Menü

Szilveszter és újév egészségesen

Igen, tudjuk, a karácsony és a szilveszter időszaka nem a diétáknak és az egészséges táplálkozáshoz járul hozzá főképpen. Ám, ha még nem tervezted meg az egész szilveszteredet, ajánlatos néhány tanácsot megfogadnod, főképpen akkor, ha az egészségednek is kedvezni szeretnél.

Nincs szilveszter egy nagy lakoma, sütemények és pezsgő nélkül, no meg aztán ott a virsli is, és reggel meg lencsét kell főzni, sertéshúst sütni… ezalatt nem igazán gondolunk arra, hogy hiába étkezünk egész évben egészségesen és mértékkel, egy hét alatt felrúghatjuk az egészet. A diétázók és fogyókúrázók különösen megsínylik a sütemények és ételek csábítását. Hiszen ki gondol arra, hogy a nagy családi lakomákat egészségesebb verzióban is elkészíthetik?

Pedig nem is olyan nagy művészet, csupán egy kis tervezést igényel. Köztudott, hogy szilveszter napján és újévkor is sertéssültet kell tálalni, hiszen ez hozza meg számunkra a szerencsés újévet. A lencse, bab, borsó, és minden, aminek sok szeme van, a gazdagságunkért felel. Ezeket a hagyományokat megőrizve is tudunk valamivel egészségesebb ételt varázsolni az asztalra.

A sertéshúst például leves formájában is elkészíthetjük. Egy adag csontos sertéshúshoz körülbelül három egész répa, másfél fej vöröshagyma, egy nagy csokor petrezselyem, egy negyed fej zeller és három egész petrezselyemgyökér kell. Amikor a hús már felforrt a sós vízben, akkor hozzáadhatjuk a zöldségeket. Ha úgy látjuk, hogy hamar átfőttek a zöldségek, de a hús még nem főtt át, akkor a zöldségeket kiszedhetjük, és egy kicsit még főzhetjük a húst. Amikor megfőtt, az összevágott hússal és zöldséggel gazdagon tálalhatjuk. Ez a leves egyáltalán nem zsíros, a főtt hús és a zöldségek pedig egészségesek. Ráadásul ez elég bőséges is.

A lencsét nem muszáj zsíros-lisztes főzelék formájában fogyasztanunk. Csinálhatunk belőle egy könnyű salátát is, vagy szintén egy finom levest. De ha főzeléket szeretnénk enni, azt is elkészíthetjük kevésbé zsírosan. Tegyük fel főni a lencsét annyi vízben, amennyi éppen ellepi. Sóval, borssal, kevés fokhagymával, babérlevéllel ízesítsük. Mikor a lencse már közel teljesen készre főtt, vegyük nagyjából a harmadát, néhány kanálnyit szedjünk rá a levéből, és turmixoljuk teljesen simára. Ha ez kész, akkor egy evőkanál sovány tejföllel keverjük el, majd öntsük vissza. A főzeléket főtt hússal tálaljuk!

Ez a két recept tökéletes akár szilveszter esti vacsorának, akár újévi ebédnek, ráadásul nagyon diétás is, sokkal kevesebb szénhidrátot és zsírt tartalmaz, mint a hagyományosan elkészített ételeink. Az ízéből azonban semmi sem hiányzik.

Együnk sok levest!

Egy tál meleg leves, ami tele van zöldségekkel, hússal, tésztával vagy bármi mással, amit szeretnénk - megnyugtat egy hosszú nap után, kiadós ebéd lehet, esetleg gyógyír a gyomorbántalmakra, és jól csillapítja az éhséget is.

Szuper finom lekvárok

A lekvár vagy gyümölcsíz olyan sűrű pép, amely a gyümölcscukorral vagy cukor nélkül történő főzése által jön létre. Főleg szilvából és sárgabarackból készítik a hagyományos házi lekvárt, amely tipikusan kelet-közép-európai étel.

A bor egészségügyi hatásai

Évtizedek óta kutatják a bor élettani hatásait, és bizonyítottan hatásos elixír. Íme, néhány érdekesség arról, hogyan tud a bor hozzájárulni egészségünkhöz.

Melyik a jó sajt-gyümölcs kombó?

Hagyományosan nagyon sokan desszert előtt esznek sajtot gyümölccsel. Bevallom én szinte bármikor, elsősorban vacsorára. Talán még gyerekkoromban alakult úgy, hogy bármelyik másik kisgyerek, nem annyira szerettem a gyümölcsöt, de sajttal egészen más. Kérdés az, hogy vajon egészséges is-e, ha sajtot eszünk gyümölccsel, és mik a legjobb mixek?

Rákellenes ételek

Ma már sajnos mindenki ismer olyan szomszédot, barátot, kollégát, vagy sajnos közvetlen közeli vagy távoli családtagot, aki megküzdött a rákbetegséggel, vagy aki netán sajnos elveszítette a harcot vele. Szomorú, alattomos, kegyetlen betegség, olykor villámgyors lefolyású, máskor sok szenvedéssel ér véget. Elkerülni, kivédeni, meggyógyítani nem lehet, de a megelőzésben van némi szerepe azért az életmódnak.