Menü

A málnáról

Ennek a kis apró gyümölcsnek nagyon sok jótékony hatása van, ha szeretnéd megtudni, mik is ezek, akkor olvasd el az alábbi cikket…

Elsőként Kréta szigetén kezdték termeszteni, aztán a rómaiak terjesztették el. A középkorban már ismerték a málna gyógyító erejét, kolostorkertekben ültették és nemesítették azt, amit mi manapság annyira kedvelünk. Az érése májustól kezdődik, és szerencsére egész nyáron kitart. Bár szedése elég nehézkes, szúrós ágai vannak, gyorsan romlik, de olyan ízletes gyógyszernek minősül, amilyennel ritkán találkozik az ember.

A gyümölcs fogyasztása segít karbantartani a vércukorszintet, csökkenti a magas vérnyomást, segít a menstruációs zavarokon. Csökkenti a csontritkulás kialakulásának kockázatát, kiváló megoldás hasmenés ellen, sőt terheseknek is ajánlott, mivel csökkenti a vetélés kockázatát. Segít a szervezetben felgyülemlett méreganyagok eltávolításában, gazdag rostokban, és irritáció nélkül tartja karban a bélműködést. Antioxidáns vegyületekben is gazdag, ezek pedig lassítják az öregedési folyamatokat, sőt még a rövid távú memóriára is jó hatással van.

Egy maréknyi málnában 25 mg C-vitamin rejtőzik, de van benne sok B1-, B2-vitamin és A-provitamin is. Gazdag színanyagának köszönheti, hogy oly sok antioxidánst és flavonoidot tartalmaz, valamint gyümölcssavakat, cserzőanyagokat, növényi rostokat és pektint is. 100 gramm málnából 80-85 gramm a víz, így akár éjjel-nappal, bármelyik órában bátran fogyasztható. Értékes tápanyag a benne lévő gyümölcscukor. Az ásványok és nyomelemek közül pedig kiemelkedik a kalcium, a kálium, a magnézium és a vastartalma.

A növény egyetlen része sem mérgező. Zsenge leveleit és fiatal hajtásait még salátának is fogyaszthatod. De ugyancsak a levelét – szárítva, teaként elkészítve – lázcsillapítónak, izzasztó hatású italnak is lehet használni.

Frissen, főzve, fagyasztva…

Lehetőleg frissen és nyersen fogyaszd, hiszen így érvényesül leginkább a vitamintartalma. Ugyanakkor nagyon finom lekvár, dzsem vagy szörp is készíthető belőle, sőt ha lefagyasztod, akkor egész télen – vagy ameddig kitart – élvezheted a málna ízét. Aromáját mindenhogy megtartja, ezért is kedvelt sütemények, gyümölcstálak elkészítésénél.

Jó étvágyat!

A világ legegészségesebb sajtja

A sajt rengeteg koleszterint, telített zsírsavat és nátriumot tartalmaz, nem véletlen, hogy sokáig mumusnak számított a táplálkozás szakértők számára. A szakemberek arra intettek, hogy ha szeretnénk elkerülni az elhízás és a szívbetegség veszélyét, akkor ne nagyon együnk sajtot. Az elmúlt években azonban átértékelték a sajtféléket, miután több kutatás is bizonyította pozitív hatásukat.

Testedzés segítséggel: vitaminok, protein, kreatin és társai

A legtöbb minőségi étrend-kiegészítő egy egészséges ember számára az adagolás betartása mellett nem jelent különösebben kockázatot. Azt azonban semmiképpen nem mondhatjuk, hogy mindent, amit a neten találunk biztonsággal beszedhetünk, ezért mindig fontos szakember tanácsát kikérni.

Az elhízás valódi okai

A testsúlyt genetikai tényezők, az anyagcsere sebessége és pszichés eredetű tényezők egyaránt befolyásolják. Az éhség alapvetően elsődleges motiváció, az evés rögzült viselkedésforma, de ami az állatoknál egyszerű szabályozási mechanizmus, az embernél több tényező által meghatározott, bonyolult folyamattá válik, amelynek szociális és kulturális vonatkozásai is vannak.

Az evés boldogít?

Léteznek ételek, amelyek boldogítanak, ugyanis némely élelmiszerben megtalálható a boldogsághormonnak is nevezett szerotonin képződéséhez elengedhetetlenül fontos triptofán.

Hisztamindiéta

Vannak olyan emberek, akik nem tudják tolerálni a hisztamint, ezért bizonyos dolgokra oda kell figyelniük, például a táplálkozásukra. Amit a hisztamindiétáról tudni érdemes.