Menü

Kovászos uborka, ecetes uborka… és még?

Mi magyarok imádjuk a fűszeres, erősebb ízű ételeket. Így természetes, hogy a kovászos uborka és az ecetes uborka gyakori vendég az asztalunkon. A filmekben az uborkát inkább csak arc- vagy szemhéjpakolásként alkalmazzák. De mi a helyzet az egészségünkre gyakorolt hatásával?

Ki gondolná, hogy ez a zöld kis növény mennyi egyszerű, de annál jótékonyabb hatással bír az egészségünkre!

Az uborka elég menő, ugyanis legnagyobb százaléka víz, így ha ki vagyunk száradva, és véletlenül csak uborka van a retikülünkben, nyugodtan harapjunk bele! Könnyebben megküzdhetünk a gyomorégéssel, ha uborkát fogyasztunk. Többek között ezen tulajdonsága miatt a fogyókúrában is előszeretettel alkalmazzák! Ehhez hozzátesz még az, hogy magas rosttartalma révén később leszünk tőle ismét éhesek.

De az amerikai filmes verzió sem merő hülyeség, nem hiába alkalmazzák a kozmetikai iparban olyan nagy szeretettel, hiszen könnyít a leégett bőrön, illetve a pattanásokkal szemben is felveszi a harcot. Továbbá a szemek, szemhéjak felfrissítésében is feladata lehet! Ezért a gyakran vicces fotók uborkával takart szemű nőkről! :)

Az uborka magas víztartalma miatt még a szervezetben jelenlévő mérgező anyagokkal szemben is segítséget nyújthat, mivel segíti azok szervezetből való kitakarítását. Ha hosszabb távon fogyasztjuk rendszeresen, a vesekövek eltávolításában is szerepet játszhat.

Mennyi mindent megtudtunk már róla, s a vitamintartalmáról még szó sem esett! Az uborka nagy mennyiségben tartalmaz A-, B- és C-vitaminokat, ami az immunrendszer erősítésében vállal részt. Ha sárgarépával és spenóttal keverve fogyasztjuk, például ivólé formájában, hatásának még egy nagy löketet adhatunk! De ez a keverék a stressz csökkentésére is pozitív hatással lehet!

A vérnyomás stabilizálásában is teret kaphat: nemcsak a magas vérnyomás csökkentésében, hanem az alacsony vérnyomás normalizálásában is jól szerepel. Ezen kívül leheletfrissítő hatással rendelkezik, így akár mint a szegfűszeget, rágó helyett is fogyaszthatjuk, ugyanis nem hagy maga után kellemetlen szagot, inkább friss érzést biztosít. Az uborkában jelen lévő kovasav pedig a körmeinket és a hajkoronánkat teszi erősebbé, illetve fényesebbé, csillogóbbá.

Van még legalább egy fontos dolog, amiről nem esett szó eddig, ez pedig az uborka daganatellenes hatása!.Ez a téma folyik napjainkban a csapból és mindenhonnan, sokszor azt az elméletet támogatva, hogy a „rák ellenszerét” már felfedezték, csak nem hozzák nyilvánosságra, mert az nem tenne jót a gyógyszeriparnak. Nem lehetünk biztosak semmiben. Abban viszont igen, hogy az uborkáról számos tudományos bizonyíték található, hogy a daganatok ellen folytatott küzdelemben ő is kardot ránt, és felveszi a harcot! Mégpedig azért, mert magas a polifenol tartalma, ami pedig egy bizonyos jelátviteli út gátlásában vesz részt, ami szükséges lenne a daganat további növekedéséhez, terjedéséhez.

Az uborka tartalmaz egy fisetin nevű polifenolt, ami pedig agyunk egészségének megőrzésében játszik szerepet. Azon kívül, hogy megvédi a memóriát és az idegsejteket, Alzheimer-kórban szenvedő egereken végzett kísérletekben igazolódott, hogy megelőzi a memóriaromlást és a tanulási készségek gyengülését.

Most, hogy láttuk, mennyi jótékony hatással rendelkezik ez a zöldség, ami olyan egyszerű, gyakran találkozunk vele, mégsem biztos, hogy ennyi pozitívumot tulajdonítottunk neki, szeretnénk tisztázni, hogy nem azt szeretnénk sugallni, hogy ha a mai naptól kezdve uborkát fogyasztunk, akkor többé nem fogunk egészségügyi problémákkal szembenézni. Csak arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy ha eddig nem képezte volna étrendünk részét az uborka, akkor mostmár ideje, hogy tegyünk egy próbát!

Felhasznált irodalom: itt és itt

A nátrium-glutamát egészségre gyakorolt hatásai

A nátrium-glutamát, röviden MSG vagy E621 a világon legnagyobb mennyiségben használt ízfokozó adalékanyag, melyet az élelmiszeripar előszeretettel tesz bele a lehető legváltozatosabb ételekbe, a levesektől kezdve a sajton és a paradicsomszószon keresztül a húsfélékig. Kicsi az esélye annak, hogy egyáltalán nem fogyasztottunk MSG-t az elmúlt huszonnégy órában.

A sztívia ritkán hallott mellékhatásai

Levélkivonata háromszázszor édesebb, mint a répacukor, ellenben kalóriamentes, ezért gyakran ajánlják azok számára, akik szeretnék elhagyni a cukrot étrendjükből. Gyakran olvashatjuk viszont, hogy a steviának egészségünkre káros mellékhatásai is lehetnek, ezért nem mindenkinek ajánlott a fogyasztása.

Milyen a mikrobiom diéta?

„A fogyás a belekben kezdődik” – tartja a mikrobiom diéta, de pontosan mit is jelent ez az étrend, életmód, szemlélet?

Nyugtató gyógynövények stressz, szorongás ellen

Átérzem a stresszes napokat. Sokszor hiába a jótanács, „ne idegeskedj”, „ne vedd fel” „ne vedd magadra” „engedd el” „ne izgulj ezen” – bizony, aki stresszes helyzetben van, annak nem olyan egyszerű ezt csettintésre másként érezni.

Tudnivalók a dán diétáról

A dán diéta alatt meglepően hamar kopnak lefelé a kilók, a zsír- és szénhidrátbevitel jelentős csökkentése miatt. Bár rövid idő alatt szemrevaló eredményt garantál, meg is kell hozni érte az áldozatot. Van pár szigorú szabály, amit be kell tartanod, egyébként nem sikerül.