Menü

Mozgás közben nem elég a két méteres távolság korona vírus idején

A járvány idejére előírt 2 méteres távolságtartás bőven elegendő, sőt, az az előírt, ha szélcsendes időben álldogálunk egymás mellett – sportolás közben viszont ezt az általános szabályt felülírja az aerodinamika és az erős kilégzés – írja a Leuveni és Eindhoveni Egyetemek tanulmánya.

Abból indultak ki, hogy a versenyeken mindig azt látjuk, hogy a sportolók egymás szélárnyékába igyekeznek behúzódni, hogy kisebb energiabefektetéssel tudják tartani a tempót. Azt hinnénk, hogy ennek más az oka, pedig komoly tudományos háttere van, ugyanis számítógépes modellezéssel kutatják az ideális távolságot.

Magam is azt hittem, mint aki általában biciklizik, hogy elég ha megtartom azt a szokásos távolságot, amit egyébként előírnak a járványhelyzet idején, de rá kellett jönnöm, hogy ez bizony nem igaz. Amikor ugyanis elkezdünk sétálni, futni vagy biciklizni, a kilélegzett levegő mögöttünk kezd örvényleni, benne a kilélegzett, esetleg kiköhögött részecskékkel. Pont ez az a részecskefelhő, amit nagyon szeretnénk járvány idején minél inkább elkerülni.

A szimulációk szerint a kilélegzett részecskék mögöttünk landolnak, és az is kis kockázatot rejt, ha két külön sávban haladunk egymás után. Ezért ajánlatos tehát egymás mellett, és nem egymás mögött futni, kerékpározni. Akkor van a legnagyobb esélyünk belesétálni a másik ember részecskefelhőjébe, ha pont a másik mögött haladunk.

S hogy mik ezek az ideális távolságok:

Intenzívebb séta esetén, egy vonalban haladva, legalább 4-5 métert kellene tartani, tehát megint csak azt lehet mondani, haladjunk egymás mellett.
Futásnál és lassú biciklizésnél 10 méter javasolt
Biciklis edzéstempónál 20 méter

Éppen ezért érdemes ezeket leginkább kihaltabb helyeken végeznünk, mert a köztéri parkokban, ligetekben nehéz betartani ezeket a távolságokat, amik valljuk be, nem hangzanak túl barátságosan, és sokkal nehezebben betarthatóak. Mert azt azért tegyük hozzá, hogy nagy átlagban szerencsére mi, magyarok betartjuk a járványügyi szabályokat, igyekszünk megfelelni nekik.

Lehet, hogy futni vagy biciklizni egyedül kell elmennünk inkább ezekben az időkben.

B.T.

Mit sportolhatnak a cukorbetegek?

A cukorbetegek egyik legfontosabb feladata, hogy a vércukorszintjüket ideális szinten tartsák, azonban tévedés azt gondolni, hogy a sport veszélyt jelent erre az állapotra. Mindössze be kell tartani az alapvető és legfontosabb szabályokat. De milyen mozgásformát választhatnak a cukorbetegek?

Legyen végre a vízilabda nyári sport!

Régen még mozgalom is indult azért hogy a vízilabda, nevéhez is jellegéhez méltóan valóban nyári sportág legyen. Most újra hallani a hangokat, a koronavírus járvány miatt július közepén újrakezdett magyar vízilabda élet kapcsán. De vajon lesz e valaha igazán nyári sport a vízilabda, és vajon most miért nem az?

Kirándulj itthon!

A koronavírus járvány legnagyobb vesztese a turizmus, mivel a betegség miatt a legtöbben lemondják külföldi nyaralásaikat. Ha azonban mégis kikapcsolódásra és friss levegőre vágysz, ezek Magyarország legszebb kirándulóhelyei, ahol a természet közelében pihenheted ki magadat.

Foglalkoztatási válságok, avagy lehet, hogy nem értek semmihez?

Napjainkban az egyik legtöbb stresszt okozó kérdés a munka- és pénzügyekhez kapcsolódik. Bár a munka sokaknak csak egy eszköz ahhoz, hogy megélhessenek, mégsem mondhatjuk, hogy ez egy semleges kérdés. Sokkal több gondolkodást igényel, mint hinnénk.

Edzés sminkben?

A tökéletes futós instaklisék talpig sminkben és egyetlen rakoncátlan tincs nélkül ábrázolják az edzés végén fotózkodó nőket. Izzadságfolt nélkül. Kipirult arc nélkül. Nem ám a csapvíz alá tartott vörös fejjel, mint én egy éve a nyári 38 fokos maraton után. Van némi kontraszt.