A pályaválasztást reformálná meg a Lányok Napja
- Dátum: 2014.02.19., 09:49
- karrier, lányok, Lányok Napja, nők, pályaválasztás
A lányok többsége még mindig a „tipikus női” pályák felé sodródik, melynek hátterében erőteljes társadalmi nyomás (szocializáció) érvényesül. Ideje elhatárolódni attól az elavult a gondolattól, mely szerint „a nők a humán jellegű munkára” születnek, és karrierjük fő területe a család.
Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a mai világban a pályaválasztásban kizárólag egyéni motivációk, választások hatnak. Pedig nagyvonalakban a karrierválasztásban még mindig érvényesül egy hagyományos szemlélet. Ez a nők felé alapvetően két dolgot sugall. Egyrészről leszűkíti a választási lehetőségeket nőiesnek minősített szakmák körére, másrészről a gyermekvállalás, családi szerep egyoldalú felelősévé teszi a lányokat. Ezzel szemben a fiúkat a társadalom abban erősíti meg végig, hogy ők bármilyen szakmát választhatnak, az apa szerep pedig csak plusz egy területe életüknek.
Ráadásul a szocializáció során a lányokat általában családi szerepükkel kapcsolatos képességeikben erősítik meg leginkább, míg a fiúk többféle kompetenciaterületről kapnak visszajelzést, ami stabilabb és átfogóbb önbizalom kialakulását segíti elő.
A Lányok Napja nevű nemzetközi akció ezeknek a jelenségeknek a következményeire hívja fel a figyelmet, és kísérletet tesz a karrierválasztás trendjének formálására.
Az akció fő célja a lányok érdeklődésének felkeltése a mérnöki, informatikai és egyéb jövő-orientált szakmák iránt. A tudatosítás, figyelemfelhívás alapvetően három irányú: lányok pályaválasztása, munkáltatók, szülők (közvélemény) felé.
Nem nehéz belátni, hogy gazdasági és társadalmi érdekek szempontjából is van jelentősége a témának. A kutatói és mérnöki utánpótlás például meglehetősen korlátozott (pedig a piaci igény nagy lenne rá), ezzel szemben a nők számaránya természettudományos, műszaki és informatikai területeken még mindig nagyon alacsony.
A Lányok Napja akció keretében olyan nyílt napok megrendezésére kerül sor, melyek alkalmával a vállalatok 9.-10.-11. osztályos lányokat fogadnak. A cél hogy a hagyományos pályaválasztási orientációval szemben, a lányokat is megerősítsék más jellegű (például természettudományos) kompetenciáikban, és általában véve saját képességeik terén.
Fotó:
pixabay.com
Napközbeni szundikálás a munkahelyen
Mit nyerhetnek a hivatalos szieszta bevezetésével a vállalatok, és hogyan érdemes alkalmazniuk a HR-eseknek? A munkahelyi alvás koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, világszerte számos cég alkalmazza a mentális jólét érdekében, a Google, a Nike, a Procter & Gamble és a Facebook főhadiszállásain például már évek óta vannak alvókabinok. Jelen helyzetben nem arról van szó, hogy átaludja a fél csapat az éjszakai műszak egyharmadát, hanem hogy hivatalosan is pihenhet az alkalmazott munkaidőben.
Karácsony hitelből
Egy friss reprezentatív felmérés szerint a magyarok átlagosan 102 ezer forintot szánnak a karácsonyi kiadásokra, ebből 46 ezer forintot költenek ajándékokra. Háromból két ember állít karácsonyfát, amelyre közel 14 ezer forintot fordítanak – olvasom a netes összefoglalókat.
Becézgetések egy munkahelyen
Hogyan működik a becenevek használata a munkahelyen? A becézés alatt jelen helyzetben nem a keresztnév rövidítését értik (például Benedek helyett Beni), hanem olyan nevek használatát, ami újfajta identitást ad az adott személynek. Mint például a Főni, a Mester, a kobra vagy más opciók a populáris kultúrából.
Álláskeresés: hogyan kezdjünk neki?
Az álláskeresés nem könnyű feladat és sok esetben hosszas folyamat, amibe legtöbbször sok időt és energiát kell fektetni, de ha felkészülten állunk neki a folyamatnak könnyebben és gyorsabban találjuk meg a megfelelő munkát. Hol érdemes elkezdeni az álláskeresést?
Cipősdoboz akció - csatlakozz!
„Cipősdoboz akció idén is! Te is segíthetsz!” – emlékeznek még a korábbi cikkeinkre erről? Ha igen, annak nagyon örülünk, ebben az esetben ideje ismét emlékeztetni magunkat erre a nagyszerű jótékonysági kezdeményezésre!