Menü

Kovászos uborka, ecetes uborka… és még?

Mi magyarok imádjuk a fűszeres, erősebb ízű ételeket. Így természetes, hogy a kovászos uborka és az ecetes uborka gyakori vendég az asztalunkon. A filmekben az uborkát inkább csak arc- vagy szemhéjpakolásként alkalmazzák. De mi a helyzet az egészségünkre gyakorolt hatásával?

Ki gondolná, hogy ez a zöld kis növény mennyi egyszerű, de annál jótékonyabb hatással bír az egészségünkre!

Az uborka elég menő, ugyanis legnagyobb százaléka víz, így ha ki vagyunk száradva, és véletlenül csak uborka van a retikülünkben, nyugodtan harapjunk bele! Könnyebben megküzdhetünk a gyomorégéssel, ha uborkát fogyasztunk. Többek között ezen tulajdonsága miatt a fogyókúrában is előszeretettel alkalmazzák! Ehhez hozzátesz még az, hogy magas rosttartalma révén később leszünk tőle ismét éhesek.

De az amerikai filmes verzió sem merő hülyeség, nem hiába alkalmazzák a kozmetikai iparban olyan nagy szeretettel, hiszen könnyít a leégett bőrön, illetve a pattanásokkal szemben is felveszi a harcot. Továbbá a szemek, szemhéjak felfrissítésében is feladata lehet! Ezért a gyakran vicces fotók uborkával takart szemű nőkről! :)

Az uborka magas víztartalma miatt még a szervezetben jelenlévő mérgező anyagokkal szemben is segítséget nyújthat, mivel segíti azok szervezetből való kitakarítását. Ha hosszabb távon fogyasztjuk rendszeresen, a vesekövek eltávolításában is szerepet játszhat.

Mennyi mindent megtudtunk már róla, s a vitamintartalmáról még szó sem esett! Az uborka nagy mennyiségben tartalmaz A-, B- és C-vitaminokat, ami az immunrendszer erősítésében vállal részt. Ha sárgarépával és spenóttal keverve fogyasztjuk, például ivólé formájában, hatásának még egy nagy löketet adhatunk! De ez a keverék a stressz csökkentésére is pozitív hatással lehet!

A vérnyomás stabilizálásában is teret kaphat: nemcsak a magas vérnyomás csökkentésében, hanem az alacsony vérnyomás normalizálásában is jól szerepel. Ezen kívül leheletfrissítő hatással rendelkezik, így akár mint a szegfűszeget, rágó helyett is fogyaszthatjuk, ugyanis nem hagy maga után kellemetlen szagot, inkább friss érzést biztosít. Az uborkában jelen lévő kovasav pedig a körmeinket és a hajkoronánkat teszi erősebbé, illetve fényesebbé, csillogóbbá.

Van még legalább egy fontos dolog, amiről nem esett szó eddig, ez pedig az uborka daganatellenes hatása!.Ez a téma folyik napjainkban a csapból és mindenhonnan, sokszor azt az elméletet támogatva, hogy a „rák ellenszerét” már felfedezték, csak nem hozzák nyilvánosságra, mert az nem tenne jót a gyógyszeriparnak. Nem lehetünk biztosak semmiben. Abban viszont igen, hogy az uborkáról számos tudományos bizonyíték található, hogy a daganatok ellen folytatott küzdelemben ő is kardot ránt, és felveszi a harcot! Mégpedig azért, mert magas a polifenol tartalma, ami pedig egy bizonyos jelátviteli út gátlásában vesz részt, ami szükséges lenne a daganat további növekedéséhez, terjedéséhez.

Az uborka tartalmaz egy fisetin nevű polifenolt, ami pedig agyunk egészségének megőrzésében játszik szerepet. Azon kívül, hogy megvédi a memóriát és az idegsejteket, Alzheimer-kórban szenvedő egereken végzett kísérletekben igazolódott, hogy megelőzi a memóriaromlást és a tanulási készségek gyengülését.

Most, hogy láttuk, mennyi jótékony hatással rendelkezik ez a zöldség, ami olyan egyszerű, gyakran találkozunk vele, mégsem biztos, hogy ennyi pozitívumot tulajdonítottunk neki, szeretnénk tisztázni, hogy nem azt szeretnénk sugallni, hogy ha a mai naptól kezdve uborkát fogyasztunk, akkor többé nem fogunk egészségügyi problémákkal szembenézni. Csak arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy ha eddig nem képezte volna étrendünk részét az uborka, akkor mostmár ideje, hogy tegyünk egy próbát!

Felhasznált irodalom: itt és itt

A B-vitamin komplex tagjai

A B-vitaminok mindegyike fontos szerepet játszik egészségünk megőrzésében, ugyanakkor átfedés is akad köztük. Nézzük, mihez járulnak hozzá a komplex tagjai.

A túlzott rostfogyasztás jelei

Biztosan tisztában vagy vele, a rostos ételek fogyasztása nagyon egészséges. Jótékony hatású a szív- és érrendszerre, a megfelelő anyagcsere működésre, a gyomor egészségére és a vér glükóz szintjének stabilizálására. Bár általában nem fogyasztunk eleget, ennek ellenkezője is megtörténhet, amikor is túl sokat fogyasztunk egyszerre, ráadásul rövid idő leforgása alatt, ami szintén problémákat okozhat.

Egészséges túrós desszertek nyomában

A túró rengeteg kalciumot és foszfort tartalmaz, ezért a gyerekeknek, serdülőknek és csontritkulásban szenvedő betegeknek érdemes minél többet enniük belőle. Nem kell aggódnod a túró kalóriatartalma miatt sem, hiszen 100 gramm túróban csupán 110 kcal van. Ezt a könnyen emészthető, laktató tejterméket tehát akár egy diétás étrendbe is beillesztheted!

Varázsitalnak számít a maté tea

A yerba maté egy Dél-Amerika szubtrópusi területéről származó növény, amelyet a helyi indán törzsek már akkor fogyasztottak, amikor az európai felfedezők rátaláltak a földrészre. Egy italban tartalmazza a kávé erősségét, a teák egészségre gyakorolt jótékony hatásait és a csokoládé nyújtotta eufória érzését.

Sütés nélküli kávés finomság gyorsan

Hétvégi ebéd után nagyon jól tud esni egy kávés édesség. Válogass kedvedre: a habkönnyű tiramisutól kezdve, keksztekercsen át a kávés kókuszgolyóig itt mindent megtalálsz!