Menü

Konyhai bakik, amiket te is elkövetsz

Nyilván senki sem kezdi úgy, hogy egyből „gasztrozseni”, vagy konyhatündér. Aki főzni akar, annak rengeteg mindent kell megtanulnia ahhoz, hogy otthonosan mozogjon a konyhában. Nemcsak kezdőként hibázunk, még rutinos szakácsként is akadnak bakik, amit olykor elkövetünk. Lássuk például miket!

Nem jó, ha mindig vakon követünk egy receptet, pedig látjuk, hogy több folyadékot venne fel a tészta, több fűszer kellene az ételbe, mégsem merjük elengedni a fantáziánkat, mert a recept mást ír.

Mindenkinek más a sütője, másmilyen a tűzhelye, egy receptben megadottak csak iránymutatásul kellene, hogy szolgáljanak, a többit már látjuk, kóstoljuk, érezzük.

Ne vegyük szentírásnak a receptet, hanem támaszkodjunk inkább az érzékszerveinkre!

Érdemes az online recepteknél elolvasni a kommenteket, hozzászólásokat, mert ott is gyakran akadnak olyan észrevételek, amelyekkel mi is kalkulálhatunk.

A megfelelő minőségű alapanyagok a legfontosabbak, a főzés és a sütés sikerének a titka, nem szabad spórolni a minőségen. Ugyanaz az élelmiszer klasszisokkal jobb, ha a jobb minőséget választjuk vásárláskor.

Az edényválasztáson is nagyon sok múlik. A minőséget sajnos az edényeknél is jobb megfizetni.

Gyakran azért rontunk el egy ételt, mert nem kóstolunk eleget. Még a legrutinosabb szakácsok is folyamatosan kóstolgatják az ételt főzés közben, tehát nem szabad elsumákolni a kóstolást, a fűszereket, sót pedig apránként adagoljuk.

Sokszor előfordul, hogy nem elég forró az olaj, nem vajazunk ki egy sütőformát, leragad 1-1 palacsinta, ezekre is oda kell figyelni, az apróbb lépéseken, előkészületeken sok múlik.

A pontatlanul kimért hozzávalók sok bosszúságot okoznak.

Egy konyhai mérleg minden háztartásba kell. Bár sok étel van, amit érzésre is össze lehet dobni, akad bőven, amelynél nem mindegy, hogy hány deka liszt, vagy cukor kerül bele.

Figyelni kell az időt, egy szuflé esetében vagy brownie sütésénél egyáltalán nem mindegy mennyi ideig sül az adott étel.

A lisztet mindig szitáljuk át, különben csomós lesz. A sütemények akkor lesznek tökéletesek, ha erre is figyelünk. A legjobb, ha közvetlenül akkor tesszük ezt, amikor összeállítjuk a sütit.

Nagyon könnyű kiszárítani a húst sütés közben. Figyeljünk rá, hogy ne süssük túl. Ha pedig alacsony zsírtartalmú fajtából készítünk valamit, például csirkemellből, akkor érdemes előtte jól bepácolni és abban hagyni pár órát.

Balesetveszélyes a konyhai nagyüzem, ez vitathatatlan. Az olajos, forró serpenyőbe cseppenő víz például fröcsögni kezd, ami veszélyes, a kicsapó tűzforró olaj pedig megégethet bennünket. Ez előfordulhat olyankor is, ha magas víztartalmú ételt sütsz. Mindig legyünk körültekintőek és óvatosak!

„A konyhában bármi megtörténhet, aki főz azzal bármi előfordulhat” – szokta mondani jóanyám. Hát így is van, amikor sütünk, főzünk, ezerféle dologra kell odafigyelni. Mindenkinek balesetmentes főzőcskézést és finom ételeket kívánok!

Martinka Dia

Hogyan küzdjük le a vizsgadrukkot?

Mindenki átélte már, senkinek sem ismeretlen a vizsgadrukk érzése: az izgalom, a gombóc a torokban, a gyomorpanasz, az izzadó tenyér, a remegés, az izgulás. Ezzel az állapottal előbb-utóbb mindenki találkozik az élete során, a vizsgadrukk azonban leküzdhető.

Hogyan győzhető le a vizsgadrukk?

Nemrég volt az érettségi, most következik az egyetemi vizsgaidőszak: kemény időszak a diákoknak, bármivel is küzdjenek jelenleg. Adódik a kérdés, hogy milyen tüneteket okozhat a szorongás, az izgalom, és mit tehetünk ellene? A vizsgadrukk voltaképpen nem más, mint szervezetünk stresszreakciója, amely azonban leküzdhető. Megszüntetni nem lehet, de csökkenteni igen.

A soványság internetes kultusza

Az utóbbi időben szerintem mindenki megfigyelte, hogy tombol a diétaláz a különböző közösségi média platformokon, és nem is csak a hírességek miatt. Ki ne ismerné a folyamatos “előtte-utána” fotókat, vagy a “transformation” videókat. Az úgynevezett body positivity kampány a mai közösségi médiában átcsap egy folyamatos fogyás kampányba, és a soványság kultusza alakul ki az emberek körében.

Energiaforrások sportoláskor: gélek, gumicukor, kóla és társai

A gumicukor, csokoládé, kóla gyakori választás sportolók körében, amikor gyors energiaforrásra van szükségük, mások gélekre, energiazselékre, italporokra, gondosan kimért grammnyi adagokra esküsznek. Vajon melyek a leghasznosabb energiaforrások a sportolók számára?

Az OCD negatív hatásai a magánéletre

Egyszerű meghatározása szerint a kényszerbeteg kénytelen olyasmire gondolni, amire nem akar gondolni, a feszültség oldására kénytelen olyat cselekedni, amit nem akar megtenni. A skizofréniával ellentétben a beteg tökéletesen tisztában van cselekedetei belső eredetével és abszurditásával, nem veszíti el a kapcsolatot a való világgal.