Menü

Az olvasás jótékony hatásai, mentalizáció

„Ha elolvasol egy könyvet, legfeljebb azt kockáztatod, hogy többet tudsz meg a világról.”

Kutatások egész sora támasztja alá, hogy fizikailag és lelkileg is egészségesebbek leszünk az olvasástól. Köztudottan bölcsebbé válhatunk, okosabbá, empatikusabbá, de fontos megjegyezni, hogy ezek a pozitív hatások akkor figyelhetők meg, ha klasszikusan könyvet tartunk a kezünkben és úgy olvasunk, nem pedig a neten görgetünk, chatet olvasunk, közösségi oldalakat csekkolunk.

Az igazán értékes és érdemi olvasás alatt nem a chatet, a bulvárt és nem is a netes híreket értjük, hanem szépirodalmat. Az olvasás nemcsak szabadidős tevékenység, hanem az egészségünkre is jó hatással van, mind fizikailag, mind szellemileg.

Melyek az olvasás pozitív hatásai?

Az olvasás pozitív hatásai között említhető, hogy csökkenti a stresszt, késlelteti az időskori demencia kialakulását és ez bizonyított tény! Emellett fejleszti a memóriát, az olvasás jótékonyan hat a munkavégzésünkre, hiszen ezáltal megtanulunk koncentráltabban dolgozni. Az olvasás erősíti a koncentrációt, gazdagítja a szókincset, oldja a szorongást. Kellenek ennél jobb hatások?

Hogy válhatunk empatikusabbá attól, ha olvasunk?

Mivel azonosulunk azzal, amit olvasunk, beleéljük magunkat az adott helyzetbe, ezáltal növeljük az empátiánkat és megértőbbek, empatikusabbak leszünk másokkal szemben, ezt pedig a munka világában, az életünk minden területén jól tudjuk kamatoztatni.

Azok, akik a mobiltelefonjuk vagy tabletük nyomogatása, illetve televíziónézés helyett, elalvás előtt olvasnak, sokkal jobban és pihentetőbben alszanak.

A villogó tévéképernyő, a vakító telefon és tablet állandó figyelemváltogatásra kényszerít, melyek növelik a stresszt, ingerlékennyé tesznek és az alvászavarokért is felelősek, ezzel ellentétben az olvasás elcsendesít, megnyugtatja az elmét, kikapcsol, kizökkent a mindennapi feladatokból, teendőkből.

Miért káros a sok képernyőzés a gyerekeknek? Miért jobb az olvasott mese?

Ha olvasunk oldódik a feszültség, éppen ezért is fontos, hogy lefekvés előtt a gyerekeknek is mesét olvassunk, a tévé képernyője helyett, utóbbi ugyanis megfoszt egy nagyon lényeges lépéstől: a belső képalkotástól. A képet „készen” kapja. A belső képalkotásnak az az előnye, hogy a történetből a gyerek azt képzel maga elé, amit szeretne.

Kutatások és tanulmányok sora igazolta, hogy azok a gyerekek, akiknek rendszeresen mesélnek este, sokkal fejlettebbek lesznek az iskolába kerüléskor.

S végül egy szép gondolat, amit nemrég olvastam és megmaradt bennem: „Minden könyv mentális kijárat.” Egy felmérés szerint már 6 perc olvasás 68%-ra viszi le a stressz-szintünket. Az olvasás nemcsak az empátia fejlődésére hat pozitívan, hanem a mentalizáció magasabb szintjét is eredményezi. A mentalizáció azon képességünk, hogy önmagunk és mások mentális állapotait megértsük, illetve értelmezni tudjuk az emberek viselkedéseit és a mögöttük meghúzódó szándékot.

Nyári fitnesz tippek

Nyáron sem késő belekezdeni valamilyen testmozgásba. Néhány egyszerűbb ötletet és tippet szeretnék bemutatni a nyári sportolással kapcsolatban. Mire érdemes odafigyelni, és hogyan tudjuk motiválni magunkat arra, hogy még egy meleg napon is kimozduljunk valahová.

Iskolai bullying – milyen jelek utalnak rá?

Mit jelent a bullying kifejezés? A megfélemlítés (angol szóval bullying) többek között terrorizálást, zsarnokoskodást, erőszakoskodást, kegyetlenkedést, megalázást, kiközösítést és zaklatást jelent. Olyan ismétlődő viselkedés, amellyel egy csoport vagy egy személy egy másik csoport vagy személy feletti hatalmát igyekszik kialakítani – írja a wikipedia.

Hogyan küzdjük le a vizsgadrukkot?

Mindenki átélte már, senkinek sem ismeretlen a vizsgadrukk érzése: az izgalom, a gombóc a torokban, a gyomorpanasz, az izzadó tenyér, a remegés, az izgulás. Ezzel az állapottal előbb-utóbb mindenki találkozik az élete során, a vizsgadrukk azonban leküzdhető.

Hogyan győzhető le a vizsgadrukk?

Nemrég volt az érettségi, most következik az egyetemi vizsgaidőszak: kemény időszak a diákoknak, bármivel is küzdjenek jelenleg. Adódik a kérdés, hogy milyen tüneteket okozhat a szorongás, az izgalom, és mit tehetünk ellene? A vizsgadrukk voltaképpen nem más, mint szervezetünk stresszreakciója, amely azonban leküzdhető. Megszüntetni nem lehet, de csökkenteni igen.

A soványság internetes kultusza

Az utóbbi időben szerintem mindenki megfigyelte, hogy tombol a diétaláz a különböző közösségi média platformokon, és nem is csak a hírességek miatt. Ki ne ismerné a folyamatos “előtte-utána” fotókat, vagy a “transformation” videókat. Az úgynevezett body positivity kampány a mai közösségi médiában átcsap egy folyamatos fogyás kampányba, és a soványság kultusza alakul ki az emberek körében.