Menü

Elektromos vagy benzines motorkerékpár?

  • Dátum: 2024.09.03., 21:24
  • Szabó Máté
  • képek:pexels.com

Miért érdemes elektromos motorkerékpárt venni benzines helyett? Ez egy nagyon aktuális kérdés lehet a mindennapi közlekedésben résztvevőknek, és a felnövekvő generációnak is. Az új motorosokat nem kötik a beégett motoros előítéletek, mint a kötelező nagy köbcenti, a nagy hang, a sok lóerő, mert attól vagyok igazi férfi, stb… Ők nyitottabbak az új technológia előnyeire, és szép lassan mindenkire hat az elektromos forradalom.

Miért a zöld a jó választás?

Költségek

Nem meglepő módon mindig előjön az ár kérdése. Ugyanúgy, mint az autóknál az új elektromos motor, robogó vásárlása egyelőre még valamivel többe kerül, mint egy hasonló kategóriájú benzines társáé. Ez a különbség gyorsan csökken, mivel egyre több olcsón előállított akkumulátor van. Azonban a jármű megvásárlása csak a kezdet. Az üzemeltetés során két jelentős költség tényező van. Az egyik az üzemanyagköltség, a másik a szervizköltség. Mindkettőben az elektromos motor a nyerő, de meddig?

Az üzemanyag

A benzines motorok mindig is kis hatótávval rendelkeztek az autókhoz képest, ez így rendben is van, hiszen maga a jármű is kisebb. Viszont mi a helyzet az elektromos verzióval? Ezen motorokat a használatukból kifolyólag otthon töltjük, a töltésük pedig körülbelül egyenlő egy konyhai robotgép fogyasztásával, ráadásul a legtöbb villanymotor fékezéskor töltődik, így az araszolgatás külön előnyükre van. Átlagosan egy motor egy hatótávval 60-80 kilométert tud elmenni, képzelhető, hogy a 79. kilométernél már nem valami fickósan. Viszont otthoni töltéssel a költsége körülbelül a tizede egy benzines változatnak, amit 150-180 kilométerenként kell tankolni.

A szerviz költség

A szerviz költségek tekintetében hasonló a különbség, mert az elektromos motoron alig van mit szervizelni. Nincs olaj, olajszűrő, levegőszűrő, amit cserélni kellene. Néha cserére szoruló fékpofák vannak, de azok is lassabban kopnak el, mint a benzineseken. Ha az ember a használat idejére kalkulál, akkor már lehet, hogy a zöld verzió jön ki kedvezőbben a költségek szempontjából a benzinessel szemben. Egy elektromos motornál konkrétan ha nem zúzza valaki szét a motort, nem használja nagyon rossz körülmények között, akkor a fenntartása 0 forint, és addig megy, míg jó benne az akkumulátor.

Használati kényelem

Vannak szép hangú benzines motorok, de amikor az ember megtapasztalja, hogy milyen amikor nincs hang, akkor rájön, hogy az legalább olyan jó! Az, hogy így veszélyesebb a motorozás, mert az autósok nem vesznek észre tévhit, igazából minden helyzetben körültekintőnek kell lenni. Valamint itt is a zöldeknek áll a zászló, aki sokat megy, az meg tudja becsülni a zajterhelés hiányát. Ugyanez igaz a rezgésekre is, az elektromotoroknál nem tapasztalhatók ilyenek, nincsen recsegés, hidegen motorhang, nem lesz büdös a motoros ruhája. Igaz, hogy a benzines motoroknál is inkább csak a kétüteműek eregetnek bűzfelhőket, de a villanymotorok esetén egyáltalán nincs semmilyen égéstermék, ami szennyezne, vagy bárkit zavarna.

Az elektromos motorkerékpárral azonnal el lehet indulni, nincs szükség a motor melegítésére, és a lámpánál sem jár a motor. Ha hidegben akarunk menni városon belül, akkor nem akar folyamat lefulladni, csak szépen suhan. Ez nem tűnik akkora dolognak, de ha az ember már járt ilyennel, akkor kiderül, hogy mégis az. Az elektromosnál nincsenek indítási gondok. Csak be kell kapcsolni és a motor megy. Nem kell indítózni, gyertyát pucolni, levegőszűrőt tisztítani, csak gurulni.

Vezetési élmény a benzines motoroknál és az elektromosnál

Az elektromos motorok dinamikája teljesen más mint a benzineseké. Itt folyamatosan rendelkezésre áll a nyomaték, mindig egyenletesen húznak. A teljesítmény érzése is más, jellemzően nincs váltó, nincs kuplung. Ugyanannyi kW egy elektromosnál sokkal erősebb élményt ad, mint egy hagyományos motornál az egyenletes nyomaték miatt, és a villanyos bizony jobban odapörköl, ha húzza valaki a fülét, a gázreakció motorok esetén is sokkal jobb. A benzines egy adott fordulatszám felett elfogy, 5000 alatt rángat, míg a villanymotor mindig ugyanúgy megy.

A zöld rendszámos motor érdekes és menő. Akinek ilyen van, tapasztalhatja, hogy a piros lámpánál, vagy ha megállt valahol sokan érdeklődnek hogy mi is az amin ül és mit tud, persze egy 1200 köbcentis Harley Davidsonnal is elérhetjük ezt az érzést, csak az nem az a tipikus bevásárló motor. Szóval a zöld rendszámos járművek igenis menőek, és fiatalos stílust tükröznek vissza.

Miért a régi stílus a nyerő?

50 km/h felett megáll az élet

A modern villanymotorok kis része tud 70 km/h-val, 90 km/h-val menni, csak éppen nem sokáig, mivel az akkumulátor töltöttsége nyílegyenesen zuhan lefelé. Szóval azért itt már adódnak is a kérdések, például Budapest agglomerációjából hogyan lehet elektromos motorral bejárni, a kerékpárúton életveszélyt jelentek, míg a közúton az autósok tolnak le. Másrészt a dinamika sem tökéletes így, például már a Soroksári, vagy a Váci út 70 kilométer per órás szakaszán is bajban van, aki csak 50 km/h-val tud menni, a 20 km/h-s sebességkülönbség nem tűnik soknak, egészen addig, még nem mellettünk zúgnak el az autók. Az 50-es sebesség városban nagyon jó, csak mikor begyorsul a világ, akkor elfogy a végsebesség, ami zsúfolt forgalomban zavaró lehet.

Mi lesz 2-3 év után? Avagy az öregedés kérdése

Az akkumulátoros rendszert még nem sikerült olyan szintre fejleszteni, hogy két-három évnél többet bírjon. Csakúgy, mint egy laptop, okostelefon esetén a maximális kapacitás 2 év után drasztikusan csökken, a hatótávolság pedig rohamosan elfogy. Vigyázhat valaki a motorra, mehet vele keveset, de az akku akkor is elöregszik. Lehet itt számolni a töltés költségét, a rezsit otthoni töltés mellett, de egy akkumulátor csere lényegében véve annyiba kerül, mint egy új benzines motor. Ezzel szemben egy új hagyományos motor normális használat mellett alsó hangon problémamentes 4-5 évig, de akár 8-10 évet is elvan minimális problémákkal, utána pedig szabadulni kell tőle, hogy egy másik ember majd költsön rá ha érdekli a használt motor.

Kell hozzá egy kiépített garázs

Ha a motorosnak van garázsa, vagy kertes háza, akkor csak beáll a szokásos helyére, bedugja a motort a konnektorba és másnap már feltöltve indulhat is. Szoktak aggódni a néhány órás töltési idők miatt, de nem érdemes, hiszen 6-8 óra elég a töltésre. Ha az ember az utcán tartja a motort, akkor problémás a helyzet. Most akkor mindig fel kell vinni belőle az akkumulátort, és tölteni a nappaliban? Vagy húzzak ki egy kábelt az utcára, amin mosolyoghatnak a járókelők. Vegyek egy komplett garázst, ahol tölteni tudom, hiszen fizetős helyen tölteni anyagi öngyilkosság egy motort, autóknak szabott áron. Röviden: a tárolás, és a töltés helyszíne itt is kérdéses. Az persze álomszerű, ha valaki olyan helyen dolgozik, hogy csak elgurul az elektromos járművével a helyszínre, és felteszi tölteni a munkahelye pénzén. Ezzel szemben a pöfögőt csak betolod a garázsba, letakarod egy pokróccal és mikor kell, újból előveszed, majd egy benzinkúton 2-3 perc alatt megtankolod, amivel jó is vagy a következő 150-200 kilométerre használattól függően.

Megbízható technológia

A benzines változat is megbízható rendszeres használat mellett, felülsz, beindítod, tudod mire számítasz, mi meddig jó, mikor kell szervizbe vinni, kimész országútra, ahol lehet vele könnyen menni. Ezzel szemben egy elektromos verziónál előjöhet olyan hiba, amitől mondjuk meghal az egész rendszer, beázik valami, szoftveres probléma lesz, és kiderül, hogy 10-ből 8 szerviznek fogalma sincs a dologról, elviszed egy márkaszervizbe, ott pedig majd mondják, hogy ez legalább egy hét mire utánajárnak a gyártónál, hogy mi lehet. Addig pedig marad a tömegközlekedés, vagy egy alternatív jármű.

Benzines motorokhoz, robogóhoz minden városrészben találni egy szervizt, ahová még “nagyapám az MZ-jét is vitte”, a technológia ismert, 2-3 nap alatt javítják a dolgokat, 30-40 ezer forintból általában kijön egy kisebb szervizelése egy motornak. Ezzel szemben veszek vidékre egy elektromos motort, és kiderül az első kisebb probléma után, hogy csak Budapesten értenek hozzá, ahol lehet, hogy 5 napig kell szervizelni a járművet, ráadásul adódik, hogy mivel viszem oda el, utánfutóra kell tenni, vagy vezetek vele több 100 kilométert csak a szervizbe, hogy aztán megjavítsák.

Nekem erre nincs ennyi pénzem

Elektromos motorok támogatása terén Magyarország nem jól teljesít. Az elmúlt években három villanyautós pályázatba próbálták belenyomni a motorokat is, inkább kevesebb, mint több sikerrel. Van támogatás villanyautóra, elektromos rollerre, 7 személyes családi “utazódobozokra”, de kimondott robogóra nincs. Egy kisebb intenzitású, de folyamatos támogatás segítene az árhátrány megszüntetésében, ösztönözve a környezetkímélő motorok terjedését, de ez sajnos egy hosszabb folyamat.

Összegzés

A válasz számos tényezőtől függ, mint például a személyes preferenciák, a napi távolság, a vezetési stílus, és a környezeti megfontolások. A benzines motorkerékpárok a teljesítményben, a végsebességben, a hatótávolságában és az elterjedt infrastruktúrában jeleskednek, míg az elektromos motorkerékpárok környezetbarátságot, alacsony üzemeltetési költségeket és csendesebb utazást kínálnak. A technológia fejlődésével a villannyal működő motorkerékpárok folyamatosan javulnak a hatótávolság és a töltési infrastruktúra tekintetében, és így leküzdik a korábban tapasztalt korlátokat, de ez még egy hosszú-hosszú folyamat.

Mindfulness alkalmazása a mindennapokban

A mindfulness technikának a mindennapi alkalmazása egy fontos faktor lehet abban, hogy csökkentsük a minket érő stresszt, illetve meg tudjunk békélni a gondolatainkkal és érzéseinkkel. Nem árt néha tudatosan megfigyelni azt, ami körülvesz minket!

Hasznos megtakarítási tippek

Nagyon sok magyar hónapról-hónapra szűkösen gazdálkodik a jövedelméből, ugyanakkor nyilvánvalóan szeretnének spórolni, hogy stabilabb anyagi helyzetet teremtsenek maguknak. Természetesen félretenni nem egyszerű dolog, de ha megvan a kellő elhatározás, a következő lista is nagy segítséget jelent a kezdéshez.

Rossz szokások, amik károsan hatnak az agyunkra

Ki ne szeretne minden nap friss és üde gondolkodással állni az életéhez, legyen az munka, magánélet, vagy bármi más. Íme pár tipp, miket érdemes elkerülni a nap folyamán.

Üdülni bérelt autóval. Mire figyeljünk, mire készüljünk?

Sokan utaznak úgy, hogy már a repülőtéren bérelt autót használnak a nyaralásuk vagy üzleti útjuk idején. Kényelmes megoldás ez, ami sokszor elég drága, egy-egy ritka esetben pedig szükséges, ha nem az EU-n belül utazik valaki, vagy rövid idő alatt nagyon sok helyre kell eljutnia. Ilyenkor jó tisztában lenni a járműhöz kötött és köthető biztosításokkal, és betartani néhány szabályt, mert az olcsó bérlet a végén könnyen nagyon drágává válhat.

Miért fontos az aktív pihenés?

Pihenés alatt sokszor azt értjük, hogy a munkahelyről hazaérvén elnyúlunk a nappaliban a kanapén, és bekapcsoljuk a televíziót. Pedig létezik olyan, hogy aktív pihenés, amit érdemes beiktatni az életünkbe, hiszen rengeteg pozitív hatása van!