Korai a reggel nyolc óra?
- Dátum: 2014.09.08., 19:43
- életmód, Iskola, óra, tanítás, teljesítmény
Minden iskolakezdésnél felvetődik a téma: a tanítás túlságosan korán kezdődik, ami negatív hatással van a diákok teljesítményére. Nézzük ez így van-e? És ha igen, mi a megoldás?
Az általános és középiskolások rendszerint reggel nyolc órakor kezdik el a napot, már ami az első órát illeti. Ha van nulladik óra, akkor még korábban.
Nyilvánvalóan ennél jóval korábban kell kelniük, attól is függően, ki, mennyire lakik messzire a sulitól.
Szakemberek szerint amíg a kis iskolásokat annyira nem érinti a probléma, a kamaszok annál inkább nehezebben tudják elviselni a korai felkelést. Ennek biológiai okai is vannak, lehetnek (a kutatásoknak itt még bőven van felfedezni, feltárni való területe), az életmódváltozás viszont biztosan szerepet játszik benne.
A középiskolásokra jellemző, hogy esténként később kerülnek ágyba, ezt mint említettük, biológiai folyamatok is okozzák, ugyanakkor a modern életmód is erre a magatartásra készteti őket. Természetesen nem mindegy, hogy valaki este nyolc, vagy 11 órakor fekszik le aludni, de az alvás minősége is lényeges szempont a másnapi fáradtság szempontjából.
Az éjszakai televíziózás és számítógépezés nincs túl jó hatással álmunkra, azonban a modern kütyük megjelenése még károsabb lehet. Tabletezni, okostelefonozni ugyanis akár az ágyból is lehet és a fiatalok életmódja ráadásul egyre inkább fordul ezen eszközök felé.
Nagyon úgy tűnik tehát, hogy a kamaszoknak tényleg korai a sulikezdés, ami sokaknál bizony komoly teljesítménycsökkenést idézhet elő. A megoldás a tanítás elcsúsztatása lehet, sokak szerint egy, vagy akár két órával is később kezdődhetne az első óra. Persze mindez a napi programot is csúsztatná, az estiről nem is beszélve. Így a probléma megoldása összetettebb a későbbi iskolakezdésnél, ami nem elvetendő, de némi életmód változtatást is oda kellene tenni mellé.
Fotó:
pixabay.com
Nevelési módszerek, amelyek nem tesznek jót a gyermeknek
![](/data/image/150x200/2024/07/23/pexels-dariaobymaha-1684038.jpg)
Minden szülő a legjobbat szeretné gyermekének. Nem mindig tudatosítjuk azonban, hogy nem jó mindenáron a „legjobb“ szülőnek lenni, olyannak, aki gyermekének mindent megvásárol, amit az akar, vagy megoldja helyette a problémáit és akárhányszor leesik, mindig felveszi. Az ilyen módszerrel számos fontos leckétől fosztjuk meg gyermekünket, mellyel még gyerekkorában kellene megbirkóznia, amikor a következmények még nem fájnak annyira, mint felnőttkorban.
A túlzott engedékenység nem tesz jót
![](/data/image/150x200/2024/07/21/pexels-josh-willink-11499-853408.jpg)
Mennyi engedékenység fér össze a gyerekneveléssel? A humánus nevelésnek része a „megengedés”, tehát az a szülői magatartás, hogy nem teljes mértékben kontroll nélkül, de viszonylagos rugalmassággal engedjük érvényre jutni a gyerek akaratát. Az engedékenység nem egyenlő a megengedéssel. A „megengedés” önmagában még nem valami nagylelkű dolog, hanem elvárható valakitől, aki nem kívánja rabságban tartani a másikat.
Nepotizmus, nepo babyk
![](/data/image/150x200/2024/07/19/pexels-kindelmedia-7688460.jpg)
Manapság a világ a hatalmak harcának színtere, legyen az országok között, országokon belüli megmérettetések, vagy akár a showbiznisz. Ennek egyik mozgatórugója a nem mindig etikus nepotizmus.
Unatkozik a gyerek
![](/data/image/150x200/2024/06/28/1397-cikkemhez-kep3.jpg)
"Anya/Apa unatkozom!" - egy olyan mondat, amit szülőként gyakran hallunk. Azonban pszichológusok szerint nem is akkora baj, ha a gyermek unatkozik időnként. Többek között azok miatt az okok miatt sem, amelyről mai cikkünkben lesz szó.
Iskolai ballagás, évzáró, osztálykirándulások a kánikulában
![](/data/image/150x200/2024/06/21/1390-cikkemhez-kep3.jpg)
Sok helyen a napokban tartják az általános iskolai ballagásokat, az évzáró ünnepségeket, osztálykirándulásokat. Mit lehet tenni, ha a forróságban kirándul a gyerek, vagy az iskola udvarán tartják az évzáró ünnepséget?