Menü

Téli finomság – a gesztenye jótékony hatásai

A gesztenye már évszázadok óta közkedvelt csemegének számít, jellemzően az őszi és téli időszakban találkozhatunk vele. A gesztenyefa termése, mely akár több száz évig is élhet. Magas tápanyag- és rosttartalma miatt ételek alapanyagaként is felhasználják, de magában fogyasztva kiváló nassolnivaló vagy desszert is lehet.

Magas rosttartalmának köszönheti azt, hogy jótékony hatással van a bélműködésre. Bár nem gondolnánk, de éppen hasmenés ellen szokták javasolni, azonban a béltisztításban és méregtelenítésben is segítségünkre lehet. A benne található rostok ugyanis elősegítik a vastagbélben lerakódott káros anyag eltávolítását.

Szintén rosttartalma teszi alkalmassá arra, hogy csökkentse a koleszterinszintet, ezzel javítva a szív-és érrendszer működését. Ha az érrendszerünk egészsége érdekében fogyasztjuk, érdemes teát készíteni belőle, pontosabban a leveléből és a terméséből. A benne található zsírsavak és ásványi anyagok tovább erősítik szívvédő tulajdonságát.

Jó hír a gluténérzékenyek számára, hogy a gesztenye egyáltalán nem tartalmaz glutént, így csemegeként is fogyaszthatják, de a belőle készült liszttel tésztákat, kenyeret és nudlit is készíthetnek. Fontos azonban megjegyezni, hogy magas fehérje- és szénhidráttartalma miatt nem számít diétás élelmiszernek, így csak mértékkel fogyasszunk belőle.

A gesztenye vitaminokban is bővelkedik, leginkább C-vitamin, B6-vitamin és B1-vitamin, B2vitamin és E-vitamin tartalma kiemelkedő. Emellett tannin is található benne, aminek köszönhetően antioxidánsként sem elhanyagolható, így kiválóan alkalmas általános immunerősítésre vagy megfázás kezelésére. Érdemes megemlíteni folát tartalmát is, mivel ez a B9-vitamin egyik természetes, biológiailag aktív formája. Ez többek között serkenti a memóriáért felelős agyterületeket, valamint a hormonrendszerre kifejtett hatásán keresztül kedélyjavító tulajdonsága is van.

Ásványi anyagok is találhatók benne, többek között foszfor, kalcium, kálium, nátrium és vas. Ezek közül az utolsó, a vas rendkívül fontos, mivel a foláttal és B6-vitaminnal hozzájárul a vörösvérsejtek termeléséhez, amivel a vérszegénység megelőzhető vagy akár meg is szüntethető.

Beszerezhetjük akár boltokban, már eleve sült formában, de gyakran találkozhatunk vele a vásárokban, piacon is. Vigyázzunk, mert a parkokban található gesztenye általában vadgesztenye, mely a szelídgesztenyével ellentétben nem alkalmas emberi fogyasztása, mivel mérgező a termésük.

Az almaecet sokoldalú felhasználása és előnyei

Az almaecet egy sokoldalú csodaszer. Amellett, hogy a konyhákban évek óta hódít a viszonylag olcsó áron kapható ecet, a fogyókúrázók körében is népszerű. Azonban milyen jótékony és pozitív hatásai vannak annak, ha minden nap belecsempészed az ételeidbe, vagy vízzel hígítva, mézzel édesítve, iszol néhány kortyot belőle?

Lúgosításra fel

Jön a jó idő, nem csak a kedvünknek kell jobbnak lennie, hanem a testünknek is ideje kiadni magából a káros anyagokat. Irány a lúgosítás!

Edzés és evés: ennyi idővel a sportolás előtt kell ennünk

Az étkezés és az edzés között legalább fél, de ételmennyiségtől és edzési típustól függően akár két órának is el kell telnie. A sportolóknak legjobb körülbelül három órával az edzés előttre időzíteni az étkezésüket.

A fekete retek gyógyhatása, felhasználása

A fekete retek télen is könnyen beszerezhető zöldség! Javasolják megfázás, influenza, de emésztési problémák esetén is. Tudj meg mindent a fekete retekről!

A cikória jótékony hatásai

Ki ne hallott volna már a cikóriakávéról, amit elsősorban a gyerekeknek adnak. De a cikória egyébként is egy széles körben elterjedt gyógynövény, amit jótékony hatásai mellett íze miatt is szívesen fogyasztanak, levele a saláták kedvelt összetevője.