Menü

A mindennapi kávénk: függőséget okoz, vagy egészséges?

Úgy látszik, sosem ér véget a vita, hogy a kávé egészséges-e, vagy sem. A legújabb kutatások szerint a kávéivás igenis jót tesz, mert általa tud a szervezetünk a leghatékonyabb módon feltankolni antioxidánsokkal. Vajon emiatt okozna függőséget, mert a szervezetünk tudja, hogy szüksége van rá? Persze nem erről van szó. Hiszen ilyen alapon az alkoholista is csak azért inna bort, mert a szervezetének szüksége van a vörösvértestek termelésére.

Nagyon valószínű, hogy a kávénak igenis vannak jó hatásai - is. De függővé válni valamitől semmiképp sem előnyöket mutat. Hogyan tudhatjuk meg, hogy pozitív, vagy negatív hatással van-e ránk a kávé, és milyen módon kezeljük, ha már túlságosan a rabjává váltunk?

Mint mindenre, a kávéra is igaz: mértékkel lehet egészséges. Ha már túl sokra vágyunk belőle, vagy ha nem tudunk 1-1 napot, reggelt túlélni nélküle, akkor minenféleképpen érdemes lépéseket tenni a részleges leszokás érdekében. No de hogyan csináljuk? Határozzuk meg előre, hogy egy nap mennyit engedélyezünk magunknak. Ha iszunk is kávét, próbáljuk kicsit gyengébben elkészíteni, és cappucinoként, tejjel, tejhabbal fogyasztani, mindenképpen cukor nélkül, hiszen maga a cukor is függőséget okoz. Ha kell, édesítőszert használjunk, vagy laktózmentes tejet, ami önmagában is édeskés ízű. Ezen túl a helyettesítést is alkalmazhatjuk: igyunk helyette kakaót, zöld teát, vagy vizet. A reggeli ivás rituáléjával viszont ne hagyjunk fel. A reggeli ébredésünkhöz egy frissítő tornával is hozzájárulhatunk.

Próbáljuk megfigyelni magunkat, hogy milyen hatással van ránk a kávé, vagy annak hiánya. Rövid távon persze általában felébreszt, feldob - hiszen ezért isszák legtöbben. De nem előnyös, ha például ily módon, mesterségesen kell növelnünk az éberségünket, vagy emelni a vérnyomásunkat. Az előbbi esetén bizonyos, hogy több, vagy minőségibb alvásra van szükségünk, az utóbbinál pedig több testmozgás, több (kávén kívüli) folyadékfogyasztás, valamint a megfelelő légzőgyakorlatok, és a vérnyomás beállítását segítő ételek is segítenek.

Együnk sok levest!

Egy tál meleg leves, ami tele van zöldségekkel, hússal, tésztával vagy bármi mással, amit szeretnénk - megnyugtat egy hosszú nap után, kiadós ebéd lehet, esetleg gyógyír a gyomorbántalmakra, és jól csillapítja az éhséget is.

Foglalkoztatási válságok, avagy lehet, hogy nem értek semmihez?

Napjainkban az egyik legtöbb stresszt okozó kérdés a munka- és pénzügyekhez kapcsolódik. Bár a munka sokaknak csak egy eszköz ahhoz, hogy megélhessenek, mégsem mondhatjuk, hogy ez egy semleges kérdés. Sokkal több gondolkodást igényel, mint hinnénk.

Szuper finom lekvárok

A lekvár vagy gyümölcsíz olyan sűrű pép, amely a gyümölcscukorral vagy cukor nélkül történő főzése által jön létre. Főleg szilvából és sárgabarackból készítik a hagyományos házi lekvárt, amely tipikusan kelet-közép-európai étel.

A bor egészségügyi hatásai

Évtizedek óta kutatják a bor élettani hatásait, és bizonyítottan hatásos elixír. Íme, néhány érdekesség arról, hogyan tud a bor hozzájárulni egészségünkhöz.

Melyik a jó sajt-gyümölcs kombó?

Hagyományosan nagyon sokan desszert előtt esznek sajtot gyümölccsel. Bevallom én szinte bármikor, elsősorban vacsorára. Talán még gyerekkoromban alakult úgy, hogy bármelyik másik kisgyerek, nem annyira szerettem a gyümölcsöt, de sajttal egészen más. Kérdés az, hogy vajon egészséges is-e, ha sajtot eszünk gyümölccsel, és mik a legjobb mixek?