
Miért fáj annyira a kamaszok izomzata?
Ha ezt a témát választottam, annak az oka, hogy aggasztónak találtam: a kamaszfiam egyre többször panaszkodik izomfájdalomra. Természetesen felkerestem a gyerekorvost, és utánajártam, miért ilyen gyakori ez a serdülőknél.
Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket
A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.
Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen
Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.
A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban
Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.
Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?
A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.