Menü

Hamarosan ismét érkezik az iskola és vele a koránkelés

Az új tanév gyorsan közeledik, így esetleg több családi intézkedést is közösen meg kell beszélni. Ki viszi a gyerekeket az iskolába, ki hozza őket haza, ki lesz velük otthon délután, ki készít nekik reggelit olyan korán vagy ki főzi az ebédet?

Az alábbiakban azonban néhány javaslatot olvashatnak arra vonatkozóan, hogyan lehet a gyerekek hétköznapjaiba beépíteni a normális alvási szokásokat.

1. Érdemes vezetni egy füzetben vagy naptárban, mikor fekszik le és kel a gyermek. Lehet ez valamiféle napló is, amit velük együtt vezetünk. Írjuk fel azt is, hány órát aludtak, hányszor és milyen hosszú időre ébredtek fel éjszaka.

2. Vezessük a naplót a hét minden napján. A hétvégi éjszakák adatai azért előnyösek, mert megmutatják, hány óra alvás lenne szükséges hétköznaponként ahhoz, hogy a gyermekek kipihenten ébredjenek. Ha a hétvégi alvás sokkal hosszabb, akkor a gyermek valószínűleg nem alszik eleget a hétköznapokban.

3. Az ágyban töltött időtartam nem elhanyagolható. Ha a gyermeknek reggel fél 7-kor kell kelnie, és fél 12-kor fekszik, akkor hét órát alszik. Ha fél 11-kor, akkor nyolcat, és ha fél 10-kor, akkor kilencet. A legtöbb gyermeknek és tinédzsernek azonban nem elég a napi 7 óra alvás, és a hosszantartó alváshiány az érettséget is befolyásolja, illetve érzelmi, valamint viselkedésbeli zavarokhoz vagy azok koordinálásának zavarához vezethet.

4. Ha a gyermek ébresztőóra vagy ébresztés nélkül magától ébred, teljesen biztosak lehetünk benne, hogy elegendő alváshoz jut.

5. Húzzuk fel a redőnyt, vagy húzzuk el a függönyt, hogy természetes fény áramoljon a szobába, és a gyermek erre ébredhessen. A legjobb, ha fél órával az ébredési idő előtt be tudunk osonni a szobájába, és meg tudjuk ezt tenni.

6. A koffeines ételeket és italokat kerüljük el déli 12 óra után.

7. Győződjünk meg róla, hogy a szobát rendesen tudjuk szellőztetni, és a hőmérséklet is megfelelő.

8. A lefekvési idő környékén igyekezzünk minimalizálni a háztartási zajokat.

9. Csökkentsük le a családi konfliktusok számát (ezt egyébként a saját érdekünkben is megtehetjük, nemcsak a gyerekekért). A legtöbb konfliktus általában várhat másnapig, hogy megbeszéljük, és megoldást találjunk rá.

10. Ha a gyermeknek van mobiltelefonja, éjszaka töltsük, lehetőleg a szobáján kívül. Az éjszakán át tartó üzenetváltások már nem ritkák ebben a generációban, ez viszont azt hozza magával, hogy másnap nehéz lesz nekik lépést tartani.

11. Csökkentsük a képernyő előtt töltött időt esténként. A szervezet melatonint termel, hogy el tudjunk aludni. Azonban, ha sokáig nézzük a tv, a számítógép vagy akár az okos telefonunk képernyőjét, az késleltetheti az úgynevezett „alváshormon” előállítását.

12. Vessünk egy pillantást a heti időbeosztásra. Az iskolán kívüli esti vagy kora reggeli elfoglaltságok, például sport, zenekar, kórus, gyakran megakadályozzák a gyereket abban, hogy eleget aludjon. Ne nyugodjunk csak úgy bele a dolgokba, kérjünk segítséget, alternatív lehetőségeket az edzőtől, a kórusvezetőtől és így tovább.

Forrás: https://www.psychologytoday.com/

A hintázás fejlesztő hatása a gyerekekre

A hintázás, bár egyszerű játéktevékenységnek tűnik, valójában sokrétű fejlesztő hatással bír a gyermekek fejlődésére. Íme néhány főbb terület, ahol a hintázás pozitív hatással van!

A Montessori alapelvek

Maria Montessori, olasz orvosnő és pedagógus, a róla elnevezett pedagógiai-pszichológiai nevelési módszerek kidolgozója, mely teljesen forradalmasította a XX. századi gyereknevelést.

Tréfa vagy bántalmazás? Netes kihívások és azok hatásai

Tojás tört a kislánya fején, bántalmazásért elítélték a TikTok-mamit. Megalázta a gyerekét, és ezt még meg is osztotta – a történet fent van pár napja a világhálón. A tojásos kihívás is felvet kérdéseket: mi számít tréfának és mi gyerekbántalmazásnak?

Mit jelent a rendkívüli felvételi eljárás a középiskolákban?

A rendkívüli felvételi eljárás a középiskolákban egy speciális, a normál felvételi eljárást követő lehetőség arra, hogy a tanulók bejuthassanak egy középiskolába, ha valamiért az általános felvételi időszak alatt nem nyertek felvételt, vagy még maradtak betöltetlen helyek egyes iskolákban.

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.