A soványság internetes kultusza
- Dátum: 2024.05.24., 16:35
- Szabó Máté
- képek:pexels.com
- aerobic, fogyás, hízás, kövér, sovány, trend, videók
Az utóbbi időben szerintem mindenki megfigyelte, hogy tombol a diétaláz a különböző közösségi média platformokon, és nem is csak a hírességek miatt. Ki ne ismerné a folyamatos “előtte-utána” fotókat, vagy a “transformation” videókat. Az úgynevezett body positivity kampány a mai közösségi médiában átcsap egy folyamatos fogyás kampányba, és a soványság kultusza alakul ki az emberek körében.
A soványság kultusz megváltozott
Az idősebb generáció emlékezhet – noha őszintén bevallva én még gondolatban sem voltam a 90-es években –, hogy az 1990-es években jelen volt egyfajta soványság kultusz, vagyis amikor mindenki kórosan fogyni, edzeni akart, és ez bizony rengeteg torz következménnyel járt, akár munkahelyi szinten is. Sokszor hallani lehetett olyan történeteket, hogy a különböző “dekoratív szakmák” esetén, mint például a pincér, a stewardess szigorú ellenőrzések voltak, és egyfajta vékony, torz testképet kellett tartani az embereknek.
Manapság a soványságot a fittség váltotta fel, a csinos alak egyben a jómód kifejezése is, a “mit ettem ma”, és a “hogyan fogytam x kilót” típusú tutorialok népszerűsége is kapcsolódik a mostani trendekhez. A mai divatot nagyon meghatározza az egészséges életmód, amiben az influencereknek, internetes közösségeknek hatalmas a befolyásuk. Sokféle életmód fut egyszerre párhuzamosan a vegánságtól, az alkohol elhagyásán át, a low waste életformáig. Ezek együtt mind a vékony, és a sportos megjelenéssel kapcsolják össze a tudatosságot A karcsú megjelenés lényegében véve egyfajta státusz, amely aztán a közösségi médián tovább él. Manapság aki sovány, vékony, sportos, annak van ideje és pénze drágább, modern technológiával előállított ételeket venni, étterembe járni. Erre a középosztály képes, viszont a gyors, folyamatosan változó világ pont arról szól, hogy ezt az állapotot valahol egészségtelen életvitel mellett is fenn lehet tartani.
Történelmi kitekintés
Az első világháború utáni években a rádió, és a film terjedésével párhuzamosan a teltkarcsúak helyett a nádszál alkatú nők kerültek középpontba, lekerültek a mesterséges darázsderekat formáló fűzők, a 30-as években pedig már tombolt a diétaőrület. A vékony, lapos testalkat vált ideállá, a modern nő pedig a nemi szerepeket elutasítva – az akkori viszonyokhoz képest – megdöbbentően rövid, térdig érő szoknyában járt, cigarettázott, úszni, teniszezni járt, és ha kellett mindent megtett a fogyásért. Akkoriban a férfiaknál azért még mindig a nagy pocak jelentette a tekintélyt, ám a nőknél már a karcsúság volt az előkelő.
A második világháború után a modern élelmiszer, és az új reklámok visszavonhatatlanul berobbantották a diétaipart: miközben az ideális amerikai nő boldogan férjhez ment, gyerekeket szült, vezette a háztartást a család külvárosi otthonában, kínosan dolgozott azon, hogy vékony maradjon. A reklámok nyomására sokszor folyamodtak gyógyszerekhez a kívánt súly eléréséért, olyan szereket használtak, amiket eredetileg a háborúból hazatért katonáknak írtak fel poszttraumás stressz-szindróma kezelésére. Közben a hatvanas években a vietnámi háború elleni tüntetések és a feminista mozgalmak mellett megszerveződött a kövérség felszabadításának mozgalma is, és a túlsúlyosakat érintő diszkrimináció ellen szólaltak fel. A mozgalmak ellenére a 70–80-as években egyre csak nőtt a nyomás a karcsúsodni vágyókon, amit jól mutatott az, hogy a médiában ekkor jelentek meg a különböző fitnesz videók, és a mindenki számára elérhető edzés tartalmak is.
Az elhízás egyfajta csöbörből vödörbe jelenség
A táplálkozás, a szabadidő mennyisége, és minősége rendkívül fontos, de a kapitalista rendszerek, amikben élünk, nem feltétlenül a társadalmi mobilitást támogatják, nemcsak mentális értelemben, hanem például testi értelemben sem. Formában maradni luxus, mondhatni, hogy a testpozitivitásról szóló mozgalmak azért nem tudtak igazán mély hatást gyakorolni, mert a kövérséghez társított negatív sztereotípiák sokkal mélyebben vannak benne a társadalomban, nemcsak a 90-es évek, hanem a korábbi időszakok óta, mintsem, hogy a jelenkori közösségi médiás mozgalmakkal teljesen el lehessen tüntetni.
A másik ehhez kapcsolódó tényező az, hogy az elhízás nem csupán kényelmetlen, de nagyon sok egészségi kockázata is van. Valahol ott kellene meghúzni a határt, hogy ne az legyen a norma, hogy mindenki sovány, de közben ne állítsa azt senki, hogy a nagyobb túlsúly nem jár kockázatokkal. Az elhízási hullám szomorú trend, ami azt mutatja, hogy sokaknak luxus formában maradni, drágább ételeket enni, és az sem véletlen, hogy a nők körében (is) emelkedik az arány. Nőként nagyobb az embereken a nyomás a család, a láthatatlan munka, és a gyerekszülés testi következményeiből adódóan is. Sajnos, a nem kiegyensúlyozott élet egyik első, látványos hatása az elhízás, ami aztán sok más problémához is vezethet.
Megjelenik az a tényező is, hogy első ránézésre szimpatikusabbnak tartunk egy sportos, sovány embert, mint egy túlsúlyos személyt. Erre persze rengeteg más személyiségbeli tényező is rárakodik, de egy vékony embert legtöbbször szimpatikusabbnak tartunk, mint túlsúlyos társát. A mostani soványság kultuszban van egy jelentős változás a 90-es évekhez képest, ami éppen a médiához kapcsolódik. A médiatér széttöredezett, és annyi információ zúdul mindenkire, hogy nehéz adatokat nézni arról, hogy mennyire népszerűek a soványságot hirdető tartalmak.
A 90-es években még a tévék és a női magazinok határozták meg a szépségideált, ott mutatkoztak meg a trendek, viszont most a streaming platformoktól kezdve a százféle közösségi média oldalig több irányból ömlik a tartalom. Biztos vagyok benne, hogy ha most csak a testpozitív tartalmakat keresnénk a TikTokon vagy az Instagramon, akkor kialakulna egy buborék, ami miatt azt a trendet látnánk meghatározónak. Ha a nagyképet nézzük, akkor az látható, hogy most inkább a normál testalkatú vagy éppen vékony emberek uralkodnak, akár az életmódtartalmakban, akár a celebritások körében.
A vékonyság kultusza a 90-es évektől egészen a 2010-es évek közepéig tartott, manapság pedig kezd újból előtérbe kerülni. Testpozitivitás ide, elfogadás oda, de különösen nőként a mai közösségi média egyáltalán nem könnyíti meg az egyének életét, ha valaki túlsúlyos lesz. Bár világszerte egyre aggasztóbb probléma az elhízás (szerintem mindenki tudja, hogy Magyarország sem kivétel), a soványság mégis egyre erősebb divat, és egyértelmű, hogy mindkét trendnek megvannak a maga hátrányai, előnyei is.
Napközbeni szundikálás a munkahelyen
Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.
Karácsony hitelből
Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.
Becézgetések egy munkahelyen
Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.
Álláskeresés: hogyan kezdjünk neki?
Az álláskeresés nem könnyű feladat és sok esetben hosszas folyamat, amibe legtöbbször sok időt és energiát kell fektetni, de ha felkészülten állunk neki a folyamatnak könnyebben és gyorsabban találjuk meg a megfelelő munkát. Hol érdemes elkezdeni az álláskeresést?
Cipősdoboz akció - csatlakozz!
„Cipősdoboz akció idén is! Te is segíthetsz!” – emlékeznek még a korábbi cikkeinkre erről? Ha igen, annak nagyon örülünk, ebben az esetben ideje ismét emlékeztetni magunkat erre a nagyszerű jótékonysági kezdeményezésre!