Menü

Vitaminok: mit mivel mikor és hogyan

A vitaminokkal kapcsolatos legfontosabb kérdések, melyeket érdemes tisztázni mielőtt elkezdjük szedni őket: a mikor, a mit mivel és a hogyan.

A legtöbb vitamint a legjobb ételekkel bevinni a szervezetbe, természetes úton, ám vannak olyan helyzetek, pl. bizonyos diéták, szigorú étrendek, mentes és speciális ételek, tartós betegségek, vagy egy adott életkor felett, amikor étrendkiegészítőkkel kell pótolni a hiányt és kiválasztani a megfelelő vitaminokat.

Amit talán nem mindenki tud, hogy mely vitaminokat mely ételekkel, italokkal nem ajánlott együtt fogyasztani, illetve már az elején le kell szögezni, hogy az alkoholfogyasztás és a dohányzás jelentősen gátolja több vitamin hasznosulását.

A következők együttes fogyasztása esetén vegyük figyelembe a következő szempontokat:

A kávé és a B1-vitamin együtt nem jó páros! A kávéban és a teában található csersav, illetve a szénsavas italok fogyasztása csökkentik a B1-vitamin felszívódását.

Általános szabály, hogy az ásványi anyagok felszívódása savas közegben az ideális, ezért jó például a vastablettát C vitaminnal vagy savas hatású ételekkel együtt (pl. paradicsom, citrusfélék) szedni. Kisfiaimnak a mai napig a vasat C vitaminnal adom, erre gondosan ügyelek és arra, hogy tejet ne igyanak az azt követő egy órában. A vasat tartalmazó vitamint és a többi vitaminkészítményt 2-3 óra különbséggel célszerű bevenni.

A vitaminok két csoportra oszthatók. Vannak vízben és zsírban oldódó vitaminok.

A vízben oldódó vitaminok a felszívódás után fejtik ki hatásukat, a felesleg pedig távozik. Túladagolástól ezért nem kell tartani.

A zsírban oldódó vitaminok jobban felszívódnak, ha étkezéskor vesszük be őket, azonban a felszívódásukat rontja, ha egyszerre több, különböző zsírban oldódó vitamint veszünk be.

Magnéziumot D vitaminnal együtt érdemes szedni, a magnézium és a B6-vitamin pedig optimalizálják egymás hatását.

Lehetőleg az életkorunknak, nemünknek, fizikai aktivitásunknak megfelelően válasszunk étrend-kiegészítőt, melyek megfelelő arányban tartalmazzák a szükséges összetevőket. A szakemberek a vitaminkészítmények szedését általában kúraszerűen javasolják.

A vitaminok többségét legjobb esetben táplálékaink részeként vigyük be a szervezetünkbe, ezért is ajánlott minél többször nyers zöldséget és gyümölcsöt fogyasztani, illetve a fermentáltan bevitt tápanyagok is nagyon hatékonyak.

A vegán húsok világában

Se vegetariánus, se vegán életmódot nem folytatok. Habár volt néhány év, amíg nem ettem húst, ennek is vége már. Azóta mindössze annyit teszek, hogy tudatosan figyelek a mennyiségekre, miből mennyit fogyasztok. Inkább a mértékletesség határozza meg a mindennapjaimat. Ennek ellenére mindig érdekelnek az új megoldások, a különböző lehetőségek, így jutottam el oda, hogy érdekelni kezdett a vegán hús mibenléte. Egyféle van? Sokféle létezik? Jobb vagy rosszabb, mint a nagybetűs hús? Nézzük meg, milyen következtetéseket vontam le!

Finom és egyszerű pástétomok– avagy hogyan dobjuk fel a vacsorát!

Háziasszonyok számára nem elhanyagolható, hogy előre elkészíthető egy étel. Amikor a rántotta, a virsli és a melegszendvics, meg a felvágott egy idő után unalmassá válik, akkor jók a szendvicskrémek, pástétomok, melyeket akár előző este is elkészíthetünk, de frissen összedobva sem tart pár percnél tovább.

Miért fontos az omega-3 fogyasztása gyerekeknek?

Az omega-3 nagyon fontos tápanyag, különösen a gyerekeknek elengedhetetlen. Vajon miért olyan fontos és hogyan segíti a fejlődésüket?

Veszélyes adalékanyagok

Vásárlásunkkor érdemes odafigyelni, hogy az adott élelmiszer milyen összetevőket tartalmaz, mert bizony sok olyan van, ami sajnos káros. Mik azok, amikre figyeljünk?

A legjobb vírusölő gyógynövények

A téli hónapokban gyakoribbak a vírusos fertőzések, amik ellen sajnos nem működnek az antibiotikumok. Mutatjuk, milyen gyógynövények segíthetnek ilyen esetben.