Menü

Vegán étrend gyerekeknek?

A vegán életmód alapja az étkezési szokásokat tekintve az állati eredetű táplálékok (húsok, tejtermékek, tojás és méz) teljes kizárása, az életmódot tekintve pedig minden olyan termék használatának elkerülése, ami állati eredetű vagy állatokon tesztelt, mint például a kozmetikumok.

A vegán étkezés már a kutatók szerint is egy nagyon egészséges formája a táplálkozásnak, mivel a sok gyümölcs és zöldség bevitele csökkentheti a zsíros, húsos ételek okozta betegségek kialakulását. A testi egészség mellett pedig a környezetnek is hasznos lehet lemondani a húsfogyasztásról.

Természetesen a vegán vagy vegetáriánus étrendet követőknek is oda kell figyelni a tudatos táplálkozásra, a megfelelő vitaminokbevitelére.

Gyermekek között is egyre gyakrabban fordul elő, hogy valaki áttér a húsmentes étkezésre. Ez legtöbbször szülői döntés, de van, hogy maga a kisgyerek szeretné kizárni az állati eredetű termékek fogyasztását. Sokszor ez nem jelent tartós elköteleződést, de van, hogy a kisgyermekként vegán életmódot követő felnőttként sem tér vissza a húsfogyasztáshoz.

Szakértők szerint a vegán életmód bármelyik életszakaszban elkezdhető. A babák is születésük után – túlzással élve – vegán életmódot követnek az anyatejes táplálás miatt. A hozzátáplálás során is a kisgyerekek először valamilyen gyümölcsöt, zöldséget, majd gabonaféléket kezdenek el fogyasztani, amelyek mindegyike vegán.

Egy gyermek fejlődésénél különösen fontos a teljeskörű odafigyelés, amivel megelőzhető a hiánybetegségek kialakulása. Az egyoldalú táplálkozás sem a gyermek, sem a felnőtt szervezetnek nem egészséges. És bár a jól kialakított és felépített vegán életmód nagyon hasznos a gyerekek számára, inkább javasolt a vegetáriánus étrend követése, mivel a halak, tejtermékek fogyasztása során sokkal nagyobb koncentrációban jutnak hozzá a fejlődéshez nélkülözhetetlen B12 vitaminhoz és vashoz és fehérjékhez. Dietetikusok ajánlják a hús- és tejtermék fogyasztást, természetesen arányosan a zöldség- és gyümölcsfogyasztással. Ajánlásuk szerint egy 6 és 17 éves kor közötti fejlődő szervezet napi táplálékbevitelének majdnem egy negyedének kell állati eredetű tápláléknak lennie.

További információk találhatók erről a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének honlapján.

Grillázs készítése házilag

Az adventi időszak egyik legfinomabb édessége a grillázs. A karácsonyi vásárokban a forralt bor és a pirított mandula, gesztenye mellett elengedhetetlen finomság. Most lépésről lépésre megmutatjuk, hogy készítheted el házilag, hogy otthonodban is igazi karácsonyi hangulatot teremthess!

Az alma jótékony hatásai

A rózsafélék családjába tartozó almafa minden kontinensen megtalálható, több mint hétezer fajtáját ismerik. Leginkább a mérsékelt éghajlati övben termesztik, Európából a világtermelés fele származik.

Sajt egészségre gyakorolt jótékony hatásai

Egy közelmúltban végzett kutatás azonban megállapította, hogy a rendszeres sajtfogyasztás olyan komoly betegségek megelőzésében is segíthet, mint a stroke, vagy a szívinfarktus.

Kelbimbóból készült isteni receptek

A kelbimbó nem tartozik a legnépszerűbb zöldségek közé, pedig sok hasznos anyag van benne. Ahhoz képest, hogy zöldség, rengeteg fehérjét tartalmaz, ezenkívül magas a C- és a K-vitamin-tartalma.

Kelbimbó élettani hatása

A kelbimbóban található C-vitamin és más antioxidáns anyagok segítenek megőrizni a szem egészségét, és a látás minőségét - akár idősebb korban is. A C- és az A-vitaminnak a bőr védelmében és egészségében is kiemelkedő szerepe van.