Menü

Beszédfejlesztő tippek az őszre

Nem is gondolnánk, de a babák már a hatodik héttől elkezdenek játszani a beszédszerveikkel. A sírás is rendkívül változatos tud lenni, attól függően, hogy mire szeretne utalni. Éhséget, fájdalmat, babusgatásra vágyást stb. fejezhetnek ki. Később már egészen összetettek a hangadások. Ekkor kezdődik a gagyogás, gügyögés korszaka, és ilyenkor már minden hangulatot, szükségletet ki tudnak fejezni. A torkukat és a szájukat is elég hamar elkezdik használni. Buborékokat fújnak a nyálukból, és torokhangokat produkálnak. De az anyanyelv tökéletes elsajátítása igen összetett folyamat, számos dolognak egyszerre jelen kell, hogy legyen. Ilyenek a beszéd észlelése, megértése, valamint kifejezése, és produkciója.

Az ősz egy remek évszak arra, hogy játékosan segítsük gyermekünk beszédfejlődését. Nagyon jó alapanyagokat találunk a természetben ehhez, és izgalmasabbá tehetünk egy sétát vagy kirándulást a csöppségünk számára. Nézzünk is meg pár ötletet ennek kapcsán.

Ha kimegyünk a természetbe, akkor a hangok sokasága vesz minket körül. Akkor is, ha ezt észre se vesszük. Ne hagyjuk ki ezt a remek alkalmat, és aminek csak tudjuk, a hangját utánozzuk. A hangutánzók is szavaknak számítanak, illetve a babáknak sokkal könnyebb kiejteni és észlelni, mint a szótári szavakat. Szóval, ha kutyaugatást, madárcsicsergést, fasusogást, vagy gesztenyekoppanást hallunk, akkor hívjuk fel a gyermek figyelmét rá, és próbáljuk közösen utánozni a hangját. A főfogalmak csoportosítását is remekül tudjuk gyakorolni, a napos őszi sétán. Ez azt jelenti, hogy a megbeszélt kategóriában keresni kell dolgokat. Például járműveket, virágokat, állatokat, vagy színeket figyelünk meg a természetben. És mi fejlődik ezáltal? A szókincs és az észlelés is egyszerre.

A következő játék, amit a kicsik nagyon szoktak szeretni, az pedig a gyűjtögetés. Az őszi termések, falevelek beszerzése remek móka lehet, illetve a zsákszámra hazavitt dolgokat felhasználhatjuk kreatív, kézműves termékek gyártására, mindezt együtt a gyerekkel. Gondolok itt kavicsfestésre, gesztenye és makk figurák gyártására, de a szép színes faleveleket festéshez, vagy préseléshez is fel tudjuk használni. A gyerekeknek remek szórakozást nyújthat, ezeknek a terméseknek, növényeknek a szortírozása is. Amikor megtapogatták, megnézegették ezeket, akkor indulhat a szortírozás.

A feladat pedig nem más, mint a terméseket külön-külön tálkába válogassuk szét a nebulóval. Ezzel fejlesztve a gondolkodást és a szem-kéz koordinációt. Ez a feladat a korai fejlesztésnek az egyik elengedhetetlen játéka. Izgalmas lehet még a szenzoros doboz, ami nem más, mint termésekkel színig töltött tároló, amiben egy két mindennapi használati tárgy van elrejtve. Fontos, hogy olyat válasszunk, aminek a kiejtése egyszerű. Majd indulhat a tapogatás, keresgélés. A kutakodás közben, pedig beszélgessünk az elrejtett tárgyakról, minél többször hangozzon el a gyermek szájából a keresett kelléknek a neve, ezzel fejlesztve a szókincset és a taktilis észlelést. A kincskeresést minden csemete imádja.

Rejtsünk el a lakás különböző pontjain terméseket, leveleket akár nehézségi szint szerint is. Kisebbeket, nagyobbakat, jobban vagy kevésbé eldugva. Azért segítség nélkül se hagyjuk a lurkókat, gesztusok nélkül szóbeli segítséget nyújtsunk nekik, hogy hol lehet elbújva a megkeresendő termék. Ezzel a beszédértést, hallási emlékezetet és a koncentrációját is fejleszteni tudjuk.

A nyár végére a buborékfújás unalmassá válik, pedig a fújás maga nagyon fontos logopédiai feladat, főleg az artikuláció javításánál. Úgyhogy, a színes gömbök helyett, most a levelek fújása lesz a lecke. Az asztalra helyezett levélkupacot, szívószállal kell szétfújni. Ebből akár verseny is kerekedhet, de hogy kezdetben garantált legyen a siker kisméretű és kis kupaccal próbálkozzunk. Ha a gyerek tököt vagy őszi falevelet szeretne készíteni dekorációnak, akkor ez megoldható anélkül is, hogy minden színes legyen. Illetve, hogy órákig kellene, takarítani utána.

Vegyünk egy zacskót (ha zárható, akkor még jobb), rajzoljuk rá a gyerek által megfesteni kívánt ábrát, majd nyomjuk bele a színeket a zacskóba. Ne felejtsük el leragasztani a nyitható végét! Adjuk oda a kicsinek, és indulhat a móka. A tasakot kívülről kézzel, tenyérrel, nyomkodva, tapogatva, maszatolva színezheti ki a képet.

Ez az évszak számtalan jó lehetőséget rejt, hogy fejlesszük a gyerekeinket, kreatív tevékenységet folytassunk velük, megismerjenek számtalan új állatot, növényt. Ne hagyjuk ki a remek alkalmakat és bátran próbáljunk ki új dolgokat.

Tudatos tartalomfogyasztás: mire figyeljen a szülő?

Az emberek ma már szinte életkortól függetlenül használják az okostelefonokat és a közösségi oldalakat, amelyek akár ártalmasak is lehetnek, legfőképpen fiatalokra, gyerekekre. Hogyan lehetünk mi magunk is tudatos fogyasztók és mire figyeljünk szülőként?

Mennyi baktériumot szed össze egy kisgyerek az udvaron?

A minap néztem arról egy videót, hogy mennyi baktérium van egy kisgyerek kezén játszótér után. A tanulmány eredményét egy mikrobiológus mutatta meg.

Korai zenei nevelés fontossága

Születésünktől kezdve megvan az a képességünk, hogy észleljük a dolgok zeneiségét. Sőt, ez a képességünk segít minél hamarabb megérteni a világ történéseit. Talán nem is olyan véletlen, hogy összehangolódásnak nevezzük az újszülöttekkel való kezdeti összecsiszolódást. Számukra még ez az elsődleges információforrás, és ennek további támogatása a fejlődési területek mindegyikére pozitív hatással lesz.

Pollenallergia gyerekkorban: asztmát is okozhat

A gyermekeket érintő, gyermekkorban jellemző allergiás betegségek között vannak olyanok, amik csak kiskorban jelentkeznek, míg mások felnőve is megmaradnak. Hazánkban a gyermekkori allergia előfordulási gyakorisága kb. 6-7%.

Alvás a gyerekkel – együtt vagy külön?

Együtt vagy külön aludjunk? Legyen-e külön szobája a gyereknek? Gyermeket nevelő szülők körében ez az egyik legmegosztóbb kérdés. Két határozottan elkülönülő tábor áll egymással szemben.