Menü

Emésztésjavító ételek

Akár puffadásról, hasmenésről vagy székrekedésről legyen szó, mindenki találkozott már ezekkel a problémákkal valamikor élete során. Persze mindenkinek van jól bevált módszere, van, aki széntablettát vagy más gyógyszert használ, van, aki természetes összetevőkre esküszik és vannak, akik csak egyszerűen olyan ételeket fogyasztanak ilyenkor, amik segítik az emésztést.

Alapvetően az kevésbé súlyos emésztési problémák hátterében az áll, hogy egyre mozgásszegényebb az életmódunk és nem figyelünk a megfelelő folyadékbevitelre sem, valamint táplálkozási szokásaink sem a legegészségesebbek. Persze okozhat emésztéssel kapcsolatos panaszokat a pajzsmirigy-alulműködés, a cukorbetegség, a Parkinson-kór és sok más betegség is, de maradjunk most egyelőre az előbbi esetnél, hiszen az jóval gyakoribb ezeknél a rendellenességeknél.

A testmozgás hiánya és az alacsony folyadékbevitel azt eredményezi, hogy lassul a bélmozgás és az emésztés, illetve a felborul a bélflóra, így nem csak lassabb, de kevésbé hatékony is lesz az elfogyasztott táplálék feldolgozása.

Egyik jól ismert gyümölcsünk, a szilva, illetve ennek az aszalt verziója már régóta ismert, mint emésztést segítő étel. Magas rosttartalma van, ami növeli a székletben található folyadék mennyiségét, valamint magas cukoralkohol tartalmának köszönhetően hashajtó tulajdonsággal is bír. Ezen felül jót tesz a bélflórának, hiszen fenolos vegyületei hasznosak a számukra, így székrekedés és puffadás esetén ajánlott a fogyasztása.

A lenmag szintén hasonló hatásokkal bír, ezt érdemes joghurtban, vagy valamilyen ételt megszórva fogyasztani, mivel megszívja magát nedvességgel. Oldható és oldhatatlan rostokban is gazdag, így akár napi rendszerességgel is fogyaszthatunk belőle 1-2 evőkanállal. Hasonlóképp használhatjuk az utóbbi időben csodaszerként hirdetett chia magot is, amiből akár érdekes desszertek, mint például a chia puding is készíthető, így garantáltan nem lesz unalmas az egészséges táplálkozás.

Biztosan hallottuk már, hogy gyomorproblémákra kefírt ajánlanak. Nem véletlen, hiszen olyan baktériumokat és élesztőket tartalmaz, ami segíti az egészséges bélflóra kialakulását és fenntartását, ezáltal könnyíti az emésztést, valamint antibiotikum szedése esetén probiotikumként is funkcionál.

Egy másik egyszerű, de annál nagyszerűbb emésztést segítő étel az alma. Rostokban és vitaminokban gazdag, illetve pektin tartalma miatt prebiotikumként használható, mivel ezzel táplálja a bélben található baktériumokat.

Fejfájás típusai és okai

A lakosság fele rendszeresen küzd valamilyen típusú fejfájással, a kísérő tünetekről nem is beszélve.

Pajzsmirigybetegség és a koffein

Általánosságban elmondható, hogy sok kávét, teát iszunk, sok koffeint fogyasztunk, különösen a fiatalabb korosztály veszi energiaitalok, szénsavas üdítők formájában. Bizonyos betegségek esetén, - mint például a pajzsmirigyproblémák – fokozott óvatosságra intenek.

Alacsony tesztoszteron szint nőknél?

A tesztoszteronnal kapcsolatban rengeteg tévhit terjed. A nők tesztoszteron szintje szintén változik egész életükön keresztül, a menstruációs ciklusaik alatt, sőt különböző napszakokban is más értékeket mérhetnénk.

Mit árulnak el rólunk a körmeink?

A körmeinken lévő elváltozások utalhatnak például máj-, vese vagy akár szívproblémára is, ezért mindenképpen érdemes odafigyelnünk rájuk! Melyek azok a tünetek, melyek valamilyen egészségügyi problémára hívják fel a figyelmet?

A bőr legfontosabb támogatói

Minden vitaminnak fontos szerep jut egészségünk szempontjából, ám néhánynak kiemelt szerepe van bőrünk egészségének megőrzésében.