Vegyünk helyi termékeket!
- Dátum: 2023.09.28., 20:19
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- állattartás, árucikk, egészséges, felértékelődik, hagyományőrzés, helyi piac, helyi termék, helyi termelő, környezetkímélő, környezetterhelés, környezettudatos, multinacionális, növénytermesztés, regionális, térhódítás, tradicionális, vegyszer
Napjainkban egyre inkább előtérbe kerülnek és felértékelődnek a regionális és a helyi termékek, melyekkel tulajdonképpen megőrizzük azt az fontos tradicionális értéket, amely generációról generációra átöröklődik. A helyi termékek népszerűsítése a turizmus és a gasztronómia szempontjából is nagyon fontos feladat.
Régebben az idősebb generációk közül szinte mindenki ismerte és foglalkozott háztáji állattartással, növénytermesztéssel, alapvető élelmiszerek készítésével, tőlük még elleshetők ezek a fortélyok, praktikák, ám ez a fajta gondolkodás háttérbe szorult a multinacionális cégek megjelenésével és fokozatos térhódításával, pedig a helyi termékek vásárlása nemcsak a helyi termelők szempontjából hasznos, hanem környezettudatos is.
Mit nevezünk helyi termékeknek?
Helyi terméknek nevezzük azokat az árucikkeket, amelyek előállításuk után nem kerülnek be a kereskedői láncba, közvetlenül a termelőtől vásárolhatók meg vagy helyi piacokon juthatunk hozzá.
Miért kedveltek a helyi termékek?
Köztudott, hogy a kistermelők által termelt élelmiszerek egészségesebbek, mivel kevesebb káros vegyszermaradványt tartalmaznak, mint a nagyüzemi társaik.
E termékek kedveltségének fő oka, hogy azokat megbízható, egészséges élelmiszereknek, valódi tápanyagoknak érzik a vásárlók, egyfajta bizalmi kapcsolaton alapul, noha talán a kínálat szűkösebb, mint egy bevásárlóközpontban.
Hogyan segíti a településeket, ha helyi termelők portékáit vásárolják?
Szerencsére a turisták körében is egyre keresettebbek a helyi termékek, vásárlásuk, fogyasztásuk divattá vált, utazásaik során ebből vásárolnak szuvenírt, ezáltal pedig sokat javulhat a települések arculata, ami kihat a gazdasági helyzetre is.
A helyi termékek megvásárlásával támogatjuk a hazai termelőket, s hozzájárulunk ahhoz, hogy a termelés hagyományai fennmaradjanak. Erre szükség van, mivel a tapasztalatok és tanulmányok azt mutatják, hogy - sajnos - a fiatalabbak túlnyomó többségét nem foglalkoztatja a helyi termékek előállítása, nem érdekli őket az ezekhez kapcsolódó tevékenység, nem kívánnak ezzel foglalkozni a jövőben.
A helyi termék előállítása ráadásul, mint említettem sokkal környezettudatosabb, mérsékelve ezzel a napjainkban tapasztalható környezet- és természetkárosítási folyamatokat.
A kistermelők és családi gazdálkodók általában természetkímélő módszereket alkalmaznak, így támogatják a környezetvédelmet. A helyben előállított termékeket például csak kis távolságokra kell szállítani, ilyen módon is csökken a szállításból kifolyó környezetterhelés.
Összességében tehát elmondhatjuk, hogy a helyi termékek megvásárlásával és elfogyasztásával nemcsak saját életmódunkat reformálhatjuk meg egészségesebbre, hanem környezetünk védelméért is tehetünk.
„Me-time” mini szokások – 10 perces énidő, ami csodákra képes

A mindennapok rohanásában olyan könnyen elfelejtjük, hogy mi is emberek vagyunk, nem csak feladatokat teljesítő gépek. Pedig néha elég 10 perc énidő, és mintha újraindítanánk a lelkünket.
Szüreti mulatságok Magyarországon – hagyomány, közösség és bor ünnepe

Az ősz beköszöntével, amikor a szőlőfürtök megérnek, és a természet színei aranyba, vörösbe és barnába öltöztetik a tájat, elérkezik a szüret ideje. Magyarországon a szőlő és a bor kultúrája évszázadokra nyúlik vissza, így a szüreti időszak nem csupán a termés betakarításáról szól, hanem a közösségek egyik legfontosabb ünnepe is.
Autó helyett bicikli és séta – új szemléletet hoz a Mobilitási Hét

A lakóhelyemen működő sportegyesület idén is aktívan bekapcsolódott az Európai Mobilitási Hét programsorozatába, amelyet szeptember 16. és 22. között rendeznek meg szerte Európában. Az esemény célja, hogy felhívja a figyelmet a környezetbarát, fenntartható közlekedési formákra – így természetesen a kerékpározásra is.
Az olvasás világnapját ünnepeljük!

Az UNESCO 1965-ben hirdette meg az Olvasás világnapját, felismerve, hogy a tanulás, a fejlődés és a társadalmi részvétel alapja az olvasni tudás. Az olvasás nemcsak tudást, hanem élményt is ad: történeteket, kultúrákat és emberi sorsokat tár fel, miközben fejleszti a kritikus gondolkodást és a kreativitást.
Generációk találkozása a munkahelyen

A modern multinacionális vállalatok sokszor válnak különböző életkorú személyek találkozóhelyévé. Ma már nem ritka, hogy egy irodában X, Y és Z generációs munkavállalók dolgoznak együtt, akik mindannyian más elvárásokkal, értékekkel és kommunikációs szokásokkal rendelkeznek. Ez a sokszínűség gazdagíthatja a szervezeti kultúrát, de komoly próbatételt is tartogathat a dolgozók részére.