Hogyan vásároljunk tudatosan?
- Dátum: 2024.02.02., 16:28
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- átcsomagolás, átrendezés, bevásárlólista, célirányos, éhes, marketingfogás, nézelődés, polcok, tudatos, újdonság, vásárlás, vásárlási szokások
Az előző cikkben az érzelmi evésről volt szó online lapunk hasábjain, ma arról beszélgetünk, miért nem szabad éhesen bevásárolni menni, s bár ezt a hibát gyakran elkövetjük, mégis több szempontból is jobb tudatosan, a megadott papír – vagy képzeletbeli vásárlási listával a kezünkben boltba menni.
Mivel befolyásolnak minket a vásárlás közben?

Különböző marketingfogásokkal, reklámokkal és akciókkal irányítanak bennünket vásárlás közben, akár a termék új és tetszetős csomagolásával, akár azzal, hogy melyik polcra tették, akár esetleges akciókkal, így, ha nem követjük szigorúan a listánkat, bizony könnyen elcsábulhatunk és a végeredmény: a tervezett vásárlási összeg sokszorosa a pénztárnál.
Amikor a gyártó egy termék csomagolását újra gondolja, és új köntösben teszi vissza az üzletek polcaira, azzal akár újabb célcsoportot is találhat, ugyanis a vásárló figyelmét ezzel ébren lehet tartani, a felhalmozott termékeket újra el lehet adni, a vásárlási szokásokat fel lehet frissíteni. Ennyit számít egy termék átcsomagolása vagy a polcok átrendezése.
Vásárlóként hogyan védekeznünk a különböző marketingfogások ellen?
Célirányos vásárlással.

Ha a gyerek kedvenc reggelizőpelyhét keressük, akkor célirányosan csak azt vegyük le a polcról. Ha kikapcsolódásként tekintünk a vásárlásra, ha az újdonságok miatt nézünk körbe, akkor nem célirányos vásárlásról beszélünk, ám ha pénztárcabarát módon szeretnénk a napi bevásárlást elintézni, akkor bizony nem szabad nézelődni – tapasztalat – hiszen olyan terméket is megvehetünk, amit eredetileg nem terveztünk.
Ha célirányosan vásárolunk, akkor nem nézelődünk, hanem általában sietünk és mérlegelés nélkül levesszük a megszokott terméket a polcról, és már haladunk is tovább.
Éhesen veszélyes a vásárlás?
Igen! Éhesen azért „veszélyes” egy vásárlás, mert felesleges holmit is a kosarunkba fogunk pakolni, ami szintén eltérít az eredeti beszerzési célunktól, s talán még a diétánktól is.
Nyilván nem megoldható, hogy mindig teli gyomorral induljunk a közértbe, s ilyenkor jó egy kis túró rúdi, müzliszelet, ami már a kocsiban kibontható és elfogyasztható, – ám ha az éhesen vásárlás szokássá válik, könnyen lehet, hogy minden bevásárlás alkalmával túlköltekezünk és túlvásároljuk magunkat. Van egy jó trükk ez ellen!

Holland kutatók nemrég találtak egy módot arra, hogy egészségesebb döntéseket hozzunk, amikor éhesen indulunk bevásárolni, s elkerüljük az impulzív kosárba pakolást, ez pedig nagyjából annyit jelent, hogy a boltok megtehetnék, hogy egy kicsit jobban felhívnák a figyelmet az egészséges termékek pultjára.
Ilyen jelek lehetnek a hollandok szerint, ha az élelmiszerboltban a friss áruk részlegéhez vezető nyilak vagy a pénztárgépek mellett elhelyezett friss gyümölcsök lennének.
Talán túl szép, hogy ez valaha valóra váljon, ám amíg ez nem következik be, addig érdemes listát készíteni és ahhoz tartani magunkat, levenni a polcról, ami tényleg kell, majd folytatni a pakolást a listánkon szereplő tételekkel.
Út a szabadságba
A 21. század harmadik évtizedének közepére a függőség fogalma és a felépülés módszertana alapvető átalakuláson ment keresztül. Míg korábban a függőséget morális gyengeségnek vagy pusztán biológiai kórképnek tekintették, 2025-ben a szakma egységesen egy összetett, bio-pszicho-szociális állapotként kezeli. A felépülés ma már nem csupán a szerek elhagyását jelenti, hanem egy radikális identitásváltást és a társadalmi kapcsolódás képességének visszaállítását.
Kiegyensúlyozottság a karácsony előtti hetekben
Az év végi hajtás sokszor úgy ránt magával, mintha versenyt futnánk egy láthatatlan stopperrel. Pedig ezen időszaknak nem a rohanásról kellene szólni, hanem arról a csendes, mégis erős harmóniáról, amit mindenki meg tud teremteni magának, ha ráhangolódik az ünnepi időszakra. A kérdés az, hogyan tudunk közben egyensúlyban maradni önmagunkkal és a környezetünkkel.
Karácsonyi ajándékok az utolsó pillanatban – amikor az idő ellenünk dolgozik
Ismerős helyzet? December közepe van, az adventi naptár már majdnem üres, a város fényei ragyognak, de az ajándéklista még mindig hiányos. Az utolsó pillanatos karácsonyi ajándékvásárlás sokak számára stresszes.
Mi tesz minket egy munkahelyi közösség egyedi részévé?
A céges közösségek működését alapvetően az egyéni különbségek alakítják. Az igazi erőt az adja, amikor különböző szemléletek, energiák és háttérből hozott tapasztalatok állnak össze olyan hálózattá, amelyben mindenkinek megvan a helye. A kérdés mégis az, hogy mitől válunk valóban hasznossá és értékessé egy szakmai környezetben?
Saját kézi készítésű karácsonyi ajándékok – az odafigyelés legszebb formája
A karácsony az év azon időszaka, amikor a figyelmünk a lelassulásra, az együttlétre és az egymás iránti törődésre irányul. Ebben a különleges hangulatban egyre többen fordulnak a saját kézzel készített ajándékok felé, amelyek nemcsak egyediek, hanem valódi érzelmi értéket is hordoznak. Egy kézzel készített meglepetés messze túlmutat az anyagi értéken: időt, energiát és személyes gondoskodást testesít meg.