Menü

A csirkehús gyakori fogyasztásának veszélye

A hús alapvető emberi élelmiszer. Soha nem volt olyan olcsó, és soha nem fogyasztották olyan nagy mennyiségben, mint napjainkban. Egy kutatás szerint a nagyüzemi csirketartás során néhol arzén tartalmú hozamfokozókat is kapnak az állatok, ami benne marad a csirke húsában, és rákkeltő hatása is lehet. Több szakértő feltételezi, hogy összefüggésbe hozható olyan betegségekkel is, amilyen a Parkinson-kór, az Alzheimer-kór és a daganatos betegségek. Emiatt sokan lemondanak a húsfogyasztásról és vegetáriánusok vagy vegánok lesznek vagy kizárólag bio hústerméket választanak.

Ajánlott fehérjebevitel

Ha testsúlyra bontjuk le, a szakértők szerint a napi ajánlott mennyiség 0,8 gramm/testtömegkilogramm, ami azt jelenti, hogy átlagosan egy 60 kilogrammos nőnél 48 gramm fehérje a javasolt. A kalóriafogyasztásnak minimum 10, maximum 35%-át teheti ki a fehérje. Változatos, vegyes étrenddel ez megfelelő mennyiségben bevihető a szervezetbe, de túladagolástól sem kell tartani: 100 gramm csirkemell 18,6 gramm fehérjét tartalmaz.

A húsban előforduló fehér csíkok

Jelentős különbség figyelhető meg ugyanakkor a tanyasi, szabadtartású csirke, illetve a jóval olcsóbb, ipari tartású csirke húsa között. Ha például a csirkemellen párhuzamosan futó, fehér csíkokat látunk, inkább ne vegyük meg. Ez szakértők szerint a zsúfolt, nagyüzemi körülmények között tartott csirkék izombetegségének a jele, és azt is jelenti, hogy az ilyen hús nem igazán egészséges.

A gyakori csirkehús fogyasztás kockázatai

Megállapították, hogy azok a nők, akik naponta legalább egyszer fogyasztottak rántott csirkét, 13%-kal nagyobb eséllyel haltak meg idő előtt. Azok pedig, akik rántott halat fogyasztottak rendszeresen, 7%-kal nagyobb eséllyel haltak meg korábban. Ezek alapján kimutatták, hogy a rántott ételek rendszeres fogyasztása a kettes típusú diabétesz és a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásával is összefüggésben van.
Ha nem friss a hús, akkor pedig fennállhat az E-Coli bakteriális fertőzés veszélye. Ez hasmenést, lázat okozhat, és a tüdőt is megtámadhatja. Amikor csirkehúst vásárolsz, kérdezd meg mindig, hogy mennyire friss a hús (és reménykedj, hogy igazat mondanak).
– Igaz, hogy a csirkehúsban kevesebb a rossz koleszterin, mint a sertésben, de ha valakinek ilyen jellegű egészségügyi problémái vannak, akkor jobb, ha mértéktartóan fogyasztja a csirkét, és akkor is inkább roston sütve készíti el. Ha hetente 1-2 alkalommal fogyasztunk rántott csirkét, talán nincs okunk aggodalomra.
A túl magas koleszterinszint,
az elhízás és a túlsúly,
a köszvény szív- és érrendszeri betegségek, vagy a csontritkulás.
A húsokban lévő telített zsírsavak puffadást idézhetnek elő, mely normál esetben – egészséges és változatos, zöldség-és vitamindús étrendet alkalmazva – nem jelentene problémát. De mivel nem kerül be elég „gyomorkönnyítő” antioxidáns a szervezetedbe, ezért bélfájdalmakkal, valamint gázosodással is számolnod kell.

Egészséges alternatíva

Mondhatjuk, hogy a bio húsfogyasztás manapság nagyon divatos, ehhez alkalmazkodva egyre több hústermelő áll át bio tartásara. Ez az állat fajának megfelelő szabad tartást jelent, kiegyensúlyozott táplálkozással, hormon- és antibiotikumos kezelések nélkül. A bio húsok ezért egészségesebbek, hozzávetőleg kétszer annyi omega-3 zsírsavat tartalmaznak, mint a hagyományos húsok.

Kevés só, alkohol és cukor, annál több zöldség és gyümölcs. A gyorsétkezdéket pedig felejtsük el! Maradj annyira vékony, amennyire lehet, de ne vidd túlzásba: a testtömegindex 21 és 23 között ideális. Sajnos a túlsúly "előszobája" lehet bizonyos daganatos betegségeknek.

Szerző: Udvari Fanni

Természetes gyomornyugtatók

Sokszor hangsúlyozzuk a természetes gyógymódok előnyeit, de van néhány kifejezetten egyszerű és elérhető alternatíva is, egészen pontosan a kertünkben.

Az eper jótékony hatásai

Az eper korábban csak a gazdagok kiváltsága volt, azonban manapság már bárhol kapható és talán a legnépszerűbb bogyós gyümölcsök egyike. Felhasználási körét tekintve egy elég sokrétű gyümölcsről beszélünk, mivel fogyaszthatod magába nassolni valóként, frissítőnyári saláta részeként vagy akár a reggeli müzli mellé is.

Hatékony energetizáló gyógynövény

Fáradt és lehangolt? Sajnos nem léteznek varázslatok, amelyektől egy pillanat alatt felfrissülünk. Léteznek azonban természetes gyógynövények, amelyek fellendítik az energiaszintjeinket. Adjunk erőt a testünknek ezzel a tíz növénnyel, hogy leküzdhesse az ilyen lehangolt pillanatokat!

Amit az élelmiszerpazarlás ellen tehetünk…

A világ számos országában éheznek az emberek, másutt meg hatalmas mennyiségű élelmiszer végzi a kukában. Nagyon nagy mértékű probléma az élelmiszerpazarlás manapság. Mit tehetünk ellene?

Házi gyógyszertár

Minden háztartásban megtalálható a gyógyszer, de nem mindenki tudja, hogy melyek azok, amiket érdemes állandó jelleggel tartanunk, illetve ezeket hogyan is tároljuk.