Tanulásfüggőség
- Dátum: 2020.07.02., 16:00
- Varga Ágnes Kata
- biológia, elme, függőség, hatás, hormon, idő, inger, lélek, negatív, pozitív, pszichológia, reakció, szabadidő, szenvedély, szervezet, tanács, tanulás, tevékenység, tipp
Emberi természetünknél fogva hajlamosak vagyunk érzelmeket táplálni tevékenységek iránt. Amikor egy kisgyerekben kialakítják a napirendet, amely szabad órákat is foglal magába, a szülők/nevelők már előkészítik a terepet arra, hogy ezt az üres intervallumot valamilyen hobbival töltsék fel. Az első hobbikat nem magunknak választjuk, de az évek során általában kikopnak a rutinunkból azok a tevékenységek, melyeket nem túlságosan kedvelünk. Megmaradnak azok, amelyekért áldozatokra is képesek vagyunk, mind anyagi szempontból, mind pedig az időnket illetően.
Néhány dolognak pedig képesek vagyunk teljesen a rabjaivá válni. Ha magunkba nézünk, mindnyájunknak van legalább egy szenvedélye vagy függősége, a kávétól az alvásig. A rajongást a függőségtől pedig egy nagyon halvány határvonal választja el, amely határt csupa biológiai-kémiai folyamatok építenek fel. Nagyon lerövidítve tehát: sosem egy dolognak vagyunk a függői, hanem annak az érzésnek, amit az a bizonyos dolog, tevékenység kivált belőlünk. Ha ezt megértjük, máris megláthatjuk, hogy rengeteg függőség létezik.
A bennünk keltett pozitív érzés egy nagyon komoly idegi-hormonális folyamat. Ennek központi mozgatója az agy, amelynek minden szerv felel. Tehát az idegek hormontermelést idéznek elő, amely hormonok kémiai ingerként hatnak vissza az idegekre. Legegyszerűbben talán így lehetne megfogni ezt a kérdést. A kedvelt tevékenység, jelen esetben a tanulás olyan pozitív ingerként hat az idegekre, amely azután a bonyolult agyi folyamatok révén kellemes, meleg érzésként definiálódik a szervezetünk számára. Ez megnyugvást is tud okozni.
Van, akit tehát nem a meditáció nyugtat meg, hanem a tanulás. A tanulásfüggőség szempontjából kétféleképpen is értelmezhetjük ezeket az embereket: mennyiségi és lefedettségi szempontból. Vannak, akik az idő előrehaladtával újra és újra vissza akarnak ülni az iskolapadba. Ők általában nem elégszenek meg egy szakmával, sok minden érdekli őket, sok mindent tanulnak csak azért, hogy szélesebb körű tudásra tegyenek szert, egyéb célok nélkül. A másik kategóriába tartoznak azok, akiknek a tanulásfüggősége abban nyilvánul meg, hogy az idejük nagy részét a tanulás teszi ki. Tehát a napjaikhoz arányosan viszonyítva ők sokkal többet tanulnak, mint az átlag. Lehet, hogy mindez egy pillanatnyi állapot, és nem tart nyugdíjas korukig, de egészen bizonyos, hogy a jelenből mindig kihozzák a maximumot.
Ha mindezt túlzásba visszük, azért ez is okozhat problémákat, főleg szociális téren. A túlzásba vitt tanulás továbbá önértékelési problémákhoz is vezethet. Tehát, mint mindennek, ennek is vannak előnyei és hátrányai. Éppen emiatt is fontos normál keretek közt tartanunk a tanulást is.
Varga Ágnes Kata
A nyári szünet lehetőségei: pihenés vagy tanulás?

Június közepén elcsendesülnek az iskolák folyosói, elbúcsúznak a diákok, és kezdetét veszi a vakáció. Sokan ilyenkor csak a pihenésre és a kikapcsolódásra gondolnak, mások azonban abban látják a lehetőséget, hogy hasznosan, akár tanulással is eltöltsék ezt a közel két és fél hónapot.
Amit a slow living-ről tudni érdemes

Érezted már, hogy annyira akarsz teljesíteni az életed minden területén, hogy nem bírod tovább? Akkor slow living életforma segíthet, hogy jobban érezd magad!
A család, mint biztos háttér

A család az első közösség, ahová tartozunk. Itt tanuljuk meg az alapvető értékeket, a szeretetet, a támogatást, és azt, hogy mit jelent felelősséget vállalni. Egy támogató családi háttér rengeteget számít az élet más területein is, például a tanulásban vagy a sportban.
Felelősségteljes vezetés nyáron is!

A felelősségteljes vezetés nem csupán a közlekedési szabályok betartását jelenti – ennél sokkal többről van szó. Pécsről tartottam hazafelé a gyerekekkel ma délután, amikor megfogalmazódott bennem ez a cikk.
Az állásinterjú mint próbatétel

Az állásinterjú, sőt már a munkakeresés is sokakban feszültséget, szorongást generáló élethelyzet. Miért olyan stresszes szituáció ez a legtöbbünk számára? Miért befolyásolhatja – ha akár csak rövid ideig is – önértékelésünket egy sikertelen felvételi beszélgetés élménye? Ebben az írásban az állásinterjúkkal kapcsolatos negatív és stresszes gondolatokról tudhatunk meg többet.