Menü

Ehetsz szénhidrátot nyugodtan, csak erre a két dologra figyelj

Miért van az, hogy egyes szénhidrátok hizlalnak, míg mások nem? És miért hat az egyes emberekre másképp ez a makro tápanyag?

A szénhidrátoknak két nagy csoportját különböztetjük meg, az egyik az egyszerű, a másik pedig az összetett szénhidrátok csoportja, nyilván az őket alkotó molekulaláncok hossza miatt.

Az egyszerű szénhidrátok feldolgozása meglepően egyszerűen zajlik, a szervezet számára ezek azonnali energiaforrást jelentenek. Azonban túlzott bevitel esetén, illetve akkor, ha valaki nem “váltja” megfelelő mennyiségű energiára őket, tehát nem égeti el, a zsírsejtekben, tartalékként raktározódnak – vagyis a fel nem használt energia túlsúly formájában jelenik meg a testen.

Egyszerű szénhidrátok például: a közönséges répa- és nádcukor – összefogó nevén szacharóz, a szőlőcukor (glükóz), illetve a gyümölcscukor (fruktóz.)

Az összetett szénhidrátok feldolgozása ezzel szemben már magától a testtől is igényel energiabefektetést. Összetett szénhidrát például a keményítő, illetve a rostok alkotóelemei is – ezért van az, hogy bizonyos keményítőtartalmú zöldségeket, például az édesburgonyát a fogyás érdekében nem tiltjuk, hanem ajánljuk, illetve a magas rosttartalmú szénhidrátforrásokat is, amilyen például a köles, a hajdina vagy akár a barna rizs.

A rostanyagok egyébként az egyszerű szénhidrátok felszívódásán is lassítanak, de nyilván ez nem azt jelenti, hogy keverj egy kis rostot a fehér liszthez, és már mehet is, alapvetően érdemes egészséges alapanyagokat választani a táplálkozáshoz. Viszont a gyümölcsök esetén sokat számít, hogy nem pusztán fruktóz, hanem rostanyag is alkotja őket, az pedig már egyéni tényező függvénye, ki hogyan tudja emészteni a gyümölcsöket, hízik-e tőlük vagy sem.

Energiaszükségletünk kb. 50%-át a szénhidrátok fedezik (legnagyobb felhasználó, a munkát végző izomzat, naponta kb. 300g szénhidrátra van szüksége).

Másik fontos tulajdonságuk, hogy a szervezet vázanyagának alkotásában vesznek részt. A sejtek külső burkában jelenlévő szénhidrátok nem csak a sejt mechanikai védelmében, de sajátos anyagcsere- és védekező mechanizmusában is részt vesznek.

Szérumfehérjékben (vér) és hormonokban is megtalálhatóak. Szerepük van az immunanyag képzésben, a véralvadás gátlásában (heparin), a kalcium-anyagcserében, ezen keresztül a csontosodási folyamatban is.

Kedvezően befolyásolják az agy érési sebességét fejlődő korban.

A tejcukor bizonyos fajtája a csecsemők bélflórájának kialakulásában játszik szerepet.

Szénhidrátszükséglet korosztályok szerint: Csecsemőkorban: 16-18g /kg, Kisgyermekkorban: 14-16g /kg, 10 éves korban: 13,5 g/kg, Felnőttkorban: 5,5 g/kg

A szénhidrát feldolgozása és emésztése is múlik egyedi tényezőkön: van, akinek az anyagcsere működését kifejezetten a szénhidrátforrások segítik, míg mások emésztését lelassítja a túlzott bevitel akkor is, ha összetett forrásokról beszélünk.

Miért fontos a B12 vitamin?

A vitaminok elengedhetetlenek az egészséges testi, szervi és pszichés működésünkhöz, nem lehet eleget hangsúlyozni fontosságukat. Egyik ezek közül a B12 vitamin, aminek sokféle jótékony hatása ismert.

Hideg gyógyteák meleg napokra

Nyáron is érdemes gyógyteákat fogyasztani, hiszen jótékony hatással van az immunrendszerünkre. Hogyha a kánikulában nem szeretnénk forró italt inni, kiváló megoldás lehet egy hidegen fogyasztható gyógytea elkészítése. Ezzel kapcsolatban olvashatsz elkészítési tippeket és teafajtákat ebben a cikkben!

Az érrendszer megerősítése érdekében szedj Q10-et

A Q10 koenzim, közismert nevén CoQ10, egy létfontosságú antioxidáns, amelyet a szervezet természetes módon elő tudja állítani. A bőrápolásban döntő szerepet játszik a fiatalos megjelenésű bőr fenntartásában.

Ételek, amiket jobb kerülni migrénnel küzdőknek

Rengeteg ember küzd a fejfájás valamilyen formájával, megkeserítve mindennapjaikat, ezért van, amire érdemes odafigyelni, ha nem akarunk erősebb fájdalmakat átélni, ilyen az étkezésünk is.

Túlsúlyos gyerekek

Gyakran olvasni szomorú statisztikákról, mely szerint az elhízás mértéke Magyarországon a felnőtt lakosság körében 30 százalék, a túlsúlyosak aránya pedig ennél is több. S ami még döbbenetesebb, hogy gyermekkorban az esetek kevés százalékában áll csak valamilyen betegség az elhízás hátterében, sokkal inkább az életmód az, ami ezért az aggasztó állapotért felelős.