Menü

E-számok. Mi micsoda és mennyit eszünk belőlük?

Az E-számok az Európai Unióban engedélyezett egyes élelmiszer-adalékanyagok kódjai. Az Unió több száz élelmiszer adalékot tart nyilván. Leginkább a készételek tartalmaznak adalékanyagokat, de tudni kell, hogy szinte minden adalékanyag besorolható egy-egy nagyobb kategóriába, sőt vannak, amelyek többe is. Az adalékokat számjegyekkel jelölik. Jelenleg több mint háromszáz adalékanyagot használnak az élelmiszeriparban. Vajon mennyit fogyasztunk ezekből? Vajon ártalmatlanok ezek az adalékanyagok?

Vannak, akik elszörnyedve pásztázzák végig a termékeken lévő adalék-listát. Mások rá se hederítenek. Egy biztos: a különböző adalékanyagokat élelmiszereinkkel együtt nap, mint nap elfogyasztjuk. A bevásárlóközpontok polcain alig találunk olyan terméket, amiben ne fordulna elő adalék. ezek allergiás reakciót válthatnak ki, különösen igaz ez a tartósítószerekre, a színanyagokra és az ízfokozókra.

Tartósítószerek, aromák, ízfokozók, enzimek, műfüst... Melyek ezek? Az E-számok teljes listáját megtalálni a világhálón, ott részletesen megtekinthetjük, mely szám milyen anyagot takar, a lista hosszú, E100-tól E 1520-ig számtalan adalék megtalálható.

Ha benézel a hűtődbe, éléskamrádba, polcaidra otthon, s előveszel egy kis papírt, vajon mennyi hozzáadott adalékot tudnál feljegyezni?

Eszembe jutott a folyton visszatérő gondolatom a modern kor élelmezéséről... az egy összetevős élelmiszerek a legjobbak... talán már csak azokban bízhatunk? Egy banánban, egy uborkában, a zöldségekben, egy marék kesudióban...vagy már ezekben sem?

Gyakran a legnagyobb óvatosság ellenére is visszahívnak egy-egy terméket, így már a fagyasztott zöldségekben sem lehetünk biztosak. Bárki is él a legmodernebb diéták irányelvei szerint, abban mindenki egyetért, hogy a természetes ételek a legjobbak, ezeket érdemes legnagyobb mennyiségben elfogyasztanunk.

Számomra elgondolkodtató az E-számok fogyasztásának lehetséges következményei, vajon gondolunk arra, hogy fejfájásunk, émelygésünk, asztmánk, gyomor-bélrendszeri problémáink oka lehet például az E 220-228, melyeket gyümölcskonzervek, kandírozott gyümölcsök, burgonyából előállított termékek, borok és szárított gyümölcsök tartalmazhatnak?

Természetesen nem minden adalékanyag ártalmas, vannak olyanok is, amelyek jó hatással vannak az egészségre. Például az algából kivont sűrítő anyag, a ballasztanyagként alkalmazott szentjánoskenyérmag-liszt csökkenti a koleszterinszintet. Az antioxidánsok pedig megakadályozzák a szabadgyökök képződését. Ide tartozik a C-vitamin, pontosabban az L-aszkorbinsav (E 300).

E 950-től E 1518-ig számozták az édesítőszereket, ezeknek semmi tápértékük nincs. Édesítő és nedvesítő szerek. Némelyik közülük természetes édesítő (xillit, eritrit), a többség azonban mesterséges és nagy mennyiségben hashajtó, puffasztó hatásúak lehetnek (aszpartám).

Nyilván nem tudjuk kikerülni az adalékanyagokat, megvesszük, megesszük őket, de vásárolhatunk tudatosabban, figyelhetjük az apró betűs részt, tanulmányozhatjuk az egyes élelmiszerek, készételek címkéit, tápanyagtartalmát, összetevőit, s léteznek ma már élelmiszer-vásárlást segítő mobilalkalmazások is, amely az élelmiszeradalékok közötti tájékozódást segítik. Vásároljunk körültekintőbben, igaz több időt igényel, de megéri megfordítani azt a dobozt, üveget, zacskót és megnézni, mi is van benne tulajdonképpen.

A B-vitamin komplex tagjai

A B-vitaminok mindegyike fontos szerepet játszik egészségünk megőrzésében, ugyanakkor átfedés is akad köztük. Nézzük, mihez járulnak hozzá a komplex tagjai.

A túlzott rostfogyasztás jelei

Biztosan tisztában vagy vele, a rostos ételek fogyasztása nagyon egészséges. Jótékony hatású a szív- és érrendszerre, a megfelelő anyagcsere működésre, a gyomor egészségére és a vér glükóz szintjének stabilizálására. Bár általában nem fogyasztunk eleget, ennek ellenkezője is megtörténhet, amikor is túl sokat fogyasztunk egyszerre, ráadásul rövid idő leforgása alatt, ami szintén problémákat okozhat.

Egészséges túrós desszertek nyomában

A túró rengeteg kalciumot és foszfort tartalmaz, ezért a gyerekeknek, serdülőknek és csontritkulásban szenvedő betegeknek érdemes minél többet enniük belőle. Nem kell aggódnod a túró kalóriatartalma miatt sem, hiszen 100 gramm túróban csupán 110 kcal van. Ezt a könnyen emészthető, laktató tejterméket tehát akár egy diétás étrendbe is beillesztheted!

Varázsitalnak számít a maté tea

A yerba maté egy Dél-Amerika szubtrópusi területéről származó növény, amelyet a helyi indán törzsek már akkor fogyasztottak, amikor az európai felfedezők rátaláltak a földrészre. Egy italban tartalmazza a kávé erősségét, a teák egészségre gyakorolt jótékony hatásait és a csokoládé nyújtotta eufória érzését.

Sütés nélküli kávés finomság gyorsan

Hétvégi ebéd után nagyon jól tud esni egy kávés édesség. Válogass kedvedre: a habkönnyű tiramisutól kezdve, keksztekercsen át a kávés kókuszgolyóig itt mindent megtalálsz!