Menü

Hisztamindiéta

Vannak olyan emberek, akik nem tudják tolerálni a hisztamint, ezért bizonyos dolgokra oda kell figyelniük, például a táplálkozásukra. Amit a hisztamindiétáról tudni érdemes.

A hisztamin egy aminosav, ami a bélfalban keletkezik egy úgynevezett DAO enzim bontásakor. A szó onnan is ismerős lehet, hogy allergiás tünetek kezelésére alkalmazzák a legtöbbször. Sajnos van olyan eset, hogy ennek az enzimnek a lebontási folyamatában zavar keletkezik, ilyenkor túlzott mennyiségű hisztamin halmozódik fel a szervezetben, melyre testünk egy túlérzékenységi reakcióval áll elő.

A túlérzékenységi reakciók lehetnek például viszketési rohamok, tüsszögés, orrfolyás, felsőlégúti panaszok, de jelentkezhet a gyomor- és béltraktusban is, ahol pedig puffadást, görcsöket, hasmenést okozhat. Ahhoz, hogy tudjuk, hogy a hisztaminnal állunk hadilábon, vérvételt rendel el az orvos, ahol a DAO enzim szintjét mérik.

Hisztamint nem csak a szervezetünk termel, hanem táplálkozás útján is bevihetjük szervezetünkbe, miközben ezt nem is tudjuk. Azok, akik hisztamin érzékenyek, diétázniuk kell, azaz ki kell zárniuk minden olyan ételt és italt a táplálkozásuk során, melynek magas hisztamintartalma van, amellett, hogy azokat is kerülni kell, amik serkenti a hisztamin felszabadulását, illetve gátolják a DAO enzim termelődését. Az ételek fogyasztásánál nagyon fontos, hogy odafigyeljünk frissességükre, mert minél tovább állnak, annál jobban felszaporodik bennük a hisztamin.

A magas hisztamin tartalmú táplálékok közé soroljuk az alkohol tartalmú italokat, a füstölt árukat, fermentálási eljárással készült dolgokat, mint a joghurtok, ecetek, savanyúságok, továbbá a szárított és aszalt gyümölcsök, citrusfélék, a tengeri herkentyűk és füstölt halak és az olajos magvak. Amik gátolják a DAO enzim működését, azok a fekete- és zöld tea, mate tea, alkoholos italok és a koffeintartalmú italok. Amik pedig serkentik a hisztamin felszabadulását, a déli gyümölcsök, mint mangó, ananász, erős fűszerek, mint a chili, a kakaó, a csokoládé.

Viszont nyugodtan ehetünk frissen készített húsokat, tojássárgáját, fürj tojást, az olajoknál és zsíroknál ehetünk margarint, olíva olajat, repce olajat, kókuszolajat, zöldségeknél brokkolit, karfiolt, salátát, cukkinit, zellert, uborkát. Gyümölcsöknél jót tesz az áfonya, a meggy, a licsi, az alma, datolya, őszibarack, a piros- és fekete ribizli. Tejtermékekből pedig a mozzarella, a ricotta, a vaj és a mascarpone ajánlatos.

Hisztamindiéta esetén mindenképpen kérjük dietetikus szakvéleményét, ő segíteni fog a helyes étrend kialakításában.

A kefír jótékony hatásai

Tudtad, hogy a kefir nem csak a fogyásban, de a rák megelőzésében is segíthet? De ezeken kívül még jó néhány pozitív hatása van a szervezetdere, ha rendszeresen fogyasztod!

Zöldségek zöldjei, melyeket nem szabad kidobni

Zöldségeinket megannyi módon fogyaszthatjuk, minél színesebb a tál, annál finomabb és egészségesebb, de ne feledkezzünk meg arról, hogy egyes zöldségek levelei is zamatosak, vitamindúsak és ezerféleképpen felhasználhatóak. Nézzük, mik ezek!

Az almaecet sokoldalú felhasználása és előnyei

Az almaecet egy sokoldalú csodaszer. Amellett, hogy a konyhákban évek óta hódít a viszonylag olcsó áron kapható ecet, a fogyókúrázók körében is népszerű. Azonban milyen jótékony és pozitív hatásai vannak annak, ha minden nap belecsempészed az ételeidbe, vagy vízzel hígítva, mézzel édesítve, iszol néhány kortyot belőle?

Lúgosításra fel

Jön a jó idő, nem csak a kedvünknek kell jobbnak lennie, hanem a testünknek is ideje kiadni magából a káros anyagokat. Irány a lúgosítás!

Edzés és evés: ennyi idővel a sportolás előtt kell ennünk

Az étkezés és az edzés között legalább fél, de ételmennyiségtől és edzési típustól függően akár két órának is el kell telnie. A sportolóknak legjobb körülbelül három órával az edzés előttre időzíteni az étkezésüket.