Menü

A növényi alapú italok hatásai

A növényi alapú italok hallatán az emberek mindig a vegánokra asszociálnak. Viszont manapság már nem csak ők isznak növényi tejet, hanem a laktózérzékenyek, a diétázók vagy akár az arra nem rászorulók is, mert ezen italok mindenki számára hozzáférhetőek. Nagyon fontos tehát tudni, hogy személy szerint nekünk melyik az ajánlott és melyik az az ital, ami a táplálkozásunkba beilleszthető.

Az közismert, hogy a növényi tejek beilleszthetőek a vegán és növényi alapú étrendekbe, illetve, hogy az egészség életmódot is támogatják. A növényi tej kevesebb esetben vált ki allergiás reakciót, mint a tehéntej (ezért tej-tojás érzékenyek is növényi italokat fogyasztanak). Nem tartalmaz koleszterint és alacsony zsírtartalmúak, így a magas koleszterinszint elleni küzdelemben is remek segítség lehet.

A szójatej a legkorábban elkészített növényi tej. Laktózérzékenyeknek és a cukorbetegeknek is megfelelő választás, mert nem növeli a vércukorszintet, hanem segíti annak szinten tartását. Nagyon hasonlít tápanyagtartalmában a tehéntejhez. Mivel lassan, fokozatosan bomlanak le a benne lévő cukrok, ezért könnyen emészthető ital. Hasonlóan a tehéntejhez, magas a kalcium tartalma, így a csontritkulás is megelőzhető. Magas a fehérjetartalma is (100 ml szójatej 4,6 g fehérjét tartalmaz), ezért a szója protein készítményt fogyásra szokták ajánlani.

A mandulatej alacsony kalóriatartalmú, ezért étvágyfokozó hatása van. Ha fogyókúrázni szeretnél, akkor mindenképpen kerüld el a mandulatejet! De fogyasztásra ajánlják a vérszegény vagy alultáplált illetőknek. Szív-és érrendszeri problémák ellen remek választás a mandulatej Omega-3 tartalma miatt. Fontos megemlíteni, hogy nagyon alacsony a fehérjetartalma, hiszen 250 ml mindössze 1 g fehérjét tartalmaz csak!

A rézben gazdag kókusztej segít fenntartani a bőr és a véredények rugalmasságát. Segíti csökkenteni az ízületi gyulladásokat, mert szelén tartalma magas. Cinket is tartalmaz a kókusztej, ami pedig lassítja a rákos sejtek tevékenységét. Magasabb a zsírtartalma az előző italokéhoz képest, de ha mértékkel fogyasszuk, zsírégetésre és izomzat építésére is alkalmas.

Szintén fogyókúrázóknak és rendszeres sportolóknak ajánlják a zabtejet, viszont itt is fontos megjegyezni, hogy a mértékletesség mennyire fontos. A bolti termékek tartalmazhatnak hozzáadott cukrokat és stabilizátorokat. Táplálkozási szakértők nem tanácsolják a zabtej rendszeres fogyasztását, inkább a kókusztejet javasolják napi felhasználásra. Gluténérzékenyek sajnos ezt az italt nem fogyaszthatják. Ez a legrostosabb növényi ital.

Ne felejtsük el azt se, hogy az állati eredetű tej is mennyire egészséges. Gondoljunk a magas D-vitamin, kálium-és kalciumtartalmára. Fontos, hogy magas a szénhidrát-és fehérjeszintje. Az aminósavak támogatják az egészséges izomzat felépítését. De nagy a zsírtartalma, és akár tartalmazhatja a tehénnek adott antibiotikumokat és egyéb szereket is. Ilyenkor kell mérlegelni, hogy mire van szüksége a szervezetünknek, milyen élelmiszereket és italokat kell mellőznünk vagy bevezetnünk egészségünk megóvása érdekében. Ezért az egészséges táplálkozás és életmód legfontosabb szabálya a mértékletesség és saját testünk ismerete.

Sütés nélküli, krémes finomság fél órán belül

Előfordul, hogy édességre vágyunk, de nincs kedvünk bajlódni a sütéssel, vagy biztosra akarunk menni egy sütés nélküli egyszerű és finom desszerttel. Ilyenkor jönnek jól a különféle hűtős édességek, a sütés nélküli túrótorták, sajttorták, joghurtos és krémes finomságok.

A vaníliáról

Maga a növény Mexikóból származik. Az aztékok kezdték el használni, de világhírnévre akkor tett szert, amikor 1520-ban az azték császár egy vaníliával ízesített kakaós-mézes italt kínált Cortesnek. A spanyol felfedezőknek annyira megtetszett az illat, hogy elkezdték importálni a vaníliát, ami innentől el is indult világhódító útjára.

Mindent a rukkoláról

Miért is szeretjük a salátákat? Mert sok ételhez tökéletesen passzol, egészséges és kalóriaszegény! Van lila, zöld, kerek, hosszúkás, erősebb és semlegesebb ízű. A rukkola abszolút egy tökéletes választás önmagában is de más salátákkal együtt is kiváló!

Mit tudnak a gyógygombák?

Az alternatív gyógymódok felé fordulók körében nem újkeletű a gyógygombák használata. A gyógyhatású gombák évszázadok óta megbecsült gyógymódok közé tartoznak a keleti kultúrában.

Gabonapelyhes finomságok

Nem is kezdődhetne jobban a reggel, mint egy tál ízletes, teljes értékű gabonapehellyel, némi gyümölccsel, tejjel vagy joghurttal.