Menü

Januári mérlegelés és a következő lépések

"Ma mérlegre álltam. Kiakadtunk, ő is, én is." Ismerős...? Pedig körülötted mindenki háromszor annyi bejglit evett, és a töltött káposztából is többet-többször ettek kenyérrel (!), miközben te hihetetlen nagy hősnek érezted magad? Úgy gondoltad, ennek az lesz az eredménye, hogy a legtöbb emberrel ellentétben te nem fogsz hízni, s most mégis +3 kg-ot mutat az a kis szemét mérleg?

Akkor első körben lássuk, miért is mutatkozik a súlytöbblet! Egyrészt ha jól gondolom, te is voltál vendégségben. Hiába nem ettél annyit, mint a körülötted lévők, ez valószínűleg még mindig több volt, mint az eddigi kimért „csirke-rizs-brokkoli” étkezéseid. Észre sem veszed, mert az átlag más konyhatechnológiával dolgozik. Az ételkészítéshez nem épp csak kikenik az edényt, hanem bőségesen tesznek az étel alá zsiradékot, nem figyelnek a szénhidrátbevitelre, inkább a megfelelő íz és állag elérése a fő szempont, így óhatatlanul több kalóriát viszel be, mint a hétköznapokon, még akkor is, ha mondjuk egy szelet halat ettél salátával. Apropó saláta! Ugye tudod, hogy hagyományos elkészítés esetén mindhez kerül cukor is?

Úgy tűnhet, hogy keveset ettél, mert mások körülötted jóval többet falatoztak, és különben is 2 db töltött káposzta némi aprókáposztával szinte semmi, hús zöldség és rizs, amit ugye egyébként is eszel. Na, de mekkorák ezek a töltelékek, és vajon milyen bennük a hús-rizs arány, mennyire sovány húsból készült? Ezekről mit sem tudsz, ránézésre be tudod lőni, hogy ez mennyi lehet, de a saját alapanyagaiddal és arányaiddal számolsz, holott valószínűleg ott nem úgy készültek a dolgok, mint nálad. Észre sem veszed, de máris +300 kcal a beviteled a saccolthoz képest egy étkezésnél. Amit ráadásul valószínűleg később fogyasztasz el, mint máskor (pl. Szenteste vacsora, Szilveszter éjjel-hajnal). No és a szokásos edzést be tudtad iktatni? Vagy esélyed se volt rá, hogy kicsikarj magadnak egy órácskát (vagy legalább felet)? Hát ez az: kevesebb mozgás, óhatatlanul nagyobb mennyiségű, rossz időpontban fogyasztott étkezések és hipp-hopp, ott is az a plusz pár kiló. A kevesebb víz és a több alkohol vagy magasabb kalóriatartalmú ital még rásegít a folyamatra.

Sokan koncentrálnak arra, hogy sütit ne egyenek, de a megfelelő folyadékfogyasztásról megfeledkeznek. Ha cukros üdítőket, koktélokat nem is iszunk, az a kis welcome drink, pezsgős koccintás éjfélkor (!) épp elég plusz, főleg, ha a szokásos 2-3 liter vized is hiányzik. Ehhez hozzájárul, hogy valószínűleg a szokásosnál több sót is vettél magadhoz a hagyományos magyar konyha fogásait csipegetve. A só pedig vizet köt meg. Ezt teszi egyébként a szénhidrát is. Valószínűleg a szokásos mennyiségeidhez képest mindkettőből többet ettél, még, ha nem is „zabáltál”. Ezért bízhatsz benne, hogy felszedett kilókból 1-2 kg csak víz, amit pár napos normál étkezéssel le is tudsz adni. De nem fogok hazudni, ha a két ünnep közt a maradék-eltüntetés időszakában nem álltál vissza, akkor egy hétig folyamatosan „rosszul” ettél, ami sajnos arra hajlamosaknál akár 3-4 hétig is megmaradó súlytöbbletet jelent. Egy-egy csalónap belefér, de ha már rendszer lesz belőle, az nem. Mi is a "rendszeres"? Két egymást követő, vagy annál is több nap. Ahogy a fogyásnál is egy nap alatt nem fogysz le, úgy hízni se hízol egy nap alatt, a tartósan magassabb/alacsonyabb energiabevitelnek kitett szervezet viszont már súlytöbblettel/ súlycsökkenéssel reagál.

Remélem, azért nem vagy olyan mazochista, hogy 1-jén, vagy 2.-án mérd meg magad. Január első két napjában a vízmegkötésen túl a bélrendszer telítettségével is számolnod kell, a vizen felüli plusz súly nem mind zsír, hanem a hasadban még esetleg emésztődő vagy emésztett táplálék, bélsár.

Ha mégis ilyesformán sokkolod magad, akkor ne ijedj meg! Tudod, a víz, és telített belek is benne vannak abban a számban, amit a mérleg mutat. Ne kezdj őrült fogyókúrába, de még csak kompenzáló napot se iktass be (gyümölcsnap/ kefír-joghurt nap formájában), hanem a szokásos kimért, szép étkezéseidhez térj vissza. A kompenzáló nap nem kompenzál egy hetet, nem reset-eli a rendszert, viszont egy éhezéses állapottal borítékolja, hogy másnap ismét többet egyél. A test követeli magának, amiből hiánya van. Ha csokira, kenyérre vágysz fogyás alatt, akkor pl. valószínűleg a szénhidrátbeviteledet állítottad túl alacsonyra, és ezért „kéri” a pótlást. Mogyorót, mandulát nassolnál? Valószínűleg a zsírbeviteled alacsony, s így tovább.

Tehát a megoldást a minél előbb normál étkezésre, bioritmusra, mozgási szokásokra való visszaállás, nem pedig az 1-3 napos sanyargatás vagy 1 hetes narancs/ ilyen-olyan minusz 5 kilót ígérő csodadiéta követése jelenti. Január első heteiben kétszer annyian vannak az edzőtermekben, mint általában. Az újévi „vezeklés” és a fogadalom iránti kezdeti lelkesedés időszaka ez. Jó, ha elkezdesz edzeni, és egészségesen, kalóriaszegényebben étkezni, de ne agyatlanul, mindent eldobva, heti hétszerre tervezd és minimális kalóriabevitelre, mert akkor könnyen feladhatod. Tudom, hogy ez most nem érdekel, mert csak az jár a fejedben, hogy ezt a plusz 2 kilót rögtön leadd, ahhoz meg a legjobb az intenzív edzésmunka és étrend. Még csak ezt sem mondhatjuk, hogy sajnos. Ezért, ha már így jártál, 2018-ban legyél te az okos diétázó, és ne rontsd el már induláskor ilyesmivel! Tudod, nem attól leszel elhízott, amit Karácsony és Szilveszter közt eszel, hanem attól, amit Szilveszter és Karácsony közt, úgyhogy csináld az év 95%-ban jól és egészséges, s így csinos leszel. Ha pedig már új év és összegzés, azt is átgondolhatod, hogy helyes-e, hogy ennyit foglalkozol a súlyoddal!

Melyik a jó sajt-gyümölcs kombó?

Hagyományosan nagyon sokan desszert előtt esznek sajtot gyümölccsel. Bevallom én szinte bármikor, elsősorban vacsorára. Talán még gyerekkoromban alakult úgy, hogy bármelyik másik kisgyerek, nem annyira szerettem a gyümölcsöt, de sajttal egészen más. Kérdés az, hogy vajon egészséges is-e, ha sajtot eszünk gyümölccsel, és mik a legjobb mixek?

Tippek sorozatfüggőknek

"Nem vagyunk sorozatfüggők, csak szeretjük rendesen megnézni őket." Igen-igen, csak az új részt várjuk, csak ezt az évadot gyorsan megnézzük nem is foglalkozunk vele később... Ha ezek az önáltató mondatok frusztrációval töltenek el, akkor neked is jól jöhet néhány tipp a "leszokáshoz".

Rákellenes ételek

Ma már sajnos mindenki ismer olyan szomszédot, barátot, kollégát, vagy sajnos közvetlen közeli vagy távoli családtagot, aki megküzdött a rákbetegséggel, vagy aki netán sajnos elveszítette a harcot vele. Szomorú, alattomos, kegyetlen betegség, olykor villámgyors lefolyású, máskor sok szenvedéssel ér véget. Elkerülni, kivédeni, meggyógyítani nem lehet, de a megelőzésben van némi szerepe azért az életmódnak.

A túlevés hatásai

A túlevés legnyilvánvalóbb hatásai a túlsúly és a romló egészség. A legtöbb ember joggal fél ezektől a negatív hatásoktól, de a túlevés az élet számtalan más területét is befolyásolja.

Szedres finomságok nyárra

A friss szeder nyersen is szuper nassolnivaló, de a lédús bogyók remek kiegészítői a különféle desszerteknek a muffinoktól a fagyikon át a pohárkrémekig