Menü

Hogyan ismerjük fel a hiánybetegséget

A vitaminhiány manapság nem ritka jelenség, hiszen élelmiszereink nagy része feldolgozott, kevés időt töltünk a szabadban, mozgásszegény életmódot folytatunk, a boltokban kapható vitaminokat és táplálékiegészítőket pedig nem mindenkinek van lehetősége szedni, illetve ezek közül sok eleve nem is tartalmazza azt a mennyiséget, amire szervezetünknek szüksége lenne.

Odafigyeléssel viszont könnyen megállapítható, melyik vitaminból van jelen kevesebb a szervezetben a szükségesnél, így pedig célzottan pótolhatjuk azt. Na de miből tudhatjuk pontosan, hogy melyik vitaminra van szüksége testünknek? Mutatjuk sorban a leggyakoribb eseteket.

Az A-vitamin különleges olyan szempontból, hogy a testünk szükségletét mindössze egyharmad részben fedezi a táplálékkal elfogyasztott kész vitamin, vagyis a retinol, amit főként májból, tojásból és vajból bont le a szervezetünk. A maradék kétharmad elővitamin formájában kell, hogy bejusson, ami pedig a béta-karotin. Az A-vitamin a májban raktározódik és elsősorban szemünk és a hámréteg egészségéért felel. Az A-vitamin hiánya a látás romlásával és a fertőzésekkel szembeni ellenállóképességünk gyengülésével jár. Főleg idősebb korban gyakori, mivel ilyenkor jellemző a vitaminszegény étrend. Fogyasszunk A-vitaminban gazdag ételeket vagy valamilyen étrendkiegészítőt, illetve ne feledkezzünk meg arról, hogy ez egy zsírban oldódó vitamin, így megfelelő mennyiségű zsiradék is kell, hogy legyen a szervezetben a megfelelő hasznosulás érdekében. C-vitaminnal fogyasztva hatékonyabb a felszívódás.

A D-vitamin szintén egy zsírban oldódó vitamin, valamint abból a szempontból szintén különleges, hogy bár vitaminnak hívjuk, valójában egy hormonról van szó. A D-vitamin akkor képződik, amikor bőrünket UVB sugarak érik, így télen jellemzőbben alakul ki hiánybetegség. Feladata a vér kalcium- és foszforszintjének szabályozása, illetve a csontok ásványi anyag-tartalmának fenntartása, így hiánya olyan tüneteket okoz, mint például a csontritkulás, levertség, demotiváltság, depresszió. Télen mindenképpen érdemes D-vitamint szedni, nyáron pedig igyekezzünk sokat tartózkodni a szabadban.

Az E-vitamin a harmadik a négy zsíroldékony vitamin közül, hatásait pedig főként sejtszinten fejti ki. Hiánya főként zsírfelszívódási zavarok esetén lép fel, mivel változatos étrend esetén a legtöbb esetben elegendő E-vitamin jut a szervezetbe. Hiánya olyan tünetekkel jár, mint az immunrendszer gyengülése, demencia korai kialakulása és felgyorsult öregedés. A legfontosabb E-vitamin források a növényi olajok, illetve gabonacsírák és magok.

A K-vitamin az utolsó zsírban oldódó vitamin a sorban. Szerepe a véralvadási fehérjék és faktorok képződésében, illetve a bélrendszer és emésztés egészségében van. Testünk számára a K-vitamin 80 %-át a bélbaktériumok szintetizálják, így hiánya bél- és májbetegségekben mutatkozik meg, illetve gyakran társul D-vitamin hiánnyal is, ami a csontok egészségében játszik szerepet. Egészséges bélrendszer esetében szinte kizárt a K-vitamin hiányának kialakulása.

A vízben oldódó vitaminok, mint a C-, B1-, B2-, B3-. B5-, B6-, B7-, B9- és B12-vitamin nap szükségletének kielégítése azért kiemelten fontos, mert ezek sokkal gyorsabban ürülnek ki a szervezetből. Hiányuk általában akkor lép fel, ha nem viszünk be belőlük eleget a szervezetbe táplálék formájában. Közülük az egyetlen, amit a szervezet képes hosszabb ideig tárolni, az a B12-vitamin, viszont a többit mindig felhasználja a szervezet, a felesleget pedig kiüríti. Hiányuk általában olyan tünetekkel jár, mint a levertség, fáradtság, fejfájás, álmatlanság, depresszió, gyomorpanaszok és gyengeség.

Miért hasznos a masszázs?

Egy jó masszázs fellazítja a feszes, görcsös izmokat, megszünteti a fájdalmat, és jól kiegészíti a mozgást. Krónikus mozgásszervi betegségek esetén általában a terápia része.

Sok veszély leselkedik a kicsikre a strandon!

Nem tudom, hogy az ijesztőbb, hogy újra kellett éleszteni egy kisfiút az egyik strandon, vagy az döbbent le jobban, hogy a kicsit 10-15 percig nem keresték a szülei. „Nem lehet elégszer elmondani” jellegű írásom következik.

Miért fontos a B12 vitamin?

A vitaminok elengedhetetlenek az egészséges testi, szervi és pszichés működésünkhöz, nem lehet eleget hangsúlyozni fontosságukat. Egyik ezek közül a B12 vitamin, aminek sokféle jótékony hatása ismert.

Az allergiát kezelni kell!

Az allergia, mivel az immunrendszer téves reakciója folytán alakul ki, nem gyógyítható, viszont hatékonyan kezelhető betegség Az elhanyagolt és kezeletlen allergia azonban szövődményeket okozhat, szénanáthás tüneteinket már a pollenszezonban vagy azt megelőzően fontos kivizsgáltatni és elkezdeni az esetleges kezelés.

Tanácsok orrfolyás ellen

Orrváladék minden nap termelődik, hogy az orrnyálkahártyát nedvesen tartsa, megelőzze a kiszáradását, a száraz orr kialakulását. Fontos szerepe van abban, hogy megakadályozza a kórokozók, por és pollenek tüdőbe jutását.