Akciós. Megveszed?
- Dátum: 2018.10.18., 14:18
- Martinka Dia
- 40 év alatt, akció, akciós, ár-érték arány, befolyásol., felesleges, felső, fizet, gyerek, használ, időszak, impulzusvásárlás, jövő, kedvezmény, kiárusítás, kinő, költekezés, kutatás, lakosság, leárazott, magyar, marketing, nők, olcsóbb, pizsama, reklám, ruha, százalék, szempont, szoknya, termék, tudatos, vásárlás, vitatkozni
Én meg. Sajnos meg. Vagy nem sajnos. Ha akciós, tudom, hogy használom és majd kelleni fog, akkor tuti. Ha lejárós, akkor is. Ha egyet fizetek - kettőt adnak, az is megéri. Még ha nem is kell. Ismerős?
Minden harmadik magyar rendszeresen vásárol fölösleges dolgokat - olvasom az interneten az egyik legfrissebb kutatás eredményét. A vizsgált időszakban – a felmérés szerint - tízből heten dobtak ki ételt, és 60 százalékunk olyan ruhát vett az elmúlt egy évben, amit csak egyszer vagy kétszer viselt. Az efféle költekezés a nőkre és a 40 év alattiakra jellemző leginkább, az egész országra kiterjedő reprezentatív kutatás szerint. Ebbe pont beletartozom, nő is vagyok, negyven alatti. (Ezt a kutatást talán a férjem rendelte meg?)

Ész nélküli költekezés vagy tudatos, akciókat figyelő, kedvezményeket követő tervezett vásárlás? Ez itt a kérdés. Az igazság az, hogy úgy vagyok vele: ha használjuk, fogyóeszköz, mindig jó, ha van otthon, s akciós, akkor számít bizony, hogy az a mosószer vagy öblítő éppen 20-25%-kal olcsóbb. A leárazott húsból is kétszer annyit veszek, elfér a fagyasztóban, úgyis szükség lesz rá, hát miért ne vegyem meg olcsóbban? Nem vagyok a pénztárcám ellensége, látom kevesebbe kerül most a felvágott és a banán, a gyerekpizsama is le van értékelve, s épp kinőtte a gyerek. De tudnám folytatni a sort könnyen.
Számomra ez tudatos vásárlás – bár a férjem szerint épphogy felesleges, igaz tény és való, csak egy joghurtért és felmosó fejért mentünk és öblítővel, banánnal, darált hússal, pizsamával távoztunk – de ezekre szükség lesz a közeli jövőben. De tény az is, hogy most nem kell és megvettem. Ezen sokáig lehetne vitatkozni.
Ha azért veszek meg egy ruhát, mert akciós, miközben úgy tuszkolom be a szekrényembe, vagy veszek egy negyedik szempillaspirált, az tény, hogy nem volt kulcsfontosságú, (persze mindig mindent meg tudok magyarázni) mint ahogy a harmadik tusfürdő sem otthon a kettő másik mellé, de hát akciós volt…

Vajon mi alapján vásárolunk?
Legtöbben általában az ár-érték arányt veszik figyelembe: a lakosság csaknem felénél ez a legfontosabb szempont, egynegyedük az akciós, vagy olcsóbb termékeket keresi. A kutatás azon részével egyetértek, hogy ha nem hordjuk a ruháink egy részét, akkor felesleges belőle még egy olyan darabot választani, a „majd egyszer felveszem” szoknyák és a „majd belefogyok” nadrágok sem érik meg az árukat. Hiába van épp nyári kiárusítás.
A kutatás szerint egyébként az előre nem tervezett impulzusvásárlásokat legtöbbször az üzletben kihelyezett termékek, akciók váltják ki. A reklámok és akciók befolyásoló hatása azonban már egy másik történet. De vajon hol a határ a tudatos vásárlás és a marketing befolyásolta költekezés között? Te tudod?
Az okostelefon hatása a gyerekekre – áldás vagy átok a digitális korszakban?
Az okostelefon mára a mindennapi élet elengedhetetlen részévé vált – nemcsak a felnőttek, hanem egyre inkább a gyerekek körében is. A digitális világ nyújtotta lehetőségek kétségtelenül hatalmasak, ugyanakkor a korlátlan hozzáférés komoly kihívásokat is jelent. De vajon hogyan hat az okostelefon a gyerekek testi, lelki és szociális fejlődésére?
Elfek a polcon, csínyek a lakásban
Sokan ismerik a kis csínytevő manókat, melyek decemberben forgatják fal a lakásunkat, mindennapos jókedvet hozva.
Digitális detox: amikor a csend lesz a legnagyobb luxus
Egyre többen kapcsolnak ki – szó szerint – hogy újra önmagukra találjanak. Reggel az első mozdulat: a telefon után nyúlunk. Ellenőrizzük az értesítéseket, görgetjük a híreket, belenézünk a közösségi médiába, és máris mások életében kalandozunk, mielőtt a sajátunkat egyáltalán elkezdtük volna.
Miért érdemes már ma lefoglalni a jövő évi nyaralást? Avagy mit jelent a „first minute”
Amikor az utazás gondolata megszületik, sokan hajlamosak az utolsó pillanatban dönteni. Azonban egyre többen tartják ésszerű stratégiának, hogy már jóval előre, akár a következő évre is lefoglalják álomnyaralásukat — ez a „first minute” megközelítés számos előnyt kínál.
Lehet még szünetet tartani az online világtól?
Képzeld el, hogy egy nap felébredsz, és minden digitális nyomodat eltünteted. Nincs többé Facebook, Instagram, Gmail, YouTube-előzmény vagy keresési múlt. Egyetlen kattintás, és mintha soha nem is léteztél volna az internetes térben. Elsőre talán felszabadítónak hangzik, de a legtöbbünk már a gondolattól is feszültté válik, hiszen minden virtuális kényelmünk kámforrá válna.