Menü

Tanulj gyorsan!

Léteznek különféle módszerek arra, hogy egy anyagot viszonylag rövid idő alatt megtanuljunk. Ám azt tudni kell, hogy ezekkel a módszerekkel tartósan tanulni lehetetlen. Alkalmanként azonban megmenthetnek minket a teljes kudarctól, bukástól. Olykor nehéz a saját gyors módszerünket megalkotni, ezért most mutatunk egy univerzálisat. Vigyázat, használata lustaság tartós kialakulásához vezethet!

Ha odafigyeltünk korábban nyelvtan órákon, akkor a szövegkohézióról hallottakat rendkívül jól átültethetjük a gyakorlatba. Nem kell mást tennünk, mint követni a szöveg összekötő kapocsait és a kulcsszavakat. A függőleges olvasás olyan technika, ami sokat könnyít az életünkön, ám alkalmazása a gyakorlottságon alapul. Tehát ne egy nagyon hosszú anyagon próbáld ki először! Érdemes egy pár oldalas szövegen kísérletezni, míg nem fejlesztjük a figyelmünket a legfelsőbb szintre.

A függőleges olvasás alapja az a feltevés, miszerint kulcsszavak és az őket összekötő nyelvi kapcsolóelemek alapján képesek vagyunk egy tiszta képet kapni az olvasott szövegről. Ez a módszer az olvasás és a megértés idejét akár harmadára, negyedére is csökkentheti. Ehhez azonban szükséges a kulcsszavak helyes felismerése, illetve azok könnyű behelyezése logikai kapcsolatokba. Amennyiben tudjuk magunkról, hogy ez a terület számunkra nehézkes, gyakoroljuk a módszert, mielőtt alkalmazzuk, vagy inkább ne is alkalmazzuk azt!

Néhány praktika:

A kulcsszavak általában a mondat fókuszában helyezkednek el, ami az állítmány előtti részt jelöli. A fókusz és az állítmány, illetve az alany és az ok-, cél- vagy eredményhatározó elolvasása kialakít bennünk egy logikai sort. Ha ezeket a benyomásokat nem elnyomva építjük magunkban a szöveg egészét, akkor rövidebb idő alatt is feldolgozhatunk komplexebb témákat. Ez egyébként a gondolkodásunkra is pozitív hatással van, hiszen ki tudjuk szűrni a lényeget olyankor is, amikor nem sürget az idő. Ha végigértünk a szövegen, érdemes egyszer leírni, végiggondolni vagy elmondani, hogy mit olvastunk, így rögzülhet is a kapott információ.

Fontos tisztában lenni vele, hogy ez a módszer nem maximum pontszámot fog eredményezni, és nem is hosszú távú tudást. A képesség, ami általa fejlődik, később jól jöhet, de maga a folyamat nem alkalmas velősebb, pontosabb anyagok megtanulására. Inkább elméleti, olvasott szövegértésen alapuló tantárgyak esetén alkalmazható, és akkor sem folyamatosan. A tanulást nem váltja ki, de néhány esetben kifejezetten jól jön.

A karácsonyi vásárok története

A karácsonyi vásárok ragyogó fényeikkel, édes illataikkal és örömteli atmoszférájukkal sokakban keltenek nosztalgiát egy idilli múlt, „kollektív ünnepi harmónia” iránt. Azonban ez a múlt részben a képzelet szüleménye, a hagyomány pedig sokkal újabb keletű, mint gondolnánk.

Iskolai adventi sütivásár – szabad vagy nem?

Általános iskolai szülői munkaközösségünkben sokszor felvetődik a kérdés, hogy a már hagyománynak számító iskolai adventi sütivásáron szabad-e házisüteményt árulni. Legális ez egyáltalán? Ennek kutakodtam kicsit utána.

A rajzolás agyműködésre gyakorolt hatásai

Sokan szeretnek rajzolni, festeni, különböző kreatív tevékenységeket folytatni, pusztán hobbiból. De vajon milyen agyi folyamatok is zajlanak ekkor? Mi mindent lehet ezekből rövid-és hosszútávon profitálni?

Hogyan és milyen első autót válasszunk?

Sokak életében adódik, hogy életük első autóját kell megvenniük. Lehet ez hobbiból, munka vagy éppen napi ingázás miatt. Izgalmas, ugyanakkor kihívást jelentő döntés, amely viszonylag hosszú időre is szólhat. Az alábbi cikkben arra kaphatunk választ, hogy hogyan választhatunk magunknak jó első járművet.

Karácsonyi aromaterápia

Karácsony idején, de tulajdonképpen a téli időszakban ünneptől függetlenül is van néhány illat, aroma melyekkel egészen kellemes és meghitt ünnepi hangulatot tudunk varázsolni.