Menü

Tanulj gyorsan!

Léteznek különféle módszerek arra, hogy egy anyagot viszonylag rövid idő alatt megtanuljunk. Ám azt tudni kell, hogy ezekkel a módszerekkel tartósan tanulni lehetetlen. Alkalmanként azonban megmenthetnek minket a teljes kudarctól, bukástól. Olykor nehéz a saját gyors módszerünket megalkotni, ezért most mutatunk egy univerzálisat. Vigyázat, használata lustaság tartós kialakulásához vezethet!

Ha odafigyeltünk korábban nyelvtan órákon, akkor a szövegkohézióról hallottakat rendkívül jól átültethetjük a gyakorlatba. Nem kell mást tennünk, mint követni a szöveg összekötő kapocsait és a kulcsszavakat. A függőleges olvasás olyan technika, ami sokat könnyít az életünkön, ám alkalmazása a gyakorlottságon alapul. Tehát ne egy nagyon hosszú anyagon próbáld ki először! Érdemes egy pár oldalas szövegen kísérletezni, míg nem fejlesztjük a figyelmünket a legfelsőbb szintre.

A függőleges olvasás alapja az a feltevés, miszerint kulcsszavak és az őket összekötő nyelvi kapcsolóelemek alapján képesek vagyunk egy tiszta képet kapni az olvasott szövegről. Ez a módszer az olvasás és a megértés idejét akár harmadára, negyedére is csökkentheti. Ehhez azonban szükséges a kulcsszavak helyes felismerése, illetve azok könnyű behelyezése logikai kapcsolatokba. Amennyiben tudjuk magunkról, hogy ez a terület számunkra nehézkes, gyakoroljuk a módszert, mielőtt alkalmazzuk, vagy inkább ne is alkalmazzuk azt!

Néhány praktika:

A kulcsszavak általában a mondat fókuszában helyezkednek el, ami az állítmány előtti részt jelöli. A fókusz és az állítmány, illetve az alany és az ok-, cél- vagy eredményhatározó elolvasása kialakít bennünk egy logikai sort. Ha ezeket a benyomásokat nem elnyomva építjük magunkban a szöveg egészét, akkor rövidebb idő alatt is feldolgozhatunk komplexebb témákat. Ez egyébként a gondolkodásunkra is pozitív hatással van, hiszen ki tudjuk szűrni a lényeget olyankor is, amikor nem sürget az idő. Ha végigértünk a szövegen, érdemes egyszer leírni, végiggondolni vagy elmondani, hogy mit olvastunk, így rögzülhet is a kapott információ.

Fontos tisztában lenni vele, hogy ez a módszer nem maximum pontszámot fog eredményezni, és nem is hosszú távú tudást. A képesség, ami általa fejlődik, később jól jöhet, de maga a folyamat nem alkalmas velősebb, pontosabb anyagok megtanulására. Inkább elméleti, olvasott szövegértésen alapuló tantárgyak esetén alkalmazható, és akkor sem folyamatosan. A tanulást nem váltja ki, de néhány esetben kifejezetten jól jön.

Leves minden nap? Jó ötlet!

Sokaknak javasolják manapság a levesdiétát, aminek különböző okai lehetnek. Ám ez egyáltalán nem jelent lemondást, hiszen rengeteg módon variálhatjuk ezt a fogást. Íme, hét ötlet, ha kedvet kapnál egy hétig alkalmazni a diétát.

Miért ne halogassuk a takarítást?

Sokan szeretik az idejüket jóval szórakoztatóbb tevékenységekkel tölteni, mint a házimunka. Mégsem érdemes sokáig eltekinteni tőle. De mi az oka annak, hogy sokszor elnapoljuk a takarítást, és miért nem tanácsos megtenni?

Y és Z generáció a digitalizáció világában

Mindkét korosztály készség szintjén használja az informatikai szolgáltatásokat és módszereket, könnyen vélhetik róluk, hogy ismereteik, tudásuk és érdeklődésük megelégszik a felszínességgel. Nézzük meg mi is áll valójában a háttérben.

Sportoljunk e a munkahelyen?

Ha fix munkaidőnk van, akkor a reggeli felkelés, a munkába menetel és az otthon, pláne ha család is van, háromszögében valljuk be nem mindig egyszerű a mozgást beleszorítani. Ennek persze egyik megoldása, hogy de bele kell, viszont ha van egy jólelkű, befektetni kész munkaadónk, akkor akár a munkahelyen is lehet biztosítani a testmozgást. Ez pedig egy jó befektetés, mert ezáltal a teljesítményünk nem kevesebb, hanem több lesz.

KIS LAKÁS, NAGY LEHETŐSÉG

A kis helyek maximális kihasználásához csupán egy kis furfangosság kell! Mutatunk néhány ötletet, amelyekkel a legkisebb garzonból is kihozhatod a legtöbbet.