Menü

Beszédfejlesztő tippek az őszre

Nem is gondolnánk, de a babák már a hatodik héttől elkezdenek játszani a beszédszerveikkel. A sírás is rendkívül változatos tud lenni, attól függően, hogy mire szeretne utalni. Éhséget, fájdalmat, babusgatásra vágyást stb. fejezhetnek ki. Később már egészen összetettek a hangadások. Ekkor kezdődik a gagyogás, gügyögés korszaka, és ilyenkor már minden hangulatot, szükségletet ki tudnak fejezni. A torkukat és a szájukat is elég hamar elkezdik használni. Buborékokat fújnak a nyálukból, és torokhangokat produkálnak. De az anyanyelv tökéletes elsajátítása igen összetett folyamat, számos dolognak egyszerre jelen kell, hogy legyen. Ilyenek a beszéd észlelése, megértése, valamint kifejezése, és produkciója.

Az ősz egy remek évszak arra, hogy játékosan segítsük gyermekünk beszédfejlődését. Nagyon jó alapanyagokat találunk a természetben ehhez, és izgalmasabbá tehetünk egy sétát vagy kirándulást a csöppségünk számára. Nézzünk is meg pár ötletet ennek kapcsán.

Ha kimegyünk a természetbe, akkor a hangok sokasága vesz minket körül. Akkor is, ha ezt észre se vesszük. Ne hagyjuk ki ezt a remek alkalmat, és aminek csak tudjuk, a hangját utánozzuk. A hangutánzók is szavaknak számítanak, illetve a babáknak sokkal könnyebb kiejteni és észlelni, mint a szótári szavakat. Szóval, ha kutyaugatást, madárcsicsergést, fasusogást, vagy gesztenyekoppanást hallunk, akkor hívjuk fel a gyermek figyelmét rá, és próbáljuk közösen utánozni a hangját. A főfogalmak csoportosítását is remekül tudjuk gyakorolni, a napos őszi sétán. Ez azt jelenti, hogy a megbeszélt kategóriában keresni kell dolgokat. Például járműveket, virágokat, állatokat, vagy színeket figyelünk meg a természetben. És mi fejlődik ezáltal? A szókincs és az észlelés is egyszerre.

A következő játék, amit a kicsik nagyon szoktak szeretni, az pedig a gyűjtögetés. Az őszi termések, falevelek beszerzése remek móka lehet, illetve a zsákszámra hazavitt dolgokat felhasználhatjuk kreatív, kézműves termékek gyártására, mindezt együtt a gyerekkel. Gondolok itt kavicsfestésre, gesztenye és makk figurák gyártására, de a szép színes faleveleket festéshez, vagy préseléshez is fel tudjuk használni. A gyerekeknek remek szórakozást nyújthat, ezeknek a terméseknek, növényeknek a szortírozása is. Amikor megtapogatták, megnézegették ezeket, akkor indulhat a szortírozás.

A feladat pedig nem más, mint a terméseket külön-külön tálkába válogassuk szét a nebulóval. Ezzel fejlesztve a gondolkodást és a szem-kéz koordinációt. Ez a feladat a korai fejlesztésnek az egyik elengedhetetlen játéka. Izgalmas lehet még a szenzoros doboz, ami nem más, mint termésekkel színig töltött tároló, amiben egy két mindennapi használati tárgy van elrejtve. Fontos, hogy olyat válasszunk, aminek a kiejtése egyszerű. Majd indulhat a tapogatás, keresgélés. A kutakodás közben, pedig beszélgessünk az elrejtett tárgyakról, minél többször hangozzon el a gyermek szájából a keresett kelléknek a neve, ezzel fejlesztve a szókincset és a taktilis észlelést. A kincskeresést minden csemete imádja.

Rejtsünk el a lakás különböző pontjain terméseket, leveleket akár nehézségi szint szerint is. Kisebbeket, nagyobbakat, jobban vagy kevésbé eldugva. Azért segítség nélkül se hagyjuk a lurkókat, gesztusok nélkül szóbeli segítséget nyújtsunk nekik, hogy hol lehet elbújva a megkeresendő termék. Ezzel a beszédértést, hallási emlékezetet és a koncentrációját is fejleszteni tudjuk.

A nyár végére a buborékfújás unalmassá válik, pedig a fújás maga nagyon fontos logopédiai feladat, főleg az artikuláció javításánál. Úgyhogy, a színes gömbök helyett, most a levelek fújása lesz a lecke. Az asztalra helyezett levélkupacot, szívószállal kell szétfújni. Ebből akár verseny is kerekedhet, de hogy kezdetben garantált legyen a siker kisméretű és kis kupaccal próbálkozzunk. Ha a gyerek tököt vagy őszi falevelet szeretne készíteni dekorációnak, akkor ez megoldható anélkül is, hogy minden színes legyen. Illetve, hogy órákig kellene, takarítani utána.

Vegyünk egy zacskót (ha zárható, akkor még jobb), rajzoljuk rá a gyerek által megfesteni kívánt ábrát, majd nyomjuk bele a színeket a zacskóba. Ne felejtsük el leragasztani a nyitható végét! Adjuk oda a kicsinek, és indulhat a móka. A tasakot kívülről kézzel, tenyérrel, nyomkodva, tapogatva, maszatolva színezheti ki a képet.

Ez az évszak számtalan jó lehetőséget rejt, hogy fejlesszük a gyerekeinket, kreatív tevékenységet folytassunk velük, megismerjenek számtalan új állatot, növényt. Ne hagyjuk ki a remek alkalmakat és bátran próbáljunk ki új dolgokat.

Nevelési módszerek, amelyek nem tesznek jót a gyermeknek

Minden szülő a legjobbat szeretné gyermekének. Nem mindig tudatosítjuk azonban, hogy nem jó mindenáron a „legjobb“ szülőnek lenni, olyannak, aki gyermekének mindent megvásárol, amit az akar, vagy megoldja helyette a problémáit és akárhányszor leesik, mindig felveszi. Az ilyen módszerrel számos fontos leckétől fosztjuk meg gyermekünket, mellyel még gyerekkorában kellene megbirkóznia, amikor a következmények még nem fájnak annyira, mint felnőttkorban.

A túlzott engedékenység nem tesz jót

Mennyi engedékenység fér össze a gyerekneveléssel? A humánus nevelésnek része a „megengedés”, tehát az a szülői magatartás, hogy nem teljes mértékben kontroll nélkül, de viszonylagos rugalmassággal engedjük érvényre jutni a gyerek akaratát. Az engedékenység nem egyenlő a megengedéssel. A „megengedés” önmagában még nem valami nagylelkű dolog, hanem elvárható valakitől, aki nem kívánja rabságban tartani a másikat.

Nepotizmus, nepo babyk

Manapság a világ a hatalmak harcának színtere, legyen az országok között, országokon belüli megmérettetések, vagy akár a showbiznisz. Ennek egyik mozgatórugója a nem mindig etikus nepotizmus.

Unatkozik a gyerek

"Anya/Apa unatkozom!" - egy olyan mondat, amit szülőként gyakran hallunk. Azonban pszichológusok szerint nem is akkora baj, ha a gyermek unatkozik időnként. Többek között azok miatt az okok miatt sem, amelyről mai cikkünkben lesz szó.

Iskolai ballagás, évzáró, osztálykirándulások a kánikulában

Sok helyen a napokban tartják az általános iskolai ballagásokat, az évzáró ünnepségeket, osztálykirándulásokat. Mit lehet tenni, ha a forróságban kirándul a gyerek, vagy az iskola udvarán tartják az évzáró ünnepséget?