Menü

Mi is az a mogyoróhagyma?

A salottahagyma, vagy más néven mogyoróhagyma a vöröshagyma egyik változata. Azonban a feje kisebb, mint a nagyobb társaié, illetve több gerezdre is bontható. Színe igen változatos, mivel a lilától a szürkéig, minden árnyalatban megtalálható. Rövid, hengeres levelei üregesek, virága akár díszkertben is megállná a helyét. Télálló hagymák családjába tartozik és a fokhagymához hasonlóan fejlődnek, egy közös tönkön. Kerekded vagy hosszúkás formájú. Ha az ízét vizsgáljuk, akkor édesebb, lágyabb, mint a vöröshagymáé, kevésbé kesernyés. Talán ennek köszönheti a népszerűségét is. A kifinomultsága páratlan, így aki nem kedveli ezeket a zöldségeket, az is bátran megkóstolhatja.

Alapvetően a keleti konyha kedvelt hagymafajtája, de Európában is megvetette a lábát. A francia konyha volt az első, ahol ez az alapanyag betört a piacra. Manapság nálunk is egyre népszerűbb, de még közel sincs ahhoz, hogy a háziasszonyok konyhájában állandó növényként szerepeljen.

Az íze akkor az igazi, ha nem magról vetik, hanem hagymagumóról. 1 dughagymából 3-4 hagyma lesz. Fészket képző hagymafajta, tehát egy kis dughagymát veszik körül majd az új hagymácskák. Bátran lehet vele kísérletezni saját kertünkben is, nem túl igényes fajta. Szereti a sok fényt és a közepesen tápanyagban gazdag talajt. Ha magról vetjük, akkor igényli a vizet, de dughagymáról szaporítva a kisebb vízellátottság ingadozások sem tesznek benne kárt.

Az aromája igazán könnyfakasztó, ételeinknek igazán jellegzetes és kölünleges ízt ad. Egészen korán vethető, ugyanis már 5 foktól megindul a csirázás. A gyommentességre itt fokozottan figyelni kel, mivel elvehetik a fényt a növényünktől. Amikor a hagyma szára elszáradt, akkor betakarítható. Ezeket a részeket szedés után el kell távolítani, és kiterítve szárítani. A buroklevelektől és a gyökérzettől is meg kell szabadulni tárolás előtt. Így igazán sokáig élvezhetjük az egészséges gumókat.

Ha a gyógyhatását vesszük figyelembe, akkor fokozza a mirigyműködést, szabályozza a májfunkciót, valamint jótékony hatással van a szívre, a vérnyomásra és az idegrendszerre is. Segíti az emésztést, és gyakran használják étvágygerjesztőként. A fertőzéses megbetegedéssekkel is felveszi a versenyt, de gyulladások ellen is használható. Álmatlanság, és migrén esetén is segítségünkre lehet.

Íze miatt tökéletes salátákhoz, mártogatósokhoz, pástétomokhoz, krémekhez, vagy ragukhoz is. Használjuk frissen. Akár savanyúság is készíthető belőle. Száraz, hűvös helyen, lehetőleg kosárban tároljuk. Apróra vágva, olajon megpirítva az ázsiai ételek közkedvelt ízesítője.

Alkoholmentes üdítők, mint belépő drog

Mindenki tudja, hogy a cukros üdítők rosszak, mert túl sok bennük a cukor – a kólában, energiaitalokban ráadásul sok sav és koffein is van –. A gyümölcslevek jelentős része is sok hozzáadott cukrot tartalmaz, a mesterséges édesítőkből-ízesítőkből készített löttyökről ne is beszéljünk. Ezekhez képest sokkal jobb választásnak tűnhet az alkoholmentes sör, citromos, meggyes ízben, amit lehet inni a nyári melegben. De biztosan olyan jó választás ez?

A nátrium-glutamát egészségre gyakorolt hatásai

A nátrium-glutamát, röviden MSG vagy E621 a világon legnagyobb mennyiségben használt ízfokozó adalékanyag, melyet az élelmiszeripar előszeretettel tesz bele a lehető legváltozatosabb ételekbe, a levesektől kezdve a sajton és a paradicsomszószon keresztül a húsfélékig. Kicsi az esélye annak, hogy egyáltalán nem fogyasztottunk MSG-t az elmúlt huszonnégy órában.

A sztívia ritkán hallott mellékhatásai

Levélkivonata háromszázszor édesebb, mint a répacukor, ellenben kalóriamentes, ezért gyakran ajánlják azok számára, akik szeretnék elhagyni a cukrot étrendjükből. Gyakran olvashatjuk viszont, hogy a steviának egészségünkre káros mellékhatásai is lehetnek, ezért nem mindenkinek ajánlott a fogyasztása.

Milyen a mikrobiom diéta?

„A fogyás a belekben kezdődik” – tartja a mikrobiom diéta, de pontosan mit is jelent ez az étrend, életmód, szemlélet?

Nyugtató gyógynövények stressz, szorongás ellen

Átérzem a stresszes napokat. Sokszor hiába a jótanács, „ne idegeskedj”, „ne vedd fel” „ne vedd magadra” „engedd el” „ne izgulj ezen” – bizony, aki stresszes helyzetben van, annak nem olyan egyszerű ezt csettintésre másként érezni.