Menü

Tanulásfüggőség

Emberi természetünknél fogva hajlamosak vagyunk érzelmeket táplálni tevékenységek iránt. Amikor egy kisgyerekben kialakítják a napirendet, amely szabad órákat is foglal magába, a szülők/nevelők már előkészítik a terepet arra, hogy ezt az üres intervallumot valamilyen hobbival töltsék fel. Az első hobbikat nem magunknak választjuk, de az évek során általában kikopnak a rutinunkból azok a tevékenységek, melyeket nem túlságosan kedvelünk. Megmaradnak azok, amelyekért áldozatokra is képesek vagyunk, mind anyagi szempontból, mind pedig az időnket illetően.

Néhány dolognak pedig képesek vagyunk teljesen a rabjaivá válni. Ha magunkba nézünk, mindnyájunknak van legalább egy szenvedélye vagy függősége, a kávétól az alvásig. A rajongást a függőségtől pedig egy nagyon halvány határvonal választja el, amely határt csupa biológiai-kémiai folyamatok építenek fel. Nagyon lerövidítve tehát: sosem egy dolognak vagyunk a függői, hanem annak az érzésnek, amit az a bizonyos dolog, tevékenység kivált belőlünk. Ha ezt megértjük, máris megláthatjuk, hogy rengeteg függőség létezik.

A bennünk keltett pozitív érzés egy nagyon komoly idegi-hormonális folyamat. Ennek központi mozgatója az agy, amelynek minden szerv felel. Tehát az idegek hormontermelést idéznek elő, amely hormonok kémiai ingerként hatnak vissza az idegekre. Legegyszerűbben talán így lehetne megfogni ezt a kérdést. A kedvelt tevékenység, jelen esetben a tanulás olyan pozitív ingerként hat az idegekre, amely azután a bonyolult agyi folyamatok révén kellemes, meleg érzésként definiálódik a szervezetünk számára. Ez megnyugvást is tud okozni.

Van, akit tehát nem a meditáció nyugtat meg, hanem a tanulás. A tanulásfüggőség szempontjából kétféleképpen is értelmezhetjük ezeket az embereket: mennyiségi és lefedettségi szempontból. Vannak, akik az idő előrehaladtával újra és újra vissza akarnak ülni az iskolapadba. Ők általában nem elégszenek meg egy szakmával, sok minden érdekli őket, sok mindent tanulnak csak azért, hogy szélesebb körű tudásra tegyenek szert, egyéb célok nélkül. A másik kategóriába tartoznak azok, akiknek a tanulásfüggősége abban nyilvánul meg, hogy az idejük nagy részét a tanulás teszi ki. Tehát a napjaikhoz arányosan viszonyítva ők sokkal többet tanulnak, mint az átlag. Lehet, hogy mindez egy pillanatnyi állapot, és nem tart nyugdíjas korukig, de egészen bizonyos, hogy a jelenből mindig kihozzák a maximumot.

Ha mindezt túlzásba visszük, azért ez is okozhat problémákat, főleg szociális téren. A túlzásba vitt tanulás továbbá önértékelési problémákhoz is vezethet. Tehát, mint mindennek, ennek is vannak előnyei és hátrányai. Éppen emiatt is fontos normál keretek közt tartanunk a tanulást is.

Varga Ágnes Kata

Hogyan mossunk sportruházatot?

Aki hetente többször sportol, bizony tudja, milyen tetemes mennyiségű sportruházatot lehet felhalmozni pár nap alatt, azonban nem mindegy mit és hogyan mosunk ezek közül.

Ezért írj naplót!

A naplóírás pozitív hatásai.

Különleges hobbik 4. – társasjátékozás

A társasjátékok már régóta jelen vannak az emberiség életében, legyen szó aktív vagy szellemi játékról. Felnőttként is szeretünk játszani, hiszen a játék és a szórakozás kell is az életben. Örömmel emlékezhetünk vissza gyerekkorunkra, de valamennyire felnőttként is gyerekek vagyunk. Talán ezért szeretünk annyira játszani.

Hogyan adjuk le az ünnepek alatt felszaladt kilókat?

A karácsonyi időszak alatt biztosan felkúszhat az emberre 2-3 kg plusz, de akár jóval több is, hiszen ilyenkor sokkal több a finomabbnál finomabb főétel és sütemény is, az üdítőitalokról nem is beszélve. Az ünnepek után könnyedén azon kaphatjuk magunkat, hogy az a nadrág, ami addig könnyedén ránk jött, most feszül rajtunk

Különleges hobbik 3. - Geocashing

Olyan hobbit keresel, ami nem drága? Ami összefügg az utazással? Szeretsz másoknak örömet okozni? Akkor a Geocashinget biztosan neked találták ki! Ez a hobbi garantáltan élményalapú, hosszantartó varázsával évekig űzhető elfoglaltság.