Menü

Az illatok hatalma és az illatmarketing

Vajon hányféle illatot őriz az ember? A kedvenc parfüm, az eső utáni illat, a régi parfüm, amit keresünk, de már nem gyártják, az otthonunk illata, a gőzölgő kávé reggel vagy a nagyszülők házának illata, a főtt étel aromája, a szobanövényeink szaga, párunk pulcsijának jellegzetes illata. A gyerekek házi állatainak, hörcsögöknek, kiskutyusnak az illata keveredve a frissen mosott teregetett ruhákéval. Otthonunk illata összetéveszthetetlen.

Tudták, hogy az illatoknak hatalma van felettünk és képesek befolyásolni az érzelmeinket?

Az illatok sokszor emlékeztetnek egy helyre, ahol az illat érződött, vagy egy tevékenységre, amikor ez az illat volt érezhető a levegőben vagy épp egy személyhez is köthetnek minket.

A mindennapokban bármerre is járunk rengeteg illat és szag vesz minket körül és elkerülhetetlen, hogy érzékeljük azokat. Hogy milyen elképesztő erősséggel hatnak érzelmeinkre az illatok, az önmagában is bizonyított, az illatmarketing ebből kiindulva már külön ágazatként vizsgálja az illatosított légterek bevételnövelő hatásait.

Mivel foglalkozik az illatmarketing?

A szaglás alapvető élettani működés, a legősibb érzékeinkhez tartozik. Az emberi szaglóhámon mintegy 1000 receptor van és körülbelül 10000 féle szagot képes megkülönböztetni. A szagingerek erős érzelmi reakciót is kiváltanak az emberekből, erre a legegyszerűbb példa, hogy a kellemes szagingereket illatnak nevezzük, míg a kellemetleneket szagnak.

Az illatmarketing tudatosan használja az illatokat.

A nyugati országokban már egyre több vállalat vette észre az illatmarketingben rejlő lehetőségeket és hazánkban is egyre többen kezdik használni a mesterséges illatosítást.

Egyre több vállalat figyelt fel arra, hogy a közérzetünket jelentős mértékben befolyásolja az a környezet, amiben éppen tartózkodunk, beleértve az illatokat is. A fogyasztókat orrukon keresztül is el lehet csábítani, nem csak a látvánnyal.

Martin Lindstrom tudományos kutatása szerint érzelmeink 75%-t az illatok befolyásolják, sokkal jobban, mint annak tudatában lennénk. Ez nem is csoda, hiszen a szagélmény az egyik legősibb érzékelésünk.

Azok a vállalatok, akik felismerik az érzelmek fontosságát, nagyobb árbevételt tudnak realizálni az illatok befolyásoló hatásának köszönhetően – ezt tudja az illatmarketing.

Az illatok és a szagok a hangulatunk, motivációnk irányításán keresztül viselkedésünkre is hatást gyakorolnak.

Kísérletekből tudjuk, hogy az újszülöttek bizonyos szagokra már az első táplálkozásuk előtt a felnőttekéhez hasonló arckifejezést vágnak. Ez rávilágít arra, hogy öröklött tényezők is befolyásolják a reakciónkat.

Bizonyos kutatók Japánban és Amerikában megvizsgálták a légtér-illatosítás okait és összefüggéseit és arra jutottak, hogy bizony összefüggés van a kellemes illatok és a pozitív vásárlói élmények között: nőtt a vásárlók boltban átlagosan eltöltött ideje, nőtt a vásárlási szándékuk, nőtt a bolti forgalom a vizsgált időszakban.

Az illatmarketing egy új kommunikációs forma lett, szavak nélkül, mely felkelti a figyelmet, így jó promóciós eszköz, hiszen növeli a vásárlók boltban eltöltött idejét és javítja a vásárlók hangulatát, növeli az impulzusvásárlások számát, amivel hozzájárul a nagyobb ár bevételhez.

Kiegyensúlyozottság a karácsony előtti hetekben

Az év végi hajtás sokszor úgy ránt magával, mintha versenyt futnánk egy láthatatlan stopperrel. Pedig ezen időszaknak nem a rohanásról kellene szólni, hanem arról a csendes, mégis erős harmóniáról, amit mindenki meg tud teremteni magának, ha ráhangolódik az ünnepi időszakra. A kérdés az, hogyan tudunk közben egyensúlyban maradni önmagunkkal és a környezetünkkel.

Karácsonyi ajándékok az utolsó pillanatban – amikor az idő ellenünk dolgozik

Ismerős helyzet? December közepe van, az adventi naptár már majdnem üres, a város fényei ragyognak, de az ajándéklista még mindig hiányos. Az utolsó pillanatos karácsonyi ajándékvásárlás sokak számára stresszes.

Mi tesz minket egy munkahelyi közösség egyedi részévé?

A céges közösségek működését alapvetően az egyéni különbségek alakítják. Az igazi erőt az adja, amikor különböző szemléletek, energiák és háttérből hozott tapasztalatok állnak össze olyan hálózattá, amelyben mindenkinek megvan a helye. A kérdés mégis az, hogy mitől válunk valóban hasznossá és értékessé egy szakmai környezetben?

Saját kézi készítésű karácsonyi ajándékok – az odafigyelés legszebb formája

A karácsony az év azon időszaka, amikor a figyelmünk a lelassulásra, az együttlétre és az egymás iránti törődésre irányul. Ebben a különleges hangulatban egyre többen fordulnak a saját kézzel készített ajándékok felé, amelyek nemcsak egyediek, hanem valódi érzelmi értéket is hordoznak. Egy kézzel készített meglepetés messze túlmutat az anyagi értéken: időt, energiát és személyes gondoskodást testesít meg.

Hangolódjunk karácsonyra adventi és karácsonyi zenékkel

Ahogy beköszönt az advent, valami egészen különleges változik meg a mindennapok ritmusában. Rövidülnek a nappalok, korábban sötétedik, az utcákon felgyúlnak a fények, és egyre gyakrabban kapjuk azon magunkat, hogy lassítani szeretnénk.