Menü

Hogyan vásároljunk tudatosan?

Az előző cikkben az érzelmi evésről volt szó online lapunk hasábjain, ma arról beszélgetünk, miért nem szabad éhesen bevásárolni menni, s bár ezt a hibát gyakran elkövetjük, mégis több szempontból is jobb tudatosan, a megadott papír – vagy képzeletbeli vásárlási listával a kezünkben boltba menni.

Mivel befolyásolnak minket a vásárlás közben?

Különböző marketingfogásokkal, reklámokkal és akciókkal irányítanak bennünket vásárlás közben, akár a termék új és tetszetős csomagolásával, akár azzal, hogy melyik polcra tették, akár esetleges akciókkal, így, ha nem követjük szigorúan a listánkat, bizony könnyen elcsábulhatunk és a végeredmény: a tervezett vásárlási összeg sokszorosa a pénztárnál.

Amikor a gyártó egy termék csomagolását újra gondolja, és új köntösben teszi vissza az üzletek polcaira, azzal akár újabb célcsoportot is találhat, ugyanis a vásárló figyelmét ezzel ébren lehet tartani, a felhalmozott termékeket újra el lehet adni, a vásárlási szokásokat fel lehet frissíteni. Ennyit számít egy termék átcsomagolása vagy a polcok átrendezése.

Vásárlóként hogyan védekeznünk a különböző marketingfogások ellen?

Célirányos vásárlással.

Ha a gyerek kedvenc reggelizőpelyhét keressük, akkor célirányosan csak azt vegyük le a polcról. Ha kikapcsolódásként tekintünk a vásárlásra, ha az újdonságok miatt nézünk körbe, akkor nem célirányos vásárlásról beszélünk, ám ha pénztárcabarát módon szeretnénk a napi bevásárlást elintézni, akkor bizony nem szabad nézelődni – tapasztalat – hiszen olyan terméket is megvehetünk, amit eredetileg nem terveztünk.

Ha célirányosan vásárolunk, akkor nem nézelődünk, hanem általában sietünk és mérlegelés nélkül levesszük a megszokott terméket a polcról, és már haladunk is tovább.

Éhesen veszélyes a vásárlás?

Igen! Éhesen azért „veszélyes” egy vásárlás, mert felesleges holmit is a kosarunkba fogunk pakolni, ami szintén eltérít az eredeti beszerzési célunktól, s talán még a diétánktól is.

Nyilván nem megoldható, hogy mindig teli gyomorral induljunk a közértbe, s ilyenkor jó egy kis túró rúdi, müzliszelet, ami már a kocsiban kibontható és elfogyasztható, – ám ha az éhesen vásárlás szokássá válik, könnyen lehet, hogy minden bevásárlás alkalmával túlköltekezünk és túlvásároljuk magunkat. Van egy jó trükk ez ellen!

Holland kutatók nemrég találtak egy módot arra, hogy egészségesebb döntéseket hozzunk, amikor éhesen indulunk bevásárolni, s elkerüljük az impulzív kosárba pakolást, ez pedig nagyjából annyit jelent, hogy a boltok megtehetnék, hogy egy kicsit jobban felhívnák a figyelmet az egészséges termékek pultjára.

Ilyen jelek lehetnek a hollandok szerint, ha az élelmiszerboltban a friss áruk részlegéhez vezető nyilak vagy a pénztárgépek mellett elhelyezett friss gyümölcsök lennének.

Talán túl szép, hogy ez valaha valóra váljon, ám amíg ez nem következik be, addig érdemes listát készíteni és ahhoz tartani magunkat, levenni a polcról, ami tényleg kell, majd folytatni a pakolást a listánkon szereplő tételekkel.

Közérzetjavító színek

Köztudott, hogy egyes színek segíthetnek megtalálni a belső békénket és kreativitásunkat, hatással lehetnek a hangulatunkra, közérzetünkre, míg más árnyalatok túlzásba vitt használata hamar szorongóvá és idegessé tehet bennünket.

Mi a hidegterápia és miért olyan népszerű?

A hidegterápia, más néven krioterápia, egy olyan kezelési módszer, amely hideg hőmérséklet alkalmazásával segít csökkenteni a fájdalmat, gyulladást és duzzanatot. A terápia során a test egy részét vagy az egész testet rövid időre nagyon alacsony hőmérsékletnek teszik ki.

Az újságírói munka mentális lenyomata

Az újságírás nem csupán egy szakma, hanem egy sajátos gondolkodásmód is, amely fokozatosan beépül a szakember világlátásába. Zsurnalistaként nem csupán híreket közlünk, hanem szűrőként is működünk, kutatunk és olvasunk. Még ha olykor elveszítjük a lelkesedésünket, továbbra is megfigyelünk, kérdezünk, rendszerezzük az információkat és kritikus szemmel elemezzük a világot. Azonban hogyan hat ez hosszú távon a gondolkodásunkra?

A mém pszichológiája: miért találjuk viccesnek?

Napjaink digitális világában az internetes mémek villámgyorsan terjednek, formálják a közbeszédet és egyetlen kép vagy mondat erejével képesek társadalmi jelenségekre reflektálni. De mitől lesz sikeres? Miért válik bizonyos tartalom kulturális jelenséggé, míg mások feledésbe merülnek? Az alábbiakban a mémek működéséről, eredetéről és hatásáról tudhatunk meg többet

Kertészkedés, mint a nagyszüleim sportja

A mozgás az egyik legfontosabb tényezője az egészséges életmódnak. De ez alatt nem feltétlenül kell feltétlen és kizárólagosan a konditermi edzésre vagy félmaraton lefutására gondolni: minden más mozgás is számít.