Legjobb módszerek az időbeosztásra
- Dátum: 2022.08.28., 13:05
- Udvari Fanni
- képek:pexels.com
- életmód produktivitás, energia, idő, időbeosztás, napirend
A mai rohanó világban számos területen kell megfelelnünk, így elengedhetetlen, hogy az időgazdálkodás technikáival foglalkozzunk.
A munkahelyünkön, párként, szülőként, de bizony barátként is helyt kell állnunk. Számtalan feladatot kell megoldanunk, naponta akár több száz tudatos döntést kell meghozni, tudat alatt pedig, akár több ezret is. Nem csoda, hogy már nap közben elfáradtunk.
Használd az Eisenhower mátrixot
Dwight D. Eisenhower az Egyesült Államok 34. elnöke volt, így gondolhatod mennyire fontos volt számára az időgazdálkodás. Az ő nevéhez fűződik többek között a NASA több kutatásának elindítása, az amerikai úthálózat fejlesztése, és már elkezdett lépéseket tenni az alternatív energiák felhasználására is. Ahhoz, hogy minden fontos feladatát el tudja végezni, egy saját metódust használt. Nézzük is meg, mi volt ez.
Első lépésként meg kell határozni, hogy mik az elsődleges feladataid. Ehhez az kell, hogy kiírj magadból mindent. Itt még ne aggódj a sorrenden, csak írd le az összes rád váró feladatot. Ezt követően nézd át őket elölről, majd írj egy F betűt a fontosak, és egy S betűt a sürgősek mellé. Lehet, hogy valami mellé kettő betű is kerül, vagy egy se.
Ezután nézd meg a fontos feladataidat, és határozd meg, hogy melyiknek van a legnagyobb értéke számodra, a vállalkozásodnak, munkatársaidnak. Gondold át, hogy ezek elvégzéséhez hány órára lesz szükséged, és állítsd őket sorrendbe, majd elsőként helyezd el őket az Eisenhower mátrixba.
Az Ivy Lee módszer
Az 1900-as évek elején Ivy Lee volt a produktivitás mestere. A legnagyobb cégek kérték fel, hogy segítsen nekik a versenyképességük növelésében azáltal, hogy megtanítja nekik, hogyan tudnak több munkát, gyorsabban elvégezni. Az ő módszerében is hangsúlyt kap az egyszerűség, hiszen így könnyebb alkalmazni, és betartani, tehát nagyobb hatást lehet elérni vele. Lássuk, mit tartalmaz Ivy Lee módszere.
Minden egyes nap végén, írj le hat darab fontos célt, amit meg kell valósítanod holnap. Figyelj oda, hogy semmiképp nem lépheted túl a hatot. Ezután rendelj fontossági sorrendet ezekhez a feladatokhoz. Másnap pedig kezd a napodat a legfontosabbal, és addig nem léphetsz tovább más feladatra, amíg az nem készült el.
Miután megvan a legfontosabb, haladj tovább, és végezd el a másodikat is, és így tovább. Amennyiben megmaradt valami nap végén, ne aggódj, írd hozzá aznap este is a következő napi feladatokhoz, és rangsorold őket. Ha fontos, akkor a következő napot azzal fogod kezdeni, ami megmaradt az előző napról.
Amennyiben több napon keresztül nem készülsz el egy feladattal, mert mindig 5. vagy 6. helyen van, gondold végig, hogy valóban fontos-e megcsinálnod azt. Ezzel a módszerrel jobban szelektálni fogod, hogy mivel készülsz el biztosan.
Intézz el mindent időben technika (GTD)
A David Allen által kifejlesztett technika első lépése, hogy mindent le kell írnod, amit meg szeretnél, vagy meg kell valósítanod. Utána ezeket kisebb részekre kell osztanod.glalnak el. Érdemes tehát minden ilyen gondolatot felírni, hogy megnyugtassuk az agyunkat azzal, hogy nem fogjuk elfelejteni. Például vissza kell hívnod valakit, vagy elfogyott otthon a tej, esetleg el kell intézned egy átutalást. A lényeg, hogy írd ki magadból, azért, hogy a feladatodra tudj koncentrálni.
A kisebb, könnyebb feladatokat érdemes lehet megcsinálni azonnal, a nagyobb, összetettebb feladatokat, mint például egy projekt megtervezése, bontsd több kicsire, és kezd el azokat is egyesével megvalósítani. Egy-egy feladat elvégzése után, pipáld ki, hogy készen van, vagy adj magadnak egy piros pontot. Ösztönzően hathat rád, hogy egymás után pipálod ki az elvégzett feladatokat.
Mivel a feladatokat leírod, és rögzíted, az agyadnak nem arra kell koncentrálnia, hogy mennyi mindent kell még megtenned, hanem azzal foglalkozhat, hogy megoldja egyesével azokat. A feladatokat ezáltal könnyeben kezeled, és valósítod meg. Csökkenti a szorongást is, mivel nem a sok feladat vonja el a figyelmed, illetve minden kis feladat kipipálása a siker érzését kelti benned.
Napközbeni szundikálás a munkahelyen
Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.
Karácsony hitelből
Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.
Becézgetések egy munkahelyen
Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.
Álláskeresés: hogyan kezdjünk neki?
Az álláskeresés nem könnyű feladat és sok esetben hosszas folyamat, amibe legtöbbször sok időt és energiát kell fektetni, de ha felkészülten állunk neki a folyamatnak könnyebben és gyorsabban találjuk meg a megfelelő munkát. Hol érdemes elkezdeni az álláskeresést?
Cipősdoboz akció - csatlakozz!
„Cipősdoboz akció idén is! Te is segíthetsz!” – emlékeznek még a korábbi cikkeinkre erről? Ha igen, annak nagyon örülünk, ebben az esetben ideje ismét emlékeztetni magunkat erre a nagyszerű jótékonysági kezdeményezésre!