Menü

Sokoldalú sütőtök

A sütőtököt bevallom, akkor sem szerettem, mikor a gyerekeimnek készítettem pici korukban hozzátápláláskor. Az illatát sem bírtam és amúgy sem, valahol furcsa ízű és aromájú jellegzetes élelmiszernek tartottam, amivel egyszerűen nem tudtam mit kezdeni.

Barátnőm kóstoltatta először velem sütve, akkor sem voltam még elragadtatva tőle, azóta már tudom, hogy a sütőtök mennyire jótékony hatású élelmiszer és, hogy - nevével ellentétben - nemcsak sütve jó!

Számtalanszor készítettem krémként, például almával, fahéjjal turmixolva, vagy narancslével, vaníliapudinggal elkeverve. Készíthetjük például úgy, hogy megfőzzük a sütőtök felkockázott darabjait, majd össze turmixoljuk. Remek reggeli vagy uzsonna válhat belőle.

Az abszolút kedvencünk a sűrű és finom sütőtökkrémleves, ahogy anyukám készíti, pirított magokkal a tetején. A sütőtök jó a bőrnek, a gyomornak és a szemnek is, a szezonja pedig szerencsére jó hosszú ideig, szeptembertől januárig tart. A tökfélék családjába tartozik, számos „rokona” van.

Hazánkban nagyon régóta termelik, elsősorban a táplálkozás-élettani hatásai miatt, a második világháborút követő szűkös esztendőkben pedig szinte népi tápláléknak számított, mert olcsó volt és tápláló.

A sütőtök magas karotintartalommal bír, s jelentős B vitamin, cink, kalcium- és foszforforrás. Aki rendszeresen eszik sütőtököt, annak szebb a bőre, rendezettebb az emésztése, serkenti a máj működését, s szem problémákra is jó hatással van.

Számos vizsgálat bizonyította már, hogy az alfa-karotin és a béta-karotin bevitel mérsékli a gyomorrák és más emésztőrendszeri daganatos betegségek kialakulásának kockázatát, ezért a sütőtök fogyasztása fontos a megelőzésben.

A sütőtök nem csak finom, hanem alacsony kalória- és magas rosttartalma miatt a fogyni vágyóknak is ideális táplálék. A tökmagból sajtolt, sötétzöld olaj kiváló forrása a telítetlen zsírsavaknak, melyek csökkentik a vérben a rossz koleszterin mennyiségét, így védik a szívet.

Egy sütőtökös pitét bármikor megkóstolnék, de a sütőtökbefőttről is hallottam már.

A sütőtök tulajdonságaihoz hozzátartozik, hogy bár nagyon egészséges ennivaló, azért fogyasztásával nem árt az óvatosság. Néhány embernél allergiás reakciót válthat ki és mérsékelten vizelethajtó hatással bír. A legfinomabb, a mézesre sült sütőtök! Sütőtök, 3 evőkanál méz, 1 teáskanál rozmaring és olívaolaj kell hozzá. Mossuk meg, kanállal távolítsuk el a magokat, vágjuk fel, majd szórjuk meg rozmaringgal, kakukkfűvel, gyömbérrel. Locsoljuk kevés olívaolajjal, az édesszájúak csorgassanak rá mézet. Sütőben süssük 1 órán át.

Nagyon sokoldalú élelmiszerről van szó, ám aki még soha nem kóstolt igazi sütőtököt, azt hiheti, az, ami ennyire egészséges, csakis rossz ízű lehet, pedig tévednek! Sokoldalú és ízletes zöldség, ami lehet, hogy sütve nagyon ízletes, de készíthető belőle ízletes leves, főzelék, sütemény, torta, krém, turmix, lekvár, ivólé. Érdemes kipróbálni és megkóstoltatni a családdal az összes verziót!

Az almaecet sokoldalú felhasználása és előnyei

Az almaecet egy sokoldalú csodaszer. Amellett, hogy a konyhákban évek óta hódít a viszonylag olcsó áron kapható ecet, a fogyókúrázók körében is népszerű. Azonban milyen jótékony és pozitív hatásai vannak annak, ha minden nap belecsempészed az ételeidbe, vagy vízzel hígítva, mézzel édesítve, iszol néhány kortyot belőle?

Lúgosításra fel

Jön a jó idő, nem csak a kedvünknek kell jobbnak lennie, hanem a testünknek is ideje kiadni magából a káros anyagokat. Irány a lúgosítás!

Edzés és evés: ennyi idővel a sportolás előtt kell ennünk

Az étkezés és az edzés között legalább fél, de ételmennyiségtől és edzési típustól függően akár két órának is el kell telnie. A sportolóknak legjobb körülbelül három órával az edzés előttre időzíteni az étkezésüket.

A fekete retek gyógyhatása, felhasználása

A fekete retek télen is könnyen beszerezhető zöldség! Javasolják megfázás, influenza, de emésztési problémák esetén is. Tudj meg mindent a fekete retekről!

A cikória jótékony hatásai

Ki ne hallott volna már a cikóriakávéról, amit elsősorban a gyerekeknek adnak. De a cikória egyébként is egy széles körben elterjedt gyógynövény, amit jótékony hatásai mellett íze miatt is szívesen fogyasztanak, levele a saláták kedvelt összetevője.