Menü

Mozgás közben nem elég a két méteres távolság korona vírus idején

A járvány idejére előírt 2 méteres távolságtartás bőven elegendő, sőt, az az előírt, ha szélcsendes időben álldogálunk egymás mellett – sportolás közben viszont ezt az általános szabályt felülírja az aerodinamika és az erős kilégzés – írja a Leuveni és Eindhoveni Egyetemek tanulmánya.

Abból indultak ki, hogy a versenyeken mindig azt látjuk, hogy a sportolók egymás szélárnyékába igyekeznek behúzódni, hogy kisebb energiabefektetéssel tudják tartani a tempót. Azt hinnénk, hogy ennek más az oka, pedig komoly tudományos háttere van, ugyanis számítógépes modellezéssel kutatják az ideális távolságot.

Magam is azt hittem, mint aki általában biciklizik, hogy elég ha megtartom azt a szokásos távolságot, amit egyébként előírnak a járványhelyzet idején, de rá kellett jönnöm, hogy ez bizony nem igaz. Amikor ugyanis elkezdünk sétálni, futni vagy biciklizni, a kilélegzett levegő mögöttünk kezd örvényleni, benne a kilélegzett, esetleg kiköhögött részecskékkel. Pont ez az a részecskefelhő, amit nagyon szeretnénk járvány idején minél inkább elkerülni.

A szimulációk szerint a kilélegzett részecskék mögöttünk landolnak, és az is kis kockázatot rejt, ha két külön sávban haladunk egymás után. Ezért ajánlatos tehát egymás mellett, és nem egymás mögött futni, kerékpározni. Akkor van a legnagyobb esélyünk belesétálni a másik ember részecskefelhőjébe, ha pont a másik mögött haladunk.

S hogy mik ezek az ideális távolságok:

Intenzívebb séta esetén, egy vonalban haladva, legalább 4-5 métert kellene tartani, tehát megint csak azt lehet mondani, haladjunk egymás mellett.
Futásnál és lassú biciklizésnél 10 méter javasolt
Biciklis edzéstempónál 20 méter

Éppen ezért érdemes ezeket leginkább kihaltabb helyeken végeznünk, mert a köztéri parkokban, ligetekben nehéz betartani ezeket a távolságokat, amik valljuk be, nem hangzanak túl barátságosan, és sokkal nehezebben betarthatóak. Mert azt azért tegyük hozzá, hogy nagy átlagban szerencsére mi, magyarok betartjuk a járványügyi szabályokat, igyekszünk megfelelni nekik.

Lehet, hogy futni vagy biciklizni egyedül kell elmennünk inkább ezekben az időkben.

B.T.

Újra nyitva az uszodák - de igazából úszni és sportolni csoportosan még nem érdemes

A kijárási tilalom korlátozásával kinyithatnak a szabadtéri strandok, uszodák. Ez sokaknak jó hír, pláne így a nyár kezdetén, biztosan sokan élni is fognak a lehetőséggel. Elvileg lehet úszni is, de az óvintézkedésekkel kapcsolatos szabályok miatt egyelőre talán nem érdemes. Mint ahogy óvatosan a csoportos testmozgásokkal.

Járványbiztos programötletek gyereknapra

Május utolsó vasárnapja hosszú ideje a gyerekeké, a koronavírus járvány miatt azonban kétszer meg kell gondolni milyen programon érdemes részt venni vagy hova lehet elmenni.

Szabadtéri sportok karantén idején?

Mivel pillanatnyilag, azaz eme cikk írása idején nincs kijárási tilalom, „csak” kijárási korlátozás, így a sport és szabadidős tevékenységek céljából el szabad hagyni az otthonunkat. Véleményem szerint épp az immunrendszerünk védelme érdekében ez hasznos és fontos is, természetesen vannak azonban szabályok, amelyeket saját és mások védelme érdekében be kell tartani.

Fejezzük be a kézilabda bajnokságokat (is) !

Most a profi sport irányába kacsingatok egy kicsit. Azért is elnézést kell kérnem, mert kiemeltem egy sportágat a többi közül. Pedig korona vírus idején tulajdonképpen egyik sportág sem különb a másiknál Csak azért teszem ezt mégis, mert a kézilabda egy kicsit a szívem csücske, és az egész országban népszerű. Szóval ideje lenne a bajnokságokkal leadni. Hogy miért? Mert egyszerűen nem lehet úgy edzeni és csúcsformában jönni, hogy ezt a szezont normálisan be lehessen fejezni.

Csináld magad – vagy inkább mégse

Aki csak teheti és elővigyázatos, az betartja a #maradjotthon felhívást, ez viszont kialakít egy csomó új otthoni élethelyzetet, ám sok mindent nem lehet online megoldani. Gondolok itt a műkörömépítésre, kozmetikai kezelésekre, fodrászati tevékenységekre.