Menü

Étrendünk változtatása az ősi kínai bölcsességek szerint

Itt vannak a hosszú nyári napok - a tradicionális kínai orvoslás szerint a nyár az év leginkább yang-nak tekinthető időszaka. A napsütés arra ösztönöz minket, hogy időnket a szabadban töltsük, hogy érezzük a meleget a bőrünkön, feltöltődjünk D-vitaminnal. Ilyenkor a legalkalmasabb az időjárás a szabadtéri sportokhoz, a könnyű ételekhez, a kevesebb alváshoz és az ebéd utáni sziesztához.

Ebben az időszakban ajánlott stimuláló gyógynövényeket és ételeket fogyasztani, amelyek növelik az energiaáramlást, és segítik a normális, egészséges izzadás mértékét fenntartani.

A kínai orvoslás szerinti yang forró, de közben szárít is. Olyan, mint a terjedő tűz, ezért fordulhat elő, hogy a nyár az az időszak, amikor a dolgok rohamos sebességgel változnak. Persze attól függően, hogy hol élünk, mást és mást jelent nekünk a nyár, ehhez kapcsoltan változhatnak az étkezési szokásaink is. Hiszen van, ahol a nyár forró és száraz, míg máshol forró, de nyirkos, megint más területeken pedig hűvös.

Semleges ételek

Az északon élő emberek számára, ahol a hőmérséklet nem emelkedik túl sokat a nap folyamán, az embereknek ajánlott inkább a kínai orvoslás szerint semlegesnek minősített ételeket fogyasztaniuk, ilyenek például a következők: jamsz vagy jamszgyökér, édesburgonya, gomba, oliva, barna rizs, mandula, óceáni halak.

Hidratáló ételek

Forró, száraz környezetben a hűsítő és hidratáló ételek kapnak fontos szerepet, például érdemes ilyenkor rizslevest fogyasztani mungbabbal. Előnyös, ha uborkát, spenótot, halat, dinnyeféléket és földiepret fogyasztunk.

De vannak más hidratáló zöldségek is: jégsaláta, zeller, retek, paprika, karfiol, sárgarépa. Próbáljuk ki a körtét és a csillaggyümölcsöt is!

Fontos, hogy sok vizet és menta- vagy krizantém teát vegyünk magunkhoz. (De legalább ízleljük meg!)

Hűsítő ételek

A forró és nedves környezet igényli ezeket az ételeket. Jó, ha képesek feléleszteni a letargikusan működő emésztőrendszert, és segítenek az izzadás leküzdésében. Ezen időjárási viszonyok között előnyös, ha nem fogyasztunk tejtermékeket, mivel ezek lassítják az emésztőrendszer működését. Ez vonatkozik a hideg italokra vagy ételekre is és sok nyers termékre egyaránt.

Készíthetünk szójalevest tofuval, chilivel. Együnk zöldségeket, például spenótot, mustárt, kaliforniai paprikát. Gyümölcsök közül a kókusz, a licsi, a piros alma és a paradicsom lehetnek előnyösek.

Édes ételek

Az északi féltekén a nappalok hosszúak, a hőmérséklet rendszerint nem emelkedik olyan eszement gyorsasággal, éjszaka viszont elég hűvös is lehet. Ilyenkor érdemes édes ételeket magunkhoz venni.

Természetesen itt nem a cukor ízű édességekre kell asszociálnunk, hanem például a következőkre: édesburgonya, uborka, cukorrépa, édes kukorica, főtt gabonák.

Ezeket a termékeket kevésbé kell megfőznünk, és kisebb adagokat érdemes belőlük fogyasztani húslevessel vagy szezonális gyümölcsökkel.

Melegítő ételek

Az inkább délen elterülő országokban a késő nyár szeptemberben köszönt be. Ebben az időszakban következik be a váltás a yang-ból a hűvösebb yin-be. Ilyenkor érdemes az étrendünket kiegészíteni egy kis gyömbérrel, mustárral, fahéjjal.

Ebben az időszakban előnyös gyakrabban nyújtani az izmainkat – így hát szánjuk rá az időt egy gondolkodó sétára vagy kocogásra a reggeli friss levegőn!

Attól függően, hogy hol élünk, kell meghatároznunk, hogyan tápláljuk a testünket. A nyár egy rendkívül izgalmas időszak, lehetőséget ad rá, hogy több időt töltsünk a szabadban, helyesen étkezzünk, és tudatosan mozogjunk.

Forrás: https://www.mindbodygreen.com/0-24976/how-to-adapt-your-diet-to-warmer-weather-according-to-ancient-wisdom.html

Három recept szilvával

Október közepére elérkezett az igazi ősz, ami egyet jelent a színpompában úszó természettel és a rengeteg ízletes őszi gyümölccsel. A következő három recept az őszi gyümölcsök királynőjének, a szilvának különböző felhasználásához kapcsolódnak.

Tökéletes nasik bármikor

Az olajos magvak, csonthéjasok olyan „szuperélelmiszerek”, melyeket nyugodt szívvel beilleszthetünk az egészséges étrendbe.

Karalábé jótékony hatásai

Hiába szuperélelmiszer, mégsem tartozik a legnépszerűbb ételek közé a karalábé. Nekünk viszont van nyolc érvünk, amikkel bebizonyítjuk, hogy mégiscsak érdemes étrendünk részévé tenni ezt az érdemtelenül háttérbe szorított zöldséget. Ezek közül csak az egyik, hogy több C-vitamint tartalmaz, mint a citrom!

Vegán vacsora egy hétre

Ha érdekel, milyen lehet a vegán életmód, de nem akarsz túl sokat gondolkodni a menün, akkor próbálj egy hétig vegán vacsorát főzni. Garantáltan magával fog ragadni.

Beetetés

„Aki kicsit is laikus, simán eladhatnak neki pár reklámmal és egy jól kitalált marketinggel egy csomó fittnek hazudott cukros vackot, a formánk, és a pénztárcánk rovására.”