Menü

A spenót egészségügyi hatásai

A spenót, a tápanyagokat tekintve, valódi kincsesbánya. Energiával tölt fel, hozzájárul a mentális- és fizikai egészségünkhöz, számos betegség megelőzésére és kezelésére alkalmazható. Nem véletlen, hogy ez az igénytelen, szinte bárhol megtermő, és kora tavasztól, egészen májusig szedhető zöldség, igencsak előkelő helyen áll a legjobb szuperélelmiszerek listáján.

Daganatellenes zöldség

Érdemes még néhány szót ejteni a spenót daganatellenes hatásáról. Mint a legtöbb zöldelevlű zöldség, ez a növény is alkalmas lehet a megelőzés mellett a rák kezelésének támogatására. Kutatások szerint főként a prosztatarák, a mellrák, a méhnyakrák és a vastagbélrák esetén lehet segítségünkre, megemelt fogyasztása mérsékelheti a sejtburjánzást.

Javítja az emésztést

Változatos ásványi anyag készlete, igen hatékony, egyúttal kíméletes hashajtóként működik. Nemcsak a krónikus székrekedéstől szabadíthat meg, hanem támogatja a szervezet természetes méregtelenítő folyamatait, elősegíti a vastagbélben letapadó méreg- és salakanyagok távozását

Degeneratív betegségek, szívbajok

Együnk rendszeresen spenótot, és máris sokat tettünk a degeneratív betegségek elkerülése érdekében. Ez elsősorban az oxidatív stresszt enyhítő, gyulladásgátló és immunerősítő hatásának tudható be. És ez még nem minden, hiszen az időseket megtámadó memóriavesztés esetén is számíthatunk a segítségére. Védi az ereket, csökkenti a vérnyomást, a stroke és infarktus után érdemes (persze orvosunkkal konzultálva) növelni a fogyasztását. A már említett vastartalma kell ahhoz, hogy fokozza a vörösvérsejtek szaporodását, így járul hozzá a vérszegénység megelőzéséhez.

A spenót másik előnye, amiről eddig nem tudtunk, az a vérnyomáscsökkentő tulajdonsága. Tudományos vizsgálatok bizonyították, hogy egy előételnyi-adag spenótsaláta ebédre, vagy párolt spenót rendszeres fogyasztása vacsorára maximum négy órán belül lecsökkenti a vérnyomást.

Betegségek ellen

A spenót a benne található anyagok hatására képes csökkenteni a vércukorszintet, így cukorbetegeknek kifejezetten ajánlott a fogyasztása.

Emellett csökkenti az esélyét olyan daganatos betegségek kialakulásának, mint például a bélrendszert, a hasnyálmirigyet, vagy a tüdőt megtámadó rákos megbetegedések, vagy esetleg az annyi nőt érintő mellráknak a kockázatát.

Szemek

A spenót egyik kiemelkedően hasznos hatóanyagai a flavonoidok, amelyek azon túl, hogy segítenek szervezetünk immunrendszerének egészségesen tartásában, még a szemeink épségének és egészségének megőrzésében is fontos szerepet játszanak. Szemünk épségét a megfelelő táplálkozással biztosabban őrizhetjük meg, így mindenképpen érdemes ebből a szempontból is rendszeresen spenótot fogyasztani.

Lúgosítás

A spenót az erősen lúgosító élelmiszerek közé tartozik, így gátolja a szervezet elsavasodását. Mint minden lúgosító étel, a spenót is segít a szervezet méregtelenítésében, és a lúgos kémhatás visszaállításával jó néhány betegség megszüntetésében.

A lúgosító ételek egyik hatása, hogy a gombás megbetegedések visszaszorulnak, emésztésünk javul, és hangulatunk is lényegesen pozitívabbá válik.

Segíti az agyi folyamatokat

Meglepő lehet, de gyulladáscsökkentő omega-3-zsírsavakat is tartalmaz, amelyek különösen a gyerekeknél nagyon fontosak a megfelelő agyi és idegrendszeri működéshez.

A spenót Perzsiában őshonos növény Európában csupán néhány száz éve vált ismertté.

Bár vitathatatlanul egészséges, de mégsem tartozik a kedvenceink közé. Pedig nagyon sok jótékony hatása van az egészségünkre. Talán az egyetlen hátránya, hogy olyan szuper erőt nem kaphatunk tőle, mint Popey.

Szerző: Udvari Fanni

A világ legegészségesebb sajtja

A sajt rengeteg koleszterint, telített zsírsavat és nátriumot tartalmaz, nem véletlen, hogy sokáig mumusnak számított a táplálkozás szakértők számára. A szakemberek arra intettek, hogy ha szeretnénk elkerülni az elhízás és a szívbetegség veszélyét, akkor ne nagyon együnk sajtot. Az elmúlt években azonban átértékelték a sajtféléket, miután több kutatás is bizonyította pozitív hatásukat.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.

Az elhízás valódi okai

A testsúlyt genetikai tényezők, az anyagcsere sebessége és pszichés eredetű tényezők egyaránt befolyásolják. Az éhség alapvetően elsődleges motiváció, az evés rögzült viselkedésforma, de ami az állatoknál egyszerű szabályozási mechanizmus, az embernél több tényező által meghatározott, bonyolult folyamattá válik, amelynek szociális és kulturális vonatkozásai is vannak.

Az evés boldogít?

Léteznek ételek, amelyek boldogítanak, ugyanis némely élelmiszerben megtalálható a boldogsághormonnak is nevezett szerotonin képződéséhez elengedhetetlenül fontos triptofán.

Hisztamindiéta

Vannak olyan emberek, akik nem tudják tolerálni a hisztamint, ezért bizonyos dolgokra oda kell figyelniük, például a táplálkozásukra. Amit a hisztamindiétáról tudni érdemes.