Menü

Sokoldalú sütőtök

A sütőtököt bevallom, akkor sem szerettem, mikor a gyerekeimnek készítettem pici korukban hozzátápláláskor. Az illatát sem bírtam és amúgy sem, valahol furcsa ízű és aromájú jellegzetes élelmiszernek tartottam, amivel egyszerűen nem tudtam mit kezdeni.

Barátnőm kóstoltatta először velem sütve, akkor sem voltam még elragadtatva tőle, azóta már tudom, hogy a sütőtök mennyire jótékony hatású élelmiszer és, hogy - nevével ellentétben - nemcsak sütve jó!

Számtalanszor készítettem krémként, például almával, fahéjjal turmixolva, vagy narancslével, vaníliapudinggal elkeverve. Készíthetjük például úgy, hogy megfőzzük a sütőtök felkockázott darabjait, majd össze turmixoljuk. Remek reggeli vagy uzsonna válhat belőle.

Az abszolút kedvencünk a sűrű és finom sütőtökkrémleves, ahogy anyukám készíti, pirított magokkal a tetején. A sütőtök jó a bőrnek, a gyomornak és a szemnek is, a szezonja pedig szerencsére jó hosszú ideig, szeptembertől januárig tart. A tökfélék családjába tartozik, számos „rokona” van.

Hazánkban nagyon régóta termelik, elsősorban a táplálkozás-élettani hatásai miatt, a második világháborút követő szűkös esztendőkben pedig szinte népi tápláléknak számított, mert olcsó volt és tápláló.

A sütőtök magas karotintartalommal bír, s jelentős B vitamin, cink, kalcium- és foszforforrás. Aki rendszeresen eszik sütőtököt, annak szebb a bőre, rendezettebb az emésztése, serkenti a máj működését, s szem problémákra is jó hatással van.

Számos vizsgálat bizonyította már, hogy az alfa-karotin és a béta-karotin bevitel mérsékli a gyomorrák és más emésztőrendszeri daganatos betegségek kialakulásának kockázatát, ezért a sütőtök fogyasztása fontos a megelőzésben.

A sütőtök nem csak finom, hanem alacsony kalória- és magas rosttartalma miatt a fogyni vágyóknak is ideális táplálék. A tökmagból sajtolt, sötétzöld olaj kiváló forrása a telítetlen zsírsavaknak, melyek csökkentik a vérben a rossz koleszterin mennyiségét, így védik a szívet.

Egy sütőtökös pitét bármikor megkóstolnék, de a sütőtökbefőttről is hallottam már.

A sütőtök tulajdonságaihoz hozzátartozik, hogy bár nagyon egészséges ennivaló, azért fogyasztásával nem árt az óvatosság. Néhány embernél allergiás reakciót válthat ki és mérsékelten vizelethajtó hatással bír. A legfinomabb, a mézesre sült sütőtök! Sütőtök, 3 evőkanál méz, 1 teáskanál rozmaring és olívaolaj kell hozzá. Mossuk meg, kanállal távolítsuk el a magokat, vágjuk fel, majd szórjuk meg rozmaringgal, kakukkfűvel, gyömbérrel. Locsoljuk kevés olívaolajjal, az édesszájúak csorgassanak rá mézet. Sütőben süssük 1 órán át.

Nagyon sokoldalú élelmiszerről van szó, ám aki még soha nem kóstolt igazi sütőtököt, azt hiheti, az, ami ennyire egészséges, csakis rossz ízű lehet, pedig tévednek! Sokoldalú és ízletes zöldség, ami lehet, hogy sütve nagyon ízletes, de készíthető belőle ízletes leves, főzelék, sütemény, torta, krém, turmix, lekvár, ivólé. Érdemes kipróbálni és megkóstoltatni a családdal az összes verziót!

Kelbimbóból készült isteni receptek

A kelbimbó nem tartozik a legnépszerűbb zöldségek közé, pedig sok hasznos anyag van benne. Ahhoz képest, hogy zöldség, rengeteg fehérjét tartalmaz, ezenkívül magas a C- és a K-vitamin-tartalma.

Kelbimbó élettani hatása

A kelbimbóban található C-vitamin és más antioxidáns anyagok segítenek megőrizni a szem egészségét, és a látás minőségét - akár idősebb korban is. A C- és az A-vitaminnak a bőr védelmében és egészségében is kiemelkedő szerepe van.

Leves minden nap? Jó ötlet!

Sokaknak javasolják manapság a levesdiétát, aminek különböző okai lehetnek. Ám ez egyáltalán nem jelent lemondást, hiszen rengeteg módon variálhatjuk ezt a fogást. Íme, hét ötlet, ha kedvet kapnál egy hétig alkalmazni a diétát.

Finom, őszi cukormentes édességek

Csak azért, mert diétázunk, még nem kell lemondanunk minden földi jóról, igaz? Az újév napjától fogyókúrázó, és a mai napig kitartó hősöknek készült, hogyha elhatározásaik meg-meginognak egy-egy cukrászda mellett elhaladva, ne engedjenek a csábításnak - készítsék el a kedvenc édességüket light változatban!

Negyvenféle, mégis ugyanaz

Negyvenféleképp tudom enni. Megszámoltam. A kedvenc reggelimet, vagy ha úgy tetszik tízóraimat, negyvenféleképp el tudom készíteni, ugyanabból a szuperélelmiszerből, amit annyira szeretek, és amiről ódákat zengenek az életmódváltást hirdető oldalak, receptgyűjtemények.