Menü

Mire jó a tabata edzés?

A Tabata a nevét Izumi Tabata professzorról kapta, aki tanulmányt készített a HIIT edzések aerob és anaerob hatásairól. A professzor a gyorskorcsolya válogatott részére készítette ezt az edzéstípust, azzal a céllal, hogy rövid időn belül a lehető legjobb formába kerüljenek a sportolók. A tabata edzés tulajdonképpen egy rövidebb, de annál „ütősebb”, intenzívebb gyakorlatsort takar, néhány másodperces szünetekkel, amely elsősorban a zsírégetésre fókuszál, kezdő sportolóknak nem ajánlott ezzel kezdeniük edzéseiket, ugyanis ez egy magas pulzusszámot követelő, intenzív edzéstípus.

A tabata módszer 20 másodperc mozgásból áll, 10 másodperces pihenőkkel, melyet összesen nyolcszor ismétlünk és így végig csinálhatunk egy teljes Tabata edzést. Az edzéshez nincs szükségünk semmilyen eszközre vagy felszerelésre, saját testsúlyunkkal dolgozunk, de választhatóan kipróbálható az ugrókötél, a boksz és más kardiogépek is, de ezek nem feltétlenül szükségesek, egyedül egy stopper kell, vagy bármilyen időmérő eszköz.

A tabata edzésekről készült tanulmányok megállapították, hogy a gyakorlatok hatására fejlődött az anaerob állóképesség.

A tabata edzés melletti érvek egyik legjobbja, hogy - bár lehet, hogy edzés alatt nem éget annyira sok kalóriát – a testünkben a nap hátralévő részében úgynevezett utóégető hatás történik, tehát a nap hátralévő részében továbbra is nagyobb arányban égeti azokat még nyugalmi helyzetben is. Az anyagcserénk egy magas intenzitású intervallum edzés után 24 órán keresztül még mindig ugyanabban a fokozott tempóban dolgozik.

Mivel az edzés maga nem hosszú, így időhiányban szenvedőknek ideális mozgásforma.

A tabata és a HIIT edzések között vannak különbségek, de alapjaiban hasonlóak: magas intenzitásúak és 24 órán keresztül égetik a kalóriát, s egyik sem ajánlott mindennapi edzésként.

Az egyik legjobb gyakorlat a burpee, a sprintek, a hasprések, a kitörésből ugrások váltott lábbal, a guggolásból felugrás és még számtalan sok gyakorlat.

Ha igazán fel akarjuk turbózni az edzéseinket, vagy egyszerűen kevesebb a sportra jutó időkeretünk, illetve az otthoni edzéseket részesítjük előnyben, mert nem jutunk el terembe, akkor a Tabata rapidedzés egy nagyon ideális választás. Az ilyen minimális pihenőidővel végzett magas intenzitású gyakorlatok garantálják az izzadást és a gyors fejlődést, látványos átalakulást. Természetesen fontos kihangsúlyozni, hogy sem a bemelegítésről, sem a nyújtásról nem szabad megfeledkezni és az egészséges táplálkozás is nagyban hozzájárul céljaink eléréséhez.

A viselkedési függőség okai

A viselkedési függőségek a szenvedélybetegségek külön csoportját alkotják, és ezen esetekben az érintettek nem valamilyen kémiai anyagtól (drog, alkohol stb.) függenek, hanem egy viselkedési mintázattól.

A szabadtéri sportok pozitív hatásai

Kutatások során figyelték meg, hogy a kültéren való testedzés bizony nem csak fizikumunkat tartja karban, hanem lelkünknek és mentális egészségünknek is jót tesz, sőt ennek következményeképp még önbizalmunkra is pozitív hatással van.

Kellemes utazást!

Aki már legalább egyszer utazott az életben, jól tudja, hogy a nyaralásoknak, városlátogatásoknak és kirándulásoknak milyen jótékony hatásai vannak az életünkre. A stressz nélkül eltöltött üdülések és szép helyeket felkereső kirándulások után általában rögtön jobban érzi magát az ember, és a hazaérkezése után is frissen és megújult erővel kezd hozzá hétköznapi életéhez. A rövidtávú hatások mellett azonban több hosszú távon is előnyös változást hoz az utazók életébe az utazás.

Az egyedüllét pozitív hozadékai

Egyedül lenni a social media világában nem egyszerű feladat. Folyamatosan össze vagyunk kötve másokkal, ha szeretnénk, ha nem. A kapcsolataink határoznak meg bennünket, hogy mennyi ismerősünk van Facebookon vagy hányan követnek az Instagramon. Túlságosan függünk másoktól, az egyedüllét szinte már elképzelhetetlennek, sőt ijesztőnek tűnik. Pedig annál fontosabb.

Ezért érdemes színesen táplálkozni

A zöld méregtelenít, a sárga fiatalít, a piros és a lila véd a ráktól. A zöldségek és gyümölcsök színe elárulja testünknek, hogy milyen tápanyagokat tartalmaznak. A színek is tápanyagok, az egészséges táplálkozás alappillérei.