Menü

Csonterősítő étel

A csontok folyamatosan megújuló szövetek, ám 30 év felett hanyatlásnak indulnak, fokozatosan csökken a tömegük. Jó hír ugyanakkor, hogy ez a természetes folyamat megfelelő táplálkozással jelentősen lassítható. Ehhez annyit kell tennünk, hogy étrendünket csonterősítő „szuperételekkel” egészítjük ki.

A kalcium, valamint a D-vitamin és a K-vitamin fontos szerepet játszanak csontjaink egészségének megőrzésében. A kalcium táplálja a csontok és a fogak szerkezetét, míg a D-vitamin segíti a beépülését szabályozza a szervezet kalcium és foszfor anyagcseréjét. Ne feledkezzünk meg a K-vitaminról sem, hiszen nélküle a bevitt kalcium az érfalakon lerakódva meszesedést, majd szűkületet okozna. A csontszövet állománya egészen harminc éves korunkig gyarapodik, ezt követően azonban a csontbontási folyamatok kerülnek túlsúlyba, ezért a csont tömege csökkenni kezd. Ez természetes folyamat, kóros állapotról akkor beszélhetünk, ha a csontvesztés meghaladja az évi öt százalékot. Amikor a csont építéséért felelős és a csont lebontást végző sejtek egyensúlya megbomlik, kialakulhat a csontritkulás. Nőknél a változókorban és az ezt követő 5-6 évben, férfiaknál 65-70 éves korban gyorsul fel a csontvesztés. Ennek elkerülésére, vagy legalábbis a folyamat lassítására számos megoldás létezik. Mindközül a legegyszerűbb és legtermészetesebb a csonterősítő „szuperételek” bevitelének növelésével étkezési szokásaink megváltoztatása.

Bár a petrezselyemzöldből csak keveset fogyaszt az ember, 10 dekagrammjában 245 milligramm kalcium található. Spenóttal és dióval együtt isteni és egészséges pestót is készíthetsz belőle.

A gomba jótékony, rákellenes hatásain túl kiváló kalciumforrás is: 10 dekagrammban 200 milligramm található belőle, ezért egy jó gombaleves az egészségnek is kedvez.

A káposzta 150-160 milligramm kalciumot tartalmaz 10 dekagrammonként. Télen savanyítva vagy töltöttként is fogyasztható, de a kutatások szerint a kel kalciumtartalma is jól hasznosul a szervezetben.

Zöldborsó

A zöldborsó rendkívül gazdag K-vitaminban, amely közvetve aktiválja a kalcium molekulákat serkető osteocalcin nevű fehérje működését. Ezenkívül tartalmaz még folátot és B6-vitamint, amelyek segítenek a kollagénnek beépülni a csontokba. A friss zöldborsó jobb, mint a fagyasztott vagy a konzerv.

Brokkoli

Gazdag kalcium-, magnézium-, K-vitamin-, B6-vitamin-, C-vitamin és folát forrás. Csontjaink egészsége érdekében fogyasszuk rendszeresen!

Spárga

Az egyik legkiegyensúlyozottabb tápanyagforrás. A-, B1-, B2-, C- és E-vitaminban, folsavban gazdag, és sok értékes aminosavat, köztük aszparaginsavat tartalmaz. bővelkedik kalciumban, foszforban, vasban és káliumban.

Zab

Gabona lévén nem lúgosít, azonban így is nélkülözhetetlen csonterősítő összetevőket tartalmaz. Az idegrendszer, a fogak, a csontok és az erek egészségéhez szükséges fehérjéket, vitaminokat (B-komplex, E) és ásványi anyagokat (kálium, kálcium, magnézium, fluor, szilícium) tartalmazó gabonaféle. Frissítő, élénkítő, teljesítőképességet fokozó, gyulladásgátló anyagokat tartalmazó, könnyen emészthető lisztnemű.

A kalcium a szervezet számára elengedhetetlen ásványi anyagokkal együtt a sejtek fontos építőköve, köztudottan nélkülözhetetlen szerepe van a csontok épülésében és a fogak egészséges fejlődésében, de az izmok és a vérkeringés megfelelő működését is segíti.

Szerző: Udvari Fanni

Az almaecet egészségre gyakorolt hatásai

Az almaecetet biológiai úton állítják elő, amelynek során az erjesztett almalevet (almabor) fahordókban ecetesen fermentálják. A jó minőségben biztosak lehetünk, ha az ecetből kiérezzük az alma illatát és aromáját, valamint ha egy kissé zavaros, kevésbé tiszta és áttetsző az almaecet.

Extra finom citromos édességek

Számomra a citromos jelző egy hívószó, ha valamilyen receptben, legyen az sütemény vagy sós étel, meglátom, biztosan el fogom készíteni.

Mi történik, ha éhezünk?

Mi történik, ha éhezünk? Mit jelent a mennyiségi és mit a minőségi éhezés? Mi a megoldás?

Egészséges nassolnivalók

Ha fogyókúrázol, akkor is ennél, ha amúgy nem vagy éhes. Ilyenkor inkább engedj a kísértésnek! Válogass kedvedre az alábbi 21 finomság közül, melyek ráadásul nem tartalmaznak többet 100 kalóriánál.

Falászavar – mi az oka?

A falászavarnak nevezett kontrollálatlan falásrohamok 2013-ben jelentek meg önálló kórképként a mentális betegségek rendszerében. Falászavar esetén hirtelen és egyszerre jóval több ételt és ezáltal több kalóriát fogyaszt az illető.