Menü

Étrendünk változtatása az ősi kínai bölcsességek szerint

Itt vannak a hosszú nyári napok - a tradicionális kínai orvoslás szerint a nyár az év leginkább yang-nak tekinthető időszaka. A napsütés arra ösztönöz minket, hogy időnket a szabadban töltsük, hogy érezzük a meleget a bőrünkön, feltöltődjünk D-vitaminnal. Ilyenkor a legalkalmasabb az időjárás a szabadtéri sportokhoz, a könnyű ételekhez, a kevesebb alváshoz és az ebéd utáni sziesztához.

Ebben az időszakban ajánlott stimuláló gyógynövényeket és ételeket fogyasztani, amelyek növelik az energiaáramlást, és segítik a normális, egészséges izzadás mértékét fenntartani.

A kínai orvoslás szerinti yang forró, de közben szárít is. Olyan, mint a terjedő tűz, ezért fordulhat elő, hogy a nyár az az időszak, amikor a dolgok rohamos sebességgel változnak. Persze attól függően, hogy hol élünk, mást és mást jelent nekünk a nyár, ehhez kapcsoltan változhatnak az étkezési szokásaink is. Hiszen van, ahol a nyár forró és száraz, míg máshol forró, de nyirkos, megint más területeken pedig hűvös.

Semleges ételek

Az északon élő emberek számára, ahol a hőmérséklet nem emelkedik túl sokat a nap folyamán, az embereknek ajánlott inkább a kínai orvoslás szerint semlegesnek minősített ételeket fogyasztaniuk, ilyenek például a következők: jamsz vagy jamszgyökér, édesburgonya, gomba, oliva, barna rizs, mandula, óceáni halak.

Hidratáló ételek

Forró, száraz környezetben a hűsítő és hidratáló ételek kapnak fontos szerepet, például érdemes ilyenkor rizslevest fogyasztani mungbabbal. Előnyös, ha uborkát, spenótot, halat, dinnyeféléket és földiepret fogyasztunk.

De vannak más hidratáló zöldségek is: jégsaláta, zeller, retek, paprika, karfiol, sárgarépa. Próbáljuk ki a körtét és a csillaggyümölcsöt is!

Fontos, hogy sok vizet és menta- vagy krizantém teát vegyünk magunkhoz. (De legalább ízleljük meg!)

Hűsítő ételek

A forró és nedves környezet igényli ezeket az ételeket. Jó, ha képesek feléleszteni a letargikusan működő emésztőrendszert, és segítenek az izzadás leküzdésében. Ezen időjárási viszonyok között előnyös, ha nem fogyasztunk tejtermékeket, mivel ezek lassítják az emésztőrendszer működését. Ez vonatkozik a hideg italokra vagy ételekre is és sok nyers termékre egyaránt.

Készíthetünk szójalevest tofuval, chilivel. Együnk zöldségeket, például spenótot, mustárt, kaliforniai paprikát. Gyümölcsök közül a kókusz, a licsi, a piros alma és a paradicsom lehetnek előnyösek.

Édes ételek

Az északi féltekén a nappalok hosszúak, a hőmérséklet rendszerint nem emelkedik olyan eszement gyorsasággal, éjszaka viszont elég hűvös is lehet. Ilyenkor érdemes édes ételeket magunkhoz venni.

Természetesen itt nem a cukor ízű édességekre kell asszociálnunk, hanem például a következőkre: édesburgonya, uborka, cukorrépa, édes kukorica, főtt gabonák.

Ezeket a termékeket kevésbé kell megfőznünk, és kisebb adagokat érdemes belőlük fogyasztani húslevessel vagy szezonális gyümölcsökkel.

Melegítő ételek

Az inkább délen elterülő országokban a késő nyár szeptemberben köszönt be. Ebben az időszakban következik be a váltás a yang-ból a hűvösebb yin-be. Ilyenkor érdemes az étrendünket kiegészíteni egy kis gyömbérrel, mustárral, fahéjjal.

Ebben az időszakban előnyös gyakrabban nyújtani az izmainkat – így hát szánjuk rá az időt egy gondolkodó sétára vagy kocogásra a reggeli friss levegőn!

Attól függően, hogy hol élünk, kell meghatároznunk, hogyan tápláljuk a testünket. A nyár egy rendkívül izgalmas időszak, lehetőséget ad rá, hogy több időt töltsünk a szabadban, helyesen étkezzünk, és tudatosan mozogjunk.

Forrás: https://www.mindbodygreen.com/0-24976/how-to-adapt-your-diet-to-warmer-weather-according-to-ancient-wisdom.html

Miért fontos a B12 vitamin?

A vitaminok elengedhetetlenek az egészséges testi, szervi és pszichés működésünkhöz, nem lehet eleget hangsúlyozni fontosságukat. Egyik ezek közül a B12 vitamin, aminek sokféle jótékony hatása ismert.

Hideg gyógyteák meleg napokra

Nyáron is érdemes gyógyteákat fogyasztani, hiszen jótékony hatással van az immunrendszerünkre. Hogyha a kánikulában nem szeretnénk forró italt inni, kiváló megoldás lehet egy hidegen fogyasztható gyógytea elkészítése. Ezzel kapcsolatban olvashatsz elkészítési tippeket és teafajtákat ebben a cikkben!

Az érrendszer megerősítése érdekében szedj Q10-et

A Q10 koenzim, közismert nevén CoQ10, egy létfontosságú antioxidáns, amelyet a szervezet természetes módon elő tudja állítani. A bőrápolásban döntő szerepet játszik a fiatalos megjelenésű bőr fenntartásában.

Ételek, amiket jobb kerülni migrénnel küzdőknek

Rengeteg ember küzd a fejfájás valamilyen formájával, megkeserítve mindennapjaikat, ezért van, amire érdemes odafigyelni, ha nem akarunk erősebb fájdalmakat átélni, ilyen az étkezésünk is.

Túlsúlyos gyerekek

Gyakran olvasni szomorú statisztikákról, mely szerint az elhízás mértéke Magyarországon a felnőtt lakosság körében 30 százalék, a túlsúlyosak aránya pedig ennél is több. S ami még döbbenetesebb, hogy gyermekkorban az esetek kevés százalékában áll csak valamilyen betegség az elhízás hátterében, sokkal inkább az életmód az, ami ezért az aggasztó állapotért felelős.