Menü

Hogyan vásároljunk tudatosan?

Az előző cikkben az érzelmi evésről volt szó online lapunk hasábjain, ma arról beszélgetünk, miért nem szabad éhesen bevásárolni menni, s bár ezt a hibát gyakran elkövetjük, mégis több szempontból is jobb tudatosan, a megadott papír – vagy képzeletbeli vásárlási listával a kezünkben boltba menni.

Mivel befolyásolnak minket a vásárlás közben?

Különböző marketingfogásokkal, reklámokkal és akciókkal irányítanak bennünket vásárlás közben, akár a termék új és tetszetős csomagolásával, akár azzal, hogy melyik polcra tették, akár esetleges akciókkal, így, ha nem követjük szigorúan a listánkat, bizony könnyen elcsábulhatunk és a végeredmény: a tervezett vásárlási összeg sokszorosa a pénztárnál.

Amikor a gyártó egy termék csomagolását újra gondolja, és új köntösben teszi vissza az üzletek polcaira, azzal akár újabb célcsoportot is találhat, ugyanis a vásárló figyelmét ezzel ébren lehet tartani, a felhalmozott termékeket újra el lehet adni, a vásárlási szokásokat fel lehet frissíteni. Ennyit számít egy termék átcsomagolása vagy a polcok átrendezése.

Vásárlóként hogyan védekeznünk a különböző marketingfogások ellen?

Célirányos vásárlással.

Ha a gyerek kedvenc reggelizőpelyhét keressük, akkor célirányosan csak azt vegyük le a polcról. Ha kikapcsolódásként tekintünk a vásárlásra, ha az újdonságok miatt nézünk körbe, akkor nem célirányos vásárlásról beszélünk, ám ha pénztárcabarát módon szeretnénk a napi bevásárlást elintézni, akkor bizony nem szabad nézelődni – tapasztalat – hiszen olyan terméket is megvehetünk, amit eredetileg nem terveztünk.

Ha célirányosan vásárolunk, akkor nem nézelődünk, hanem általában sietünk és mérlegelés nélkül levesszük a megszokott terméket a polcról, és már haladunk is tovább.

Éhesen veszélyes a vásárlás?

Igen! Éhesen azért „veszélyes” egy vásárlás, mert felesleges holmit is a kosarunkba fogunk pakolni, ami szintén eltérít az eredeti beszerzési célunktól, s talán még a diétánktól is.

Nyilván nem megoldható, hogy mindig teli gyomorral induljunk a közértbe, s ilyenkor jó egy kis túró rúdi, müzliszelet, ami már a kocsiban kibontható és elfogyasztható, – ám ha az éhesen vásárlás szokássá válik, könnyen lehet, hogy minden bevásárlás alkalmával túlköltekezünk és túlvásároljuk magunkat. Van egy jó trükk ez ellen!

Holland kutatók nemrég találtak egy módot arra, hogy egészségesebb döntéseket hozzunk, amikor éhesen indulunk bevásárolni, s elkerüljük az impulzív kosárba pakolást, ez pedig nagyjából annyit jelent, hogy a boltok megtehetnék, hogy egy kicsit jobban felhívnák a figyelmet az egészséges termékek pultjára.

Ilyen jelek lehetnek a hollandok szerint, ha az élelmiszerboltban a friss áruk részlegéhez vezető nyilak vagy a pénztárgépek mellett elhelyezett friss gyümölcsök lennének.

Talán túl szép, hogy ez valaha valóra váljon, ám amíg ez nem következik be, addig érdemes listát készíteni és ahhoz tartani magunkat, levenni a polcról, ami tényleg kell, majd folytatni a pakolást a listánkon szereplő tételekkel.

Szüreti mulatságok Magyarországon – hagyomány, közösség és bor ünnepe

Az ősz beköszöntével, amikor a szőlőfürtök megérnek, és a természet színei aranyba, vörösbe és barnába öltöztetik a tájat, elérkezik a szüret ideje. Magyarországon a szőlő és a bor kultúrája évszázadokra nyúlik vissza, így a szüreti időszak nem csupán a termés betakarításáról szól, hanem a közösségek egyik legfontosabb ünnepe is.

Autó helyett bicikli és séta – új szemléletet hoz a Mobilitási Hét

A lakóhelyemen működő sportegyesület idén is aktívan bekapcsolódott az Európai Mobilitási Hét programsorozatába, amelyet szeptember 16. és 22. között rendeznek meg szerte Európában. Az esemény célja, hogy felhívja a figyelmet a környezetbarát, fenntartható közlekedési formákra – így természetesen a kerékpározásra is.

Az olvasás világnapját ünnepeljük!

Az UNESCO 1965-ben hirdette meg az Olvasás világnapját, felismerve, hogy a tanulás, a fejlődés és a társadalmi részvétel alapja az olvasni tudás. Az olvasás nemcsak tudást, hanem élményt is ad: történeteket, kultúrákat és emberi sorsokat tár fel, miközben fejleszti a kritikus gondolkodást és a kreativitást.

Egy filléres csodaszer a konyhában – ez a szegfűszeg

Talán mindenki ismeri a szegfűszeget, főként a tél egyik illataként, pedig az apró kis fűszer egészségünk egyik őre lehet.

Generációk találkozása a munkahelyen

A modern multinacionális vállalatok sokszor válnak különböző életkorú személyek találkozóhelyévé. Ma már nem ritka, hogy egy irodában X, Y és Z generációs munkavállalók dolgoznak együtt, akik mindannyian más elvárásokkal, értékekkel és kommunikációs szokásokkal rendelkeznek. Ez a sokszínűség gazdagíthatja a szervezeti kultúrát, de komoly próbatételt is tartogathat a dolgozók részére.