Menü

Chips – a legkedveltebb nasi tényleg maga az ördög?

Ha valaki az egészségtelen táplálkozás fogalmát hallja, bizonyosan elsők között jut eszébe a klasszikus amerikai, de itthon is teret hódított kombináció, a chips és a kóla. Tényleg ennyire egészségtelen nasi a ropogós burgonyaszirom?

Először is szögezzük le az elején: nem mindegy, hogy melyik chipsről beszélünk. Ugyanis még márkán belül is jelentős eltérések lehetnek a különböző ízek között, ami az egészségi faktort és az összetevőket illeti. Mivel ki kell tűnni a piacon, mostanában teret hódítottak az extrém ízű chipsek (legalábbis elnevezésükben mindenképpen azok), de néhol már a formát is próbálják szabályozni extrudálással, vagy lisztes alapanyag hozzáadásával - gondoljunk csak a dobozos chipsekre.

Ha már chips, akkor érdemes az eredeti változatot választani: a sós, nem gyárilag formázott burgonyaszirmok sokkal kevésbé egészségtelenek, mint a társaik. Ha megnézzük a hagyományos chipsek összetételét, akkor azok mindössze burgonyából, sóból, olajból állnak, ezen kívül a védőgázas csomagolást tüntetik fel. Igen, mindössze ennyi.

Ezzel szemben az ízesített fajták sokféle ízfokozót, adalékanyagot tartalmazhatnak, az említett dobozban kapható, formázott változatok különösen. Mindezek a sima sós chipssel ellentétben jogos vetélytársai az egészségtelen ételeknek, és elit helyet foglalnak el rajta a kóla mellett.

Sokak számára viszont meglepő, hogy a hagyományos chips tényleg nem tartalmaz más, az egészségre káros összetevőt. Így pedig sokkal jobb, mint nagyon sok adalékanyagos finomlisztes keksz, kréker és hasonlók. Akkor miért van ilyen mumusnak kikiáltva ez a nassolnivaló?

Talán mert könnyű rákapni, s az olaj miatt nagyon sok zsírt és kalóriát tartalmaz. A napi ajánlott kalóriabevitel harmada-negyede egyetlen zacskó chips, valamint a szükséges zsírbevitel fele. Mindeközben üres kalóriát jelent – igen nehéz vele jól lakni, főleg hosszabb távra, s olyan hamar megéhezünk utána, mintha alig ettünk volna valamit. Ennek ellenére lecsúszik vele 4-500 kcal. Ha egy zacskó burgonyaszirmot szeretnénk ledolgozni edzéssel, akkor sincs könnyű dolgunk: ezért vagy egy órát kell becsületesen kardióznunk.

Alkohol és sport: rontja a teljesítményt?

Vajon tényleg visszaveti a sport teljesítményünket, ha olykor megiszunk egy kis bort, vagy röviditalt, vagy alkalmanként ennyi belefér és ne fogja negatívan befolyásolni a sportteljesítményt?

A rossz főnök jellemzői

Jó vezetőnek lenni kemény munka, rossz vezetőnek lenni viszont igazán könnyű. Ám semmi sem fekete vagy fehér: senki sem állhat a spektrum két végpontján, vagyis nincs teljesen tökéletes vezető, ahogy ördögtől való, rossz főnök sem. Ha a vezetők odafigyelnek arra, hogy ne kövessék el ezeket a hibákat, számos buktatót elkerülhetnek.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.

Mi okozza a tavaszi fáradtságot és mit tehetünk ellene?

A tavaszi fáradtság nem betegség, sokkal inkább egy fizikai és pszichés tünetekkel járó, ideiglenes állapot, jellemző rá a kimerültség, a letragikus hangulat, olykor a fejfájás, migrén vagy alvási nehézségek.

Tízmilliószoros napok 2024-ben! Melyek ezek és mit jelentenek?

Aki hisz és követi az asztrológiát, annak érdekes lehet a következő információ, vagy talán már fejből tudja is azokat a dátumokat, amelyeket tízmilliószoros napoknak nevezünk, vajon melyek ezek a dátumok 2024-ben?