Menü

Tévé a hálószobában? Inkább ne...

Valaha luxusnak számított, mára átlagossá vált, hogy nem csak egyetlen helyiségben van tévékészülék a lakásban, hanem a konyhában, vagy a hálószobában is nézhetjük a televízióműsort. Az egyszerűbb készülékek olcsóvá váltak, használtan akár párezer forintért is megvásárolhatjuk darabját, így elérhetőbb közelségbe került a "bárhol tévézés". Pedig számos negatív hatása van, ha ezen helyiségekben és tévézünk, amikkel érdemes tisztában lenni.

Kezdjük rögtön a hálószobával: kifejezetten kerülendő, hogy azon helyiségben nézzük a televíziót, ahol alszunk. Hiszen kutatások igazolták, hogy negatív hatással van az alvás minőségére, továbbá gyakrabban álmodnak rossz érzést keltő, stresszes dolgokat azok közül, akik a hálóban tévéznek. Hiszen az alvás előtt eleve szükség lenne a képernyőmentes időszakra ahhoz, hogy pihenésünk minőségi legyen. Igen, ez azt jelenti, hogy okostelefont, tabletet és laptopot sem ajánlott már használni ebben az időszakban. Akik gyakran kialvatlanok, és alvási problémákkal küszködnek, azok gondolkodjanak el ezen...

Továbbá talán nem árulunk el nagy meglepetést, ha azt állítjuk, hogy a szexuális életre is erősen negatív hatást gyakorol a hálószobai tévékészülék, konkrétabban ami a mennyiséget illeti. De összességében a párkapcsolatnak és a házaséletnek sem tesz jót, hiszen a hálószoba gyakran az esti és a reggeli beszélgetések helyszíne sok pár életében. Ha azonban tévéműsor megy helyette, akkor a beszélgetés elmaradhat...

Ami pedig szintén gyakori, hogy a konyhában és/vagy az ebédlőben kerül elhelyezésre a tévé. Míg az előbbi sok esetben jelenthet könyebbséget a háziasszonyoknak és háziuraknak, úgy az ebédlőben való tévézés hasonlóképp káros, mint a hálószobai: elmaradhatnak miatta a családi beszélgetések, és a kommunikációba beférkőznek a műsorok. Továbbá ezen helyiségekben a leggyakoribb, hogy a televízió bekapcsolva marad. Ne higgyük, hogy figyelmen kívül tudjuk hagyni, ez csak látszólagos! A tudatalattinkra ugyanis ebben a formában is jelentősen hat az információ. (Éppen a tudalatti erős hatás okán tiltották be a felvillanó képek reklámját - ezek olyan, egy tizedmásodpercre megjelenő reklámok, amiket az agy tudatosan még nem érzékel, mégis hatást gyakorol ránk.)

Azt is érdemes tudni, hogy a tévénézés önmagában kedvezőtlen hatást gyakorol a lelkiállapotra. Hiába állítjuk, hogy "mi nem nézünk olyan műsorokat", a felmérések szerint kevesen vannak, akik annyira tudatosan és minőségi módon állítják össze a néznivalókat. S akkor még nem is szóltunk a reklámokról... A felmérsek szerint a magyar emberek napi akár 5 (!) óránál többet is nézik, hallgatják a televíziót, s ez összefüggésben lehet a depresszió és a boldogtalanság szintén elkeserítő adataival.

Mondhatjuk persze, hogy mit számít már manapság a tévénézés abban a korban, amikor más egyéb képernyőket is használunk. A különbség ott van, hogy amíg a televízió közvetett elérést jelent, addig a képernyők közvetlen eléréssel rendelkeznek. Ezen kifejezéseket elsősorban a marketing szakemberek használják a hirdetésekkel kapcsolatban, de arra is igazak, hogy a neten könnyebben szabályozzuk a megjeleníteni kívánt tartalmakat, mint a televízió esetén. Persze ha az előbb említett lelkivilágot érintő szomorú statisztikát nézzük, ahhoz az okostelefonok és egyéb képernyők is jelentősen hozzájárulnak.

Fedezzünk fel hát más tevékenységeket a tévénézés és az egyéb képernyők helyett, találjuk meg, ami hozzánk illik: lehet ez sportolás, olvasás, vagy valamilyen kreatív tevékenység. Az bizonos, hogy a képernyők világa passzívvá tesz, míg az említett hobbik és elfoglaltságok aktivizálják az agyunkat.

Napközbeni szundikálás a munkahelyen

Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.

Karácsony hitelből

Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.

Becézgetések egy munkahelyen

Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.

Álláskeresés: hogyan kezdjünk neki?

Az álláskeresés nem könnyű feladat és sok esetben hosszas folyamat, amibe legtöbbször sok időt és energiát kell fektetni, de ha felkészülten állunk neki a folyamatnak könnyebben és gyorsabban találjuk meg a megfelelő munkát. Hol érdemes elkezdeni az álláskeresést?

Léteznek-e őszi könyvek?

Az őszi hónapok különösen alkalmasak arra, hogy kényelmesen elhelyezkedjünk egy meleg takaróval és belemerüljünk egy jó történetbe. Ez az évszak az elcsendesedés, az elmélkedés és a befelé fordulás időszaka – mindez tökéletesen illik a könyvek világához –. Ha még nem találtad meg a tökéletes olvasmányt a következő hónapokra, akkor olvass tovább, mivel a cikkben pár igazán fordulatos vagy éppen érdekfeszítő regényt ismerhetünk meg.