Menü

Erőszak a családban

Nem könnyű téma, de rendkívül fontos lenne, hogy laikusként is tudatosabban kezeljük, ha környezetünkben családi erőszakot észlelünk, vagy akár mi magunk is áldozattá válunk.

Bár az erőszak minden formája elítélendő és abszolút negatív hatású, ha ez családon belül történik különösen drámai. A család alapvető funkciója a védelem, a biztonság megteremtése, illetve biztosítása. Ezért ha valakit pont családi körben, családtag által ér erőszak, különösen feldolgozhatatlan és elfogadhatatlan.

A családi erőszak mögött húzódó okok nagyon sokfélék, mégis meghatározható néhány rizikófaktor, mely gyakran beazonosítható ilyen esetekben. Ilyen, szakértői kifejezéssel élve kockázati tényező lehet az, ha fiatal szülőkről van szó, akik szintén nehéz körülmények között nőttek fel, és maguk is áldozatok voltak. Sajnos az a tény, hogy valaki maga is átéli a családon belüli erőszak szörnyűségeit, nem feltétlenül jelenti azt, hogy ő maga felnőttként, szülőként majd másfajta mintákat követ.

A súlyos szociális problémák, mint a munkanélküliség, anyagi nehézségek, rossz lakhatási körülmények, illetve ezen problémák halmozódása szintén háttér oka lehet az agresszivitásnak, mely legtöbb esetben a közvetlen környezetet, a családtagokat éri. Persze az agresszivitásra hajlamos személyiség is komoly kockázatot jelent családtagjaira nézve, a függőségi problémák (drog, alkohol) pedig szintén gyakori kísérő, illetve okozó jelenségei a családon belüli erőszaknak.

A fentiekben felsorolt tényezők is okot adhatnak a gyanakvásra, de a bántalmazásnak számos lelki és testi tünete lehet, melyek felismerése a segítségnyújtás első feltétele.

Gyerekek estében a bántalmazás jele lehet, ha túlzott visszahúzódást, bizalomhiányt tapasztalunk, vagyis egyfajta elszigeteltséget, ami általában túlfejlett fantáziavilággal párosul. Tipikus testi tünetei a bántalmazásnak az eltitkolt, leplezett sérülések, de gyanakvásra ad okot az a tény is, ha a sérülések különböző gyógyulási fázisban vannak. Aztán idetartozik még a krónikus fejfájás, illetve a pánikroham is, melyek szintén lehetnek a bántalmazás testi tünetei.

Az erőszak áldozatainak viselkedése is kifejezheti az átélt szörnyűségeket, regresszív tüneteket (ágybavizelés, gügyögés, ujjszopás) produkálhatnak, az sem ritka hogy azonosulnak a bántalmazóval, ezért védek őt, titkolóznak és maguk is szeretnek például horrorral foglalkozni vagy konfliktusok estén erőszakot alkalmazni.

Ha a felismerés és segítségnyújtás helyett inkább igyekszünk homokba dugni a fejünket, becsukni a szemünket, akkor valahol mi is cláruljuk az áldozatokat. Persze nem könnyű segíteni és nem is feltétlenül mindig a mi feladatunk, de felismerésben igen is van felelősségünk főleg, ha az erőszak a közvetlen környezetünkben történik.

Fotó:
pixabay.com

5 kreatív szülő-gyerek program, ami a gyerekek fejlődését is segíti

Az együtt töltött minőségi idő semmivel sem pótolható a gyerekek szellemi és mentális fejlődése szempontjából, ráadásul a közös programok a szülőknek is segítenek a töltekezésben. Legyen szó például közös sütés-főzésről, meseolvasásról vagy mesehallgatásról, ezek a tevékenységek mind segítenek elmélyíteni a szülő és a gyerek közötti kötődést, támogatják a kicsik fejlődését, és nem utolsó sorban rengeteg boldog közös emléket is begyűjthetnek velük.

Kutya a családban

Lakótelepen nőttem fel, sajnos soha nem volt háziállatom, így nem volt lehetőségem megtapasztalni, milyen érzés egy házi kedvenc a családban, ám költözésünk óta fontolgatom, hogy menhelyről hazaviszek egy kutyust.

Iskolai telefonhasználat pro és kontra

Mai témánk apropóját az adta, amit a minap olvastam a világhálón: a brit iskolákban szigorú ellenőrzési rendszert vezetnek be: az iskolák felelőssége lesz, hogy a diákok ne használhassák a mobiltelefonjukat a tanórákon. Iskolai telefonhasználat pro és kontra.

Ha nem múlik a gyereknél a köhögés…

Téli-télvégi időszakban gyakrabban betegek a gyermekeink, s különösen azok a gyerekek hajlamosak az influenzára, elhúzódó hurutos és/vagy száraz köhögésre, akik közösségbe járnak, azaz bölcsisek, ovisok vagy iskolába járnak, tehát szinte minden csemete.

A gyerekek harmada nem reggelizik otthon

A gyerekek harmada nem reggelizik otthon, ami azt jelenti, hogy éhgyomorra indulnak el reggel – állapította meg egy kutatás, melyből sajnos megállapították, hogy három gyerekből egy reggelizés nélkül indul el otthonról az óvodába, iskolába.