Menü

Hogyan vásároljunk tudatosan?

Az előző cikkben az érzelmi evésről volt szó online lapunk hasábjain, ma arról beszélgetünk, miért nem szabad éhesen bevásárolni menni, s bár ezt a hibát gyakran elkövetjük, mégis több szempontból is jobb tudatosan, a megadott papír – vagy képzeletbeli vásárlási listával a kezünkben boltba menni.

Mivel befolyásolnak minket a vásárlás közben?

Különböző marketingfogásokkal, reklámokkal és akciókkal irányítanak bennünket vásárlás közben, akár a termék új és tetszetős csomagolásával, akár azzal, hogy melyik polcra tették, akár esetleges akciókkal, így, ha nem követjük szigorúan a listánkat, bizony könnyen elcsábulhatunk és a végeredmény: a tervezett vásárlási összeg sokszorosa a pénztárnál.

Amikor a gyártó egy termék csomagolását újra gondolja, és új köntösben teszi vissza az üzletek polcaira, azzal akár újabb célcsoportot is találhat, ugyanis a vásárló figyelmét ezzel ébren lehet tartani, a felhalmozott termékeket újra el lehet adni, a vásárlási szokásokat fel lehet frissíteni. Ennyit számít egy termék átcsomagolása vagy a polcok átrendezése.

Vásárlóként hogyan védekeznünk a különböző marketingfogások ellen?

Célirányos vásárlással.

Ha a gyerek kedvenc reggelizőpelyhét keressük, akkor célirányosan csak azt vegyük le a polcról. Ha kikapcsolódásként tekintünk a vásárlásra, ha az újdonságok miatt nézünk körbe, akkor nem célirányos vásárlásról beszélünk, ám ha pénztárcabarát módon szeretnénk a napi bevásárlást elintézni, akkor bizony nem szabad nézelődni – tapasztalat – hiszen olyan terméket is megvehetünk, amit eredetileg nem terveztünk.

Ha célirányosan vásárolunk, akkor nem nézelődünk, hanem általában sietünk és mérlegelés nélkül levesszük a megszokott terméket a polcról, és már haladunk is tovább.

Éhesen veszélyes a vásárlás?

Igen! Éhesen azért „veszélyes” egy vásárlás, mert felesleges holmit is a kosarunkba fogunk pakolni, ami szintén eltérít az eredeti beszerzési célunktól, s talán még a diétánktól is.

Nyilván nem megoldható, hogy mindig teli gyomorral induljunk a közértbe, s ilyenkor jó egy kis túró rúdi, müzliszelet, ami már a kocsiban kibontható és elfogyasztható, – ám ha az éhesen vásárlás szokássá válik, könnyen lehet, hogy minden bevásárlás alkalmával túlköltekezünk és túlvásároljuk magunkat. Van egy jó trükk ez ellen!

Holland kutatók nemrég találtak egy módot arra, hogy egészségesebb döntéseket hozzunk, amikor éhesen indulunk bevásárolni, s elkerüljük az impulzív kosárba pakolást, ez pedig nagyjából annyit jelent, hogy a boltok megtehetnék, hogy egy kicsit jobban felhívnák a figyelmet az egészséges termékek pultjára.

Ilyen jelek lehetnek a hollandok szerint, ha az élelmiszerboltban a friss áruk részlegéhez vezető nyilak vagy a pénztárgépek mellett elhelyezett friss gyümölcsök lennének.

Talán túl szép, hogy ez valaha valóra váljon, ám amíg ez nem következik be, addig érdemes listát készíteni és ahhoz tartani magunkat, levenni a polcról, ami tényleg kell, majd folytatni a pakolást a listánkon szereplő tételekkel.

Az okostelefon hatása a gyerekekre – áldás vagy átok a digitális korszakban?

Az okostelefon mára a mindennapi élet elengedhetetlen részévé vált – nemcsak a felnőttek, hanem egyre inkább a gyerekek körében is. A digitális világ nyújtotta lehetőségek kétségtelenül hatalmasak, ugyanakkor a korlátlan hozzáférés komoly kihívásokat is jelent. De vajon hogyan hat az okostelefon a gyerekek testi, lelki és szociális fejlődésére?

Elfek a polcon, csínyek a lakásban

Sokan ismerik a kis csínytevő manókat, melyek decemberben forgatják fal a lakásunkat, mindennapos jókedvet hozva.

Digitális detox: amikor a csend lesz a legnagyobb luxus

Egyre többen kapcsolnak ki – szó szerint – hogy újra önmagukra találjanak. Reggel az első mozdulat: a telefon után nyúlunk. Ellenőrizzük az értesítéseket, görgetjük a híreket, belenézünk a közösségi médiába, és máris mások életében kalandozunk, mielőtt a sajátunkat egyáltalán elkezdtük volna.

Miért érdemes már ma lefoglalni a jövő évi nyaralást? Avagy mit jelent a „first minute”

Amikor az utazás gondolata megszületik, sokan hajlamosak az utolsó pillanatban dönteni. Azonban egyre többen tartják ésszerű stratégiának, hogy már jóval előre, akár a következő évre is lefoglalják álomnyaralásukat — ez a „first minute” megközelítés számos előnyt kínál.

Lehet még szünetet tartani az online világtól?

Képzeld el, hogy egy nap felébredsz, és minden digitális nyomodat eltünteted. Nincs többé Facebook, Instagram, Gmail, YouTube-előzmény vagy keresési múlt. Egyetlen kattintás, és mintha soha nem is léteztél volna az internetes térben. Elsőre talán felszabadítónak hangzik, de a legtöbbünk már a gondolattól is feszültté válik, hiszen minden virtuális kényelmünk kámforrá válna.