Menü

Idősellenes a társadalmunk

Érdekes módon Magyarországon különösen magas a településeken fellelhető nyugdíjasklubok száma. Ez egyrészt jó, mert azt jelzi: keresik egymás társaságát, a közös időtöltés lehetőségét. Másrészt mutatja, hogy szervezett érdekvédelemre van szükségük. Nem mellékesen a demográfiai adatok szerint a társadalom elidősödik, nem csoda hát, ha egyre inkább szaporodnak a különböző nyugdíjasklubok. Ez azonban még inkább jelzi, hogy milyen nagy szükség van arra, hogy ne felejtsük el az idős korú embereket, és formáljuk a társadalom idős emberekhez való hozzáállását.

Fontos, hogy egyszerre legyen jelen a felülről és az alulról jövő kezdeményezés: az alulról jövő kezdeményezés fontosságát az idős személyek „láthatatlansága” jelzi: sok esetben élethelyzetük miatt visszahúzódóvá válnak, életlehetőségeik beszűkülnek, betegségük, magányosságuk miatt úgymond eltűnnek a társadalom szeme elől. Ezért helyzetük lappangó problémává válik, ami jelen van, mégis viszonylag kevesen ismerik. Azonban éppen emiatt fontosak a felülről jövő kezdeményezések: a nagyobb szervezetek, önkormányzatok, valamint az állami segítség – ez egy olyan probléma, amit nem tud megoldani csupán a privát kezdeményezés.

Az időseket illető pozitív szemlélet hiányának további oka a fogyasztói társadalom: az öregkort megélőket kevésbé tekintik potenciális vásárlónak, a szépségipar pedig gyakorlatilag azt hirdeti, hogy hogyan kerülhetnéd el minél inkább, hogy látsszon rajtad az életkorod. Ennek érdekében hajfestékek, ránctalanítókrémek és plasztikai műtétek kiválóságát hirdetik – ezeket lehetőleg minél fiatalabb korban kezdjék el használni az emberek, mintegy „megelőzésképpen”. Ezzel is azt hirdetik: ne akarj öreg lenni, és ne akarj annak látszani, ez valamiféle „kerülendő” dolog. Az idős személyeket inkább a gyógyszerek, vitaminok és fogsorragasztók  reklámjai célozzák, és sok cég nem ismeri fel, hogy milyen komoly potenciális vásárlóerőt rejt ez a korosztály. Hiszen nehéz anyagi helyzetük ellenére lehetőségeikhez képest sokat költenek: saját igényeikről egyre inkább lemondva szeretteik, családtagjaik javára fordítják a pénzbeli erőforrásaikat.

Figyelem: az ünnepek idején még jobban figyeljünk oda az idősekre! Ilyenkor még inkább magányosnak érezhetik magukat, többen pedig az ünnepi előkészületek miatt akkor is kimozdulnak, ha máskor nem szoktak. Igyekezzünk segíteni nekik, látogassuk őket gyakrabban, és minderre hívjuk fel gyermekeink figyelmét is! 

Fotó:
pixabay.com

„Me-time” mini szokások – 10 perces énidő, ami csodákra képes

A mindennapok rohanásában olyan könnyen elfelejtjük, hogy mi is emberek vagyunk, nem csak feladatokat teljesítő gépek. Pedig néha elég 10 perc énidő, és mintha újraindítanánk a lelkünket.

Szüreti mulatságok Magyarországon – hagyomány, közösség és bor ünnepe

Az ősz beköszöntével, amikor a szőlőfürtök megérnek, és a természet színei aranyba, vörösbe és barnába öltöztetik a tájat, elérkezik a szüret ideje. Magyarországon a szőlő és a bor kultúrája évszázadokra nyúlik vissza, így a szüreti időszak nem csupán a termés betakarításáról szól, hanem a közösségek egyik legfontosabb ünnepe is.

Autó helyett bicikli és séta – új szemléletet hoz a Mobilitási Hét

A lakóhelyemen működő sportegyesület idén is aktívan bekapcsolódott az Európai Mobilitási Hét programsorozatába, amelyet szeptember 16. és 22. között rendeznek meg szerte Európában. Az esemény célja, hogy felhívja a figyelmet a környezetbarát, fenntartható közlekedési formákra – így természetesen a kerékpározásra is.

Az olvasás világnapját ünnepeljük!

Az UNESCO 1965-ben hirdette meg az Olvasás világnapját, felismerve, hogy a tanulás, a fejlődés és a társadalmi részvétel alapja az olvasni tudás. Az olvasás nemcsak tudást, hanem élményt is ad: történeteket, kultúrákat és emberi sorsokat tár fel, miközben fejleszti a kritikus gondolkodást és a kreativitást.

Generációk találkozása a munkahelyen

A modern multinacionális vállalatok sokszor válnak különböző életkorú személyek találkozóhelyévé. Ma már nem ritka, hogy egy irodában X, Y és Z generációs munkavállalók dolgoznak együtt, akik mindannyian más elvárásokkal, értékekkel és kommunikációs szokásokkal rendelkeznek. Ez a sokszínűség gazdagíthatja a szervezeti kultúrát, de komoly próbatételt is tartogathat a dolgozók részére.