Menü

5 étel, amit kerülj ízületi gyulladás esetén!

Az ízületi fájdalmakat legnagyobb százalékban az ízületi gyulladás okozza. Ez a nem csak időseket érintő állapot. Érinthet egy, vagy több ízületet; kis és nagyízületeket egyaránt. Közös mindegyiknél, hogy a testben gyulladás van, amit gyulladáscsökkentőkkel (non-steroid és steroid is!) szoktak kezelni. Kevésbé elterjedt, hogy (nem mellékesen) a gyulladást kiváltó anyagok bevitelét csökkentsük.

Ezek hétköznapi élelmiszerek, amik nem csak a gyulladás beindításáért és fenntartásáért, de később olyan anyagcsere-betegségekért, mint a cukorbetegség, elhízás is felelősek lehetnek. Lássuk tehát, miket érdemes kerülnünk, ízületi gyulladás esetén.

Cukor

Már megint az a fránya cukor! Annyit beszéltünk már arról, hogy mennyire nincs jó hatással az anyagcserénkre, és erre kiderül, hogy még az ízületekhez is köze van? Logikusnak tűnik, hogy a cukortól nő a súlyunk, ez jobban terheli az ízületeket, ezért érdemes kerülnünk a cukrot. Ez így is van, de ezen a közvetett hatáson kívül az American Journal of Clinical Nutritionban / amerikai táplálkozás-tudományi szaklap/ megjelent cikk szerint: a finomított cukor a citokinnek nevezett gyulladásos hírvivőanyag felszabadulását okozza. Ezek a hírvivő molekulák –elsősorban- immunsejtek aktiválásáért felelősek, így az autoimmun eredetű ízületi gyulladások esetén különösen rossz hatásúak. Gyorsan belobbantják a gyulladást a nem kifejezetten autoimmun esetekben is. Ezért ajánlott a hozzáadott cukor minden formáját kerülnie az ízületi gyulladásban szenvedőknek. Figyeljünk oda, mert az egészségesnek titulált, olykor fogyáshoz is ajánlott élelmiszerekben is gyakran van cukor (pl.: gyümölcsjoghurtok, müzli szeletek, kekszek, zabkása porok, vagy késztermékek). Az összetevők listájának gondos elolvasására, muszáj időt szánni! A hozzáadott cukor sokszor nem cukorként van feltüntetve. Kerülendő cukor, szinte minden óz végződésű összetevő( úgy mint glükóz, fruktóz, dextróz, maltóz, …stb.). A cukor álnevei közé tartozik az összes szirup végződésű összetevő is (pl.: rizsszirup,juharszirup, kukoricaszirup). Utóbbi egyébként a legcselesebb álnéven is fut. A HFCS a magas fruktóz tartalmú kukoricaszirup rövidítése. Tiszta szerencse, hogy kötelező feltüntetni, így mindenki tisztában lehet vele, hogy cukortartalmú a HFCS összetevőjű termék, nem diétás.

A telített zsírsavak

Ezen zsírsavak zsírszöveti gyulladást okozó hatását már több tanulmány igazolta. Ez pedig nem csak a szívbetegségek indikátora, de az ízületi gyulladást is súlyosbítja. A telített zsírsavak a húsokban, és egyéb állati eredetű és magas zsírtartalmú élelmiszerekben (sajtokban és más zsírosabb tejtermékekben) találhatóak meg leginkább. Az élelmiszerek címkéjén (az összes zsírtartalmon részelemeként) a telített zsírsavtartalom feltüntetése is kötelező. Ez azért kevésbé igényel hosszas tanulmányozást. Elég egyértelműen feltüntetett összetevő. Olvasgatás nélkül is tudhatjuk, hogy egy kolbászféle telített zsírsavakban nyilván gazdag. Nagyon leegyszerűsítve: állati eredet= telített zsírsav túlsúly. Ezek mennyiségét is igyekezzünk csökkenteni!

Transz-zsírok

A transz-zsírok bevitele kifejezetten káros a szervezetre nézve. Azon kívül, hogy a transz-zsírok jelentősen növelik a szív- és érrendszeri betegségek (például szívinfarktus, agyvérzés) kockázatát, gyulladáskeltő hatásúak. Az OÉTI 2014-ben rendeletben szabályozta a forgalomba hozható élelmiszerek transz-zsírsav tartalmát. Azóta maximum 2g lehet 100grammnyi termékben. Ízületi gyulladás esetén, még ezek kerülése is ajánlott. „Kerüljük a „hidrogénezett növényi olaj” feliratot tartalmazó élelmiszereket. 2014-ben müzli szeletet és bolognai alapport hívtak például vissza a magas transz-zsírsav tartalma miatt. Ugye nem is gondolnánk, hogy ezekben zsír, vagy zsiradék van. (Elárulom, hogy a bolognai alapporban legtöbbször az 1-es számú kerülendő alapanyag, cukor is szokott lenni. )”

Mindig olvassunk, figyeljünk! Ne csak akkor, ha már betegség miatt kell kerülnünk ezeket, hanem egészségünk érdekében, még egészségesen figyeljünk ezekre.

Az omega-6 zsírsavak

Az omega-6 zsírsavak esszenciális zsírsavak, melyekre a megfelelő növekedéshez és fejlődéshez elengedhetetlenek. Az omega-3 zsírsavakkal kombinálva, a helyes arányuk fontos az egészséghez. Az omega-6 túlsúly azonban gyulladásos kémiai anyagok felszabadulását okozza, ezért ízületi gyulladásban is különösen ajánlott a bevitelük csökkentése. Omega-6 zsírsavak találhatóak a növényi olajok nagy részében, például napraforgó olajban, mogyoróolajban, szójaolajban.

Finomított szénhidrátok

Fogyasztásuk nemcsak túlsúlyhoz, hanem a gyulladást stimuláló „AGE” (= advanced glycation end) anyagok termelődését fokozzák. A finomított szénhidrátok közé elsősorban a búza finomliszt és a belőle készülő termékek (kenyér, zsemle, pékáruk, tészta) tartoznak. De ide tartozik minden porított, feldolgozott, magas szénhidrát-tartalmú készítmény is. Például egy burgonyapüré por is.

A világ legegészségesebb sajtja

A sajt rengeteg koleszterint, telített zsírsavat és nátriumot tartalmaz, nem véletlen, hogy sokáig mumusnak számított a táplálkozás szakértők számára. A szakemberek arra intettek, hogy ha szeretnénk elkerülni az elhízás és a szívbetegség veszélyét, akkor ne nagyon együnk sajtot. Az elmúlt években azonban átértékelték a sajtféléket, miután több kutatás is bizonyította pozitív hatásukat.

Miért ébredünk fel éjszaka közepén?

A gyakori éjszakai felébredés rendkívül kellemetlen dolog. Nem tudjuk magunkat kipihenni, gyengül az immunrendszerünk, az anyagcserénk, a koncentrációs képességünk. Az állandó kimerültség miatt csökkenhet a munkahelyi teljesítményünk, illetve védtelenebbé válunk a bakteriális vagy vírusos fertőzések ellen. Extrém példa, de a súlyos alvásmegvonás halállal is járhat.

Miért zsibbad éjjel a lábam?

A kéz-, lábzsibbadás lehetséges okait kutatjuk, mely sajnos egyre gyakoribb panasz, s általában éjszakánként jelentkezik.

Mèhviasz jótékony hatásai

Már az ókori Egyiptomiak is használták rendszeresen eme csodaszert, a méhviaszt. Nem kell mondanom, hogy a fáraók mumifikálásához ez volt az egyik alappillér, hiszen a bevont testeket ezzel lehetett akár több 1000 évig úgy tartósítani, hogy az ne bomoljon le 100%-ban. Használták még továbbá a koporsók légmentes lezárásához is, hiszen, amit egyszer bekentek vele azon a több 1000 év nem igazán fogott.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.