Hogyan vásároljunk tudatosan?
- Dátum: 2024.02.02., 16:28
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- átcsomagolás, átrendezés, bevásárlólista, célirányos, éhes, marketingfogás, nézelődés, polcok, tudatos, újdonság, vásárlás, vásárlási szokások
Az előző cikkben az érzelmi evésről volt szó online lapunk hasábjain, ma arról beszélgetünk, miért nem szabad éhesen bevásárolni menni, s bár ezt a hibát gyakran elkövetjük, mégis több szempontból is jobb tudatosan, a megadott papír – vagy képzeletbeli vásárlási listával a kezünkben boltba menni.
Mivel befolyásolnak minket a vásárlás közben?
Különböző marketingfogásokkal, reklámokkal és akciókkal irányítanak bennünket vásárlás közben, akár a termék új és tetszetős csomagolásával, akár azzal, hogy melyik polcra tették, akár esetleges akciókkal, így, ha nem követjük szigorúan a listánkat, bizony könnyen elcsábulhatunk és a végeredmény: a tervezett vásárlási összeg sokszorosa a pénztárnál.
Amikor a gyártó egy termék csomagolását újra gondolja, és új köntösben teszi vissza az üzletek polcaira, azzal akár újabb célcsoportot is találhat, ugyanis a vásárló figyelmét ezzel ébren lehet tartani, a felhalmozott termékeket újra el lehet adni, a vásárlási szokásokat fel lehet frissíteni. Ennyit számít egy termék átcsomagolása vagy a polcok átrendezése.
Vásárlóként hogyan védekeznünk a különböző marketingfogások ellen?
Célirányos vásárlással.
Ha a gyerek kedvenc reggelizőpelyhét keressük, akkor célirányosan csak azt vegyük le a polcról. Ha kikapcsolódásként tekintünk a vásárlásra, ha az újdonságok miatt nézünk körbe, akkor nem célirányos vásárlásról beszélünk, ám ha pénztárcabarát módon szeretnénk a napi bevásárlást elintézni, akkor bizony nem szabad nézelődni – tapasztalat – hiszen olyan terméket is megvehetünk, amit eredetileg nem terveztünk.
Ha célirányosan vásárolunk, akkor nem nézelődünk, hanem általában sietünk és mérlegelés nélkül levesszük a megszokott terméket a polcról, és már haladunk is tovább.
Éhesen veszélyes a vásárlás?
Igen! Éhesen azért „veszélyes” egy vásárlás, mert felesleges holmit is a kosarunkba fogunk pakolni, ami szintén eltérít az eredeti beszerzési célunktól, s talán még a diétánktól is.
Nyilván nem megoldható, hogy mindig teli gyomorral induljunk a közértbe, s ilyenkor jó egy kis túró rúdi, müzliszelet, ami már a kocsiban kibontható és elfogyasztható, – ám ha az éhesen vásárlás szokássá válik, könnyen lehet, hogy minden bevásárlás alkalmával túlköltekezünk és túlvásároljuk magunkat. Van egy jó trükk ez ellen!
Holland kutatók nemrég találtak egy módot arra, hogy egészségesebb döntéseket hozzunk, amikor éhesen indulunk bevásárolni, s elkerüljük az impulzív kosárba pakolást, ez pedig nagyjából annyit jelent, hogy a boltok megtehetnék, hogy egy kicsit jobban felhívnák a figyelmet az egészséges termékek pultjára.
Ilyen jelek lehetnek a hollandok szerint, ha az élelmiszerboltban a friss áruk részlegéhez vezető nyilak vagy a pénztárgépek mellett elhelyezett friss gyümölcsök lennének.
Talán túl szép, hogy ez valaha valóra váljon, ám amíg ez nem következik be, addig érdemes listát készíteni és ahhoz tartani magunkat, levenni a polcról, ami tényleg kell, majd folytatni a pakolást a listánkon szereplő tételekkel.
Miért hálás az agyad, ha nyelveket tanulsz?

Sokan azt hiszik, hogy új nyelvet tanulni csak gyerekkorban érdemes, pedig az agyunk felnőttként is elképesztően rugalmas. A nyelvtanulás nemcsak új szavakat és kifejezéseket ad, hanem valódi agytornát is jelent – javítja a memóriát, fejleszti a koncentrációt, sőt, még boldogabbá is tehet.
Amikor az ősz beköltözik az otthonunkba és a lelkünkbe is

Minden évszaknak megvan a hangulata, a vele járó illatok, színek, amik nem csak a fizikai megjelenésben fontosak, hanem a mentális egészségünkre is hatással vannak.
Körömtrendek 2025-ben: a stílus, ami a kezedben van

Az őszi körömdivat 2025-ben a természetesség, a melegség és a kreatív elegancia tökéletes egyensúlyát képviseli. Legyen szó mély bordóról, aranyló fényről vagy finom levélmintákról
Az ÚJ Nord étkezés – skandináviai szemlélet a tányéron

Minden nemzet étkezésének meg van az alapja, de itt egy újnak mondható szemlélet, ami a skandináv országokban egyre elterjedtebb.
Hogyan győzhetjük le a nyilvános beszédtől való félelmet?

A legtöbben nem vagyunk született szónokok. A prezentálás gondolata gyakran már önmagában is szorongást vált ki – remegő hang, kiszáradt torok és zakatoló szív jellemző ilyenkor. A magabiztos megszólalás nem veleszületett adottság, de gyakorlással és önismerettel fejleszthető képesség.