Menü

Vegán étrend gyerekeknek?

A vegán életmód alapja az étkezési szokásokat tekintve az állati eredetű táplálékok (húsok, tejtermékek, tojás és méz) teljes kizárása, az életmódot tekintve pedig minden olyan termék használatának elkerülése, ami állati eredetű vagy állatokon tesztelt, mint például a kozmetikumok.

A vegán étkezés már a kutatók szerint is egy nagyon egészséges formája a táplálkozásnak, mivel a sok gyümölcs és zöldség bevitele csökkentheti a zsíros, húsos ételek okozta betegségek kialakulását. A testi egészség mellett pedig a környezetnek is hasznos lehet lemondani a húsfogyasztásról.

Természetesen a vegán vagy vegetáriánus étrendet követőknek is oda kell figyelni a tudatos táplálkozásra, a megfelelő vitaminokbevitelére.

Gyermekek között is egyre gyakrabban fordul elő, hogy valaki áttér a húsmentes étkezésre. Ez legtöbbször szülői döntés, de van, hogy maga a kisgyerek szeretné kizárni az állati eredetű termékek fogyasztását. Sokszor ez nem jelent tartós elköteleződést, de van, hogy a kisgyermekként vegán életmódot követő felnőttként sem tér vissza a húsfogyasztáshoz.

Szakértők szerint a vegán életmód bármelyik életszakaszban elkezdhető. A babák is születésük után – túlzással élve – vegán életmódot követnek az anyatejes táplálás miatt. A hozzátáplálás során is a kisgyerekek először valamilyen gyümölcsöt, zöldséget, majd gabonaféléket kezdenek el fogyasztani, amelyek mindegyike vegán.

Egy gyermek fejlődésénél különösen fontos a teljeskörű odafigyelés, amivel megelőzhető a hiánybetegségek kialakulása. Az egyoldalú táplálkozás sem a gyermek, sem a felnőtt szervezetnek nem egészséges. És bár a jól kialakított és felépített vegán életmód nagyon hasznos a gyerekek számára, inkább javasolt a vegetáriánus étrend követése, mivel a halak, tejtermékek fogyasztása során sokkal nagyobb koncentrációban jutnak hozzá a fejlődéshez nélkülözhetetlen B12 vitaminhoz és vashoz és fehérjékhez. Dietetikusok ajánlják a hús- és tejtermék fogyasztást, természetesen arányosan a zöldség- és gyümölcsfogyasztással. Ajánlásuk szerint egy 6 és 17 éves kor közötti fejlődő szervezet napi táplálékbevitelének majdnem egy negyedének kell állati eredetű tápláléknak lennie.

További információk találhatók erről a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének honlapján.

Rákellenes ételek

Ma már sajnos mindenki ismer olyan szomszédot, barátot, kollégát, vagy sajnos közvetlen közeli vagy távoli családtagot, aki megküzdött a rákbetegséggel, vagy aki netán sajnos elveszítette a harcot vele. Szomorú, alattomos, kegyetlen betegség, olykor villámgyors lefolyású, máskor sok szenvedéssel ér véget. Elkerülni, kivédeni, meggyógyítani nem lehet, de a megelőzésben van némi szerepe azért az életmódnak.

A túlevés hatásai

A túlevés legnyilvánvalóbb hatásai a túlsúly és a romló egészség. A legtöbb ember joggal fél ezektől a negatív hatásoktól, de a túlevés az élet számtalan más területét is befolyásolja.

Szedres finomságok nyárra

A friss szeder nyersen is szuper nassolnivaló, de a lédús bogyók remek kiegészítői a különféle desszerteknek a muffinoktól a fagyikon át a pohárkrémekig

Koleszterin gyermekkorban

Magyarországon köztudottan szinte minden második felnőttnek magas a koleszterinszintje, ami szív-és érrendszeri problémákhoz vezethet, azonban az megdöbbentő adat, hogy már az 1-3 éves magyar gyermekek fele is több koleszterint fogyaszt az ajánlottnál.

A rostok elengedhetetlen fontossága

Noha a növényi rostot az emberi szervezet nem tudja megemészteni, nélkülözhetetlen a szervezet egészséges működéséhez. Ha nem fogyasztunk belőle eleget, az élelmi rost hiánya számos egészségügyi problémát okozhat.