Menü

Lehet, hogy Önnek is vashiánya van?

Érdekes módon a fejlett országokban a vashiányos betegek száma elérheti a lakosság akár 60-80%-át is, de legalábbis az emberek több, mint fele legalább egyszer találkozik vele élete során. Általában a mai felgyorsult és mesterséges táplálkozásban keresendő a probléma gyökere, de fontos, hogy a bevitt vas mennyisége-e a gond, vagyis jelen esetben a hiánya, vagy valamilyen felszívódási folyamat hibája akadályozza a vas megfelelő hasznosítását a szervezetben. Olyan is előfordul, hogy a bevitt vas mennyisége és annak felszívódása is látszólag rendben van, mégis vashiányos tüneteket észlelünk. Ez akkor lehetséges, ha a szervezetnek valamiért megnövekedett a vas igénye, mint ahogy ez történik például csecsemőknél vagy gyermekkorban a hirtelen fejlődés következtében. Ha még mélyebbre ásunk, azt találjuk, hogy a növekedéssel és hirtelen fejlődéssel megnövekedett hemoglobin szükséglet jár, ehhez pedig a szervezetnek több vasra van szüksége. Ilyen megnövekedett hemoglobin és vas szükséglet lép fel egyébként a terhesség és a menstruáció során is.

A vashiány általános tünetei között a fáradékonyság, gyengeség, fejfájás, szédülés és sápadtság szerepel. Ezen kívül nem ritka a torokszorítás, vagyis amikor olyan érzésünk van, mintha egy gombóc lenne a torkunkban, ezzel pedig sokszor együtt jár a nyelési probléma. A már régebb óta fennálló vashiány okozhat hajhullást is és a terhelhetőség drasztikus csökkenését.

Bár említettük, hogy az okok különbözőek lehetnek, viszont van néhány olyan életmódbeli szokás, amikre, ha figyelünk, akkor máris sokat tettünk annak érdekében, hogy kizárjuk a legegyszerűbb kiváltó tényezőket. Mivel az esetek többségében a B2-, B6, B12- és C-vitamin hiány áll a háttérben, valamint fontos szerepet játszanak az ásványi anyagok, nyomelemek, folsav és pantoténsav is, érdemes ezeket rendszeresen bevinni a szervezetbe pezsgő tabletta, multivitamin, vagy ezekben gazdag ételek fogyasztásával.

A túl sok finomított étel, zsír és tartósítószerek fogyasztása gátolhatja a vas felszívódását, így ezeket tanácsos kerülni, persze itt is aranyszabály a kiegyensúlyozott étrend. Nem kell különleges diétára gondolnunk egyből, mivel rengeteg ételben található meg viszonylag nagy mennyiségben vas.

Ilyen például a gyümölcsök közül a málna, birsalma, csipkebogyó, ribiszke, egres és cseresznye is, de a magok közül a dió, mogyoró és mandula is jó vas forrás. Igaz, szokták mondani, hogy a belsőségek fogyasztása is jót tesz vashiány esetén, de ha valaki nem rajongana a húsért, vagy a belsőségeket nem szívesen eszi meg, rengeteg vegetáriánus fogáshoz illő alapanyag közül válogathat.

mák
paraj
sóska
paraj
sütőtök
spárga
karalábé
brokkoli
káposzta
kukorica
hüvelyesek

A tejtermékek közül a tejföl, kefír, aludt tej, joghurt és juhsajtok fogyasztása ajánlott, halak közül a lazac, hering és tőkehalat javasolják esszenciális zsírsavtartalmuk miatt, húsokból pedig a bárány, nyúl, liba és kacsa, vagyis a kevésbé zsíros fajták szerepelnek a listán.

Mindent a kavitációs ultrahangos zsírbontó kezelésről

A kavitációs ultrahang alacsony, 40kHz körüli ultrahang hullám, mely megrepeszti a zsírsejtek falát, és itt a zsír a sejt közötti térbe kerülve a természetes kiválasztó folyamatokkal kiürül.

A szájápolás fontossága

Már gyermekkortól fontos a rendszeres fogászati ellenőrzés és a megfelelő szájhigiénia, valamint az egészséges étkezés. Mai témánk a szájápolással kapcsolatos.

Gyógynövényekkel a légúti megbetegedések ellen

Ahogy közeledik az ősz, úgy közeledik az influenza-szezon, így érdemes lehet néhány könnyen elérhető gyógynövénnyel megelőzni a problémát.

A sarki gyökér kapszula szedésének pozitív hatásai

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) „Az egész világot fenyegető járványnak” nevezte a stresszt. Fontos azonban tudni, hogy stressz nélkül az élet elképzelhetetlen lenne, bizonyos szituációkban szükségünk van rá. Probléma akkor van, ha a stressz folyamatosan jelen van életünkben, mert ez kimerültséghez vezethet. Egy ilyen tartósan fennálló stressz esetén felhasználjuk energiatartalékainkat, kimerülünk, és nem tudunk megfelelően teljesíteni a mindennapokban.

Ezért egyél meg egy kanál szódabikarbónát

Régen csak a szódabikarbóna segített, ha súrolni, szagtalanítani vagy szépíteni kellett valamit. Manapság már tisztítószerek és kencék garmadájából választhatunk, ennek ellenére is érdemes újra felfedeznünk háztartásunk és pipereasztalunk jolly jokerét. A szódabikarbóna mértékletes, alkalmankénti használata például jót tehet az emésztésnek, nem ez az egyetlen azonban, amelyből egy kanálnyi mennyiség is sokat segíthet.