Menü

Karalábé jótékony hatásai

Miért egészséges?

Szuperélelmiszernek nevezzük azokat az ételeket, amelyek jelentősebb mennyiségben, és könnyen hasznosuló formában tartalmazzák a szervezetünk számára létfontosságú tápanyagokat. Ennek a feltételnek minden tekintetben megfelel a karalábé, mely tápanyagainak köszönheti egészségvédő hatásait. C-vitamin-tartalma a citrusokét is felülmúlja, mindössze 100 gramm nyers karalábé elfogyasztásával fedezhetjük a teljes napi szükségletünket. Nem véletlenül nevezik egyes országokban citrom-káposztának. Káliumból az ajánlott mennyiség tíz százalékát, élelmi rostokból pedig a hetedét tartalmazza, ezeken kívül megtalálható benne réz, mangán, foszfor, magnézium, kalcium, vas, klorofil, jód, fehérjék, egy kevés cukor, a vitaminok közül folát (a folsav biológiailag aktív formája), B1-, B3-, B5- és B6-vitamin, valamint E-vitamin. Nagyszerű forrása az antioxidánsoknak is, ezek közül a C-vitamin és az E-vitamin mellett a mangán, a glükozinolátok, az izotiocianátok és a polifenolok (különösen a flavonoid antocianinok, illetve a karotinoidok) érdemelnek említést.

Fogyókúrára: rostjainak, valamint alacsony kalóriatartalmának eredményeként, a karalábé fontos kiegészítője lehet a különféle diétáknak. Nyersen elrágcsálva szinte azonnali telítettségérzést okoz, nem véletlen, hogy a karalábé fogyókúra egyre nagyobb népszerűségnek örvend.

Védi a szívet és az ereket: erősíti a szívműködést, óvja az érrendszert, amihez a már említett rostok és a C-vitamin mellett, a benne lévő kálium, foszfor és magnézium is támogat. Alacsony nátriumtartalma, keringési panaszokkal küzdőknek kifejezetten ajánlott a karalábé gyakori fogyasztása.

Magas vérnyomás ellen: a karalábéban található C-vitamin segít tisztán, plakkmentesen tartani az ereket, ahogyan a kálium és magnézium is szabályozza a vérnyomást, illetve a pulzust.

Élesebb látás, egészségesebb szemek: elsősorban a B-vitaminok és az E-vitamin hatása, hogy a karalábé erősíti a szemet, javítja a látást.

Cukorbetegség esetén: a polifenoloknak és izotiocianátoknak tulajdonítható a karalábé antidiabetikus tulajdonsága. Elsősorban a piros változat fogyasztása mérsékli a vércukorszintet, ezért megelőzésre és a diabétesz kezelésére egyaránt használhatjuk.

Koreai tudósok a leszedett karalábé összetevőinek változását vizsgálva kimutatták, hogy szobahőmérsékleten tárolva két hétig, hűtve két hónapig megőrzi a minőségét. Az antioxidánsok közül a fenolok és a flavonoidok mennyisége a meleg tárolás alatt csökkent, míg a hűtött zöldségekben emelkedett. Utóbbi esetben a rákmegelőzésben fontos szerepet kapó glükozinolátoknál sem mutatható ki csökkenés.

Tudtad?Ha meghámoztuk/daraboltuk, rögtön fogyasszuk, vagy főzzük meg, hiszen hamar oxidálódik, és veszít értékes vitaminjaiból. Hogy ezt elkerüljük, meglocsolhatjuk kevés citromlével.

Melyik a jó sajt-gyümölcs kombó?

Hagyományosan nagyon sokan desszert előtt esznek sajtot gyümölccsel. Bevallom én szinte bármikor, elsősorban vacsorára. Talán még gyerekkoromban alakult úgy, hogy bármelyik másik kisgyerek, nem annyira szerettem a gyümölcsöt, de sajttal egészen más. Kérdés az, hogy vajon egészséges is-e, ha sajtot eszünk gyümölccsel, és mik a legjobb mixek?

Rákellenes ételek

Ma már sajnos mindenki ismer olyan szomszédot, barátot, kollégát, vagy sajnos közvetlen közeli vagy távoli családtagot, aki megküzdött a rákbetegséggel, vagy aki netán sajnos elveszítette a harcot vele. Szomorú, alattomos, kegyetlen betegség, olykor villámgyors lefolyású, máskor sok szenvedéssel ér véget. Elkerülni, kivédeni, meggyógyítani nem lehet, de a megelőzésben van némi szerepe azért az életmódnak.

A túlevés hatásai

A túlevés legnyilvánvalóbb hatásai a túlsúly és a romló egészség. A legtöbb ember joggal fél ezektől a negatív hatásoktól, de a túlevés az élet számtalan más területét is befolyásolja.

Szedres finomságok nyárra

A friss szeder nyersen is szuper nassolnivaló, de a lédús bogyók remek kiegészítői a különféle desszerteknek a muffinoktól a fagyikon át a pohárkrémekig

Koleszterin gyermekkorban

Magyarországon köztudottan szinte minden második felnőttnek magas a koleszterinszintje, ami szív-és érrendszeri problémákhoz vezethet, azonban az megdöbbentő adat, hogy már az 1-3 éves magyar gyermekek fele is több koleszterint fogyaszt az ajánlottnál.