Akciós. Megveszed?
- Dátum: 2018.10.18., 14:18
- Martinka Dia
- 40 év alatt, akció, akciós, ár-érték arány, befolyásol., felesleges, felső, fizet, gyerek, használ, időszak, impulzusvásárlás, jövő, kedvezmény, kiárusítás, kinő, költekezés, kutatás, lakosság, leárazott, magyar, marketing, nők, olcsóbb, pizsama, reklám, ruha, százalék, szempont, szoknya, termék, tudatos, vásárlás, vitatkozni
Én meg. Sajnos meg. Vagy nem sajnos. Ha akciós, tudom, hogy használom és majd kelleni fog, akkor tuti. Ha lejárós, akkor is. Ha egyet fizetek - kettőt adnak, az is megéri. Még ha nem is kell. Ismerős?
Minden harmadik magyar rendszeresen vásárol fölösleges dolgokat - olvasom az interneten az egyik legfrissebb kutatás eredményét. A vizsgált időszakban – a felmérés szerint - tízből heten dobtak ki ételt, és 60 százalékunk olyan ruhát vett az elmúlt egy évben, amit csak egyszer vagy kétszer viselt. Az efféle költekezés a nőkre és a 40 év alattiakra jellemző leginkább, az egész országra kiterjedő reprezentatív kutatás szerint. Ebbe pont beletartozom, nő is vagyok, negyven alatti. (Ezt a kutatást talán a férjem rendelte meg?)
Ész nélküli költekezés vagy tudatos, akciókat figyelő, kedvezményeket követő tervezett vásárlás? Ez itt a kérdés. Az igazság az, hogy úgy vagyok vele: ha használjuk, fogyóeszköz, mindig jó, ha van otthon, s akciós, akkor számít bizony, hogy az a mosószer vagy öblítő éppen 20-25%-kal olcsóbb. A leárazott húsból is kétszer annyit veszek, elfér a fagyasztóban, úgyis szükség lesz rá, hát miért ne vegyem meg olcsóbban? Nem vagyok a pénztárcám ellensége, látom kevesebbe kerül most a felvágott és a banán, a gyerekpizsama is le van értékelve, s épp kinőtte a gyerek. De tudnám folytatni a sort könnyen.
Számomra ez tudatos vásárlás – bár a férjem szerint épphogy felesleges, igaz tény és való, csak egy joghurtért és felmosó fejért mentünk és öblítővel, banánnal, darált hússal, pizsamával távoztunk – de ezekre szükség lesz a közeli jövőben. De tény az is, hogy most nem kell és megvettem. Ezen sokáig lehetne vitatkozni.
Ha azért veszek meg egy ruhát, mert akciós, miközben úgy tuszkolom be a szekrényembe, vagy veszek egy negyedik szempillaspirált, az tény, hogy nem volt kulcsfontosságú, (persze mindig mindent meg tudok magyarázni) mint ahogy a harmadik tusfürdő sem otthon a kettő másik mellé, de hát akciós volt…
Vajon mi alapján vásárolunk?
Legtöbben általában az ár-érték arányt veszik figyelembe: a lakosság csaknem felénél ez a legfontosabb szempont, egynegyedük az akciós, vagy olcsóbb termékeket keresi. A kutatás azon részével egyetértek, hogy ha nem hordjuk a ruháink egy részét, akkor felesleges belőle még egy olyan darabot választani, a „majd egyszer felveszem” szoknyák és a „majd belefogyok” nadrágok sem érik meg az árukat. Hiába van épp nyári kiárusítás.
A kutatás szerint egyébként az előre nem tervezett impulzusvásárlásokat legtöbbször az üzletben kihelyezett termékek, akciók váltják ki. A reklámok és akciók befolyásoló hatása azonban már egy másik történet. De vajon hol a határ a tudatos vásárlás és a marketing befolyásolta költekezés között? Te tudod?
Strandetikett: néhány szabály, hogy ne legyünk a part réme

A strand a kikapcsolódás, a feltöltődés és a közösségi élmények helye. Azonban ahhoz, hogy mindenki jól érezze magát, nem árt betartani néhány alapvető illemszabályt. Ezek nem szigorú törvények, inkább olyan apró figyelmességek, amelyek megteremtik a békés és vidám hangulatot.
Meditációs asztal – A belső béke szent tere otthonodban

A meditációs asztal egy kisméretű, gyakran alacsony bútordarab, amelyet kifejezetten a nyugodt, elmélyült gyakorláshoz terveztek. Általában fából, bambuszból vagy más természetes anyagból készül, hogy harmonizáljon a csendes, spirituális környezettel.
Kelj fel úgy, mintha szeretted volna – és élvezd a reggelt!

A legtöbb embernek a reggel nem a kedvenc napszaka. Sokan küzdenek az ébresztő csörgése, a fáradt szemek és a rohanás ellen. Pedig a reggel sokkal többet tartogat, mint elsőre hinnénk: egy tiszta lapot, friss energiát és apró örömöket, amelyekkel az egész nap hangulatát meghatározhatjuk.
Sztárok iránti rajongás – lelkesedés vagy megszállottság?

Poszterek a falon, újságkivágások a tolltartóban, karikatúraszerű arcok és monogramok a füzet szélére firkálva. Sokunk tinédzser éveit végigkísérte egy kedvenc színész, egy énekes, egy sportoló vagy egy másik ikon iránti lelkesedés. Évek múltán is elmosolyodunk, ha meglátjuk vagy meghalljuk a régi bálványunkat. Bár az imádat leggyakrabban a kamaszkorhoz kötődik, felnőttként is lehet favoritunk, akire felnézünk az eredményei vagy a személyisége miatt.
Ne fizessünk többet a kelleténél: szállásfoglalási tippek kezdőknek és profiknak

A nyaralás vagy üzleti út egyik legnagyobb költsége gyakran a szállás. Ha nem figyelünk, könnyen túlfizethetünk, vagy olyan helyen kötünk ki, ami messze nem felel meg az elvárásainknak. Néhány egyszerű, de hatékony trükkel azonban jelentős összegeket spórolhatunk, miközben a minőségből sem kell engednünk.