Menü

Nem mindegy, milyen alvási körülményekhez szoktatjuk a babákat

Ön milyen alvó? Felriad minden apró zajra, zavarja az óra ketyegése, vagy ágyút lehet robbantani, miközben alszik, akkor sem ébred fel? Tudta, hogy mindez jelentős mértékben attól függ, hogy milyen alvási körülményekhez szoktatták gyermekkorában?

Érdekes módon mindez egy tanult folyamat. Kutatások igazolják, hogy azok az emberek, akiket csendhez és sötéthez szoktattak kisebb korában, később is csak teljesen nyugodt körülmények között tudnak pihenni. Összehúzott függönyök, vagy leengedett redőny, és teljes csend kell ahhoz, hogy könnyen elaludjanak, és könnyebben felébrednek a szokatlan hangokra, mint azok, akiknél a szülők nem finomkodtak, és nem halkították el a hangjukat, amikor a baba aludt. Az utóbbi táborba tartozók azok, akik bárhol és bármikor képesek elaludni, ha fáradtak, ugyanis nem zavarja őket, ha például szól a tévé.

Egyszerűen hangzik, de mindez nagy vívódás a szülőknek. A legtöbben meg vannak győződve az alvás szentségéről, miszerint erre rá kell hangolódni, és a gyermek könnyebben elalszik, és nyugodtabb, pihentetőbb alvásban lehet része, ha csend és sötétség, meghitt hangulat veszi körül. Arról nem is beszélve, hogy melyik kisgyerekes szülő ne örülne, ha végre elalszik a gyermek? Igyekszünk hát mindent megtenni, hogy aludjon is, amíg csak lehet: ha kell, még a papucsot is mamuszra cseréljük, és a házaspárok közötti kommunikáció is a sugdolózásra korlátozódik, csak lehessen még nyújtani egy kicsit az alvási időn. Mert ilyenkor a szülő kicsit fellélegezhet, arról nem is beszélve, hogy nem egyszerű eset a kialvatlan, nyűgös csemete.

Ilyenkor nehéz elfogadni, hogy esetleg éppen azzal teszünk jót a gyermeknek, ha „életszerű” körülményekhez szoktatjuk, ami az alvást illeti. A jelenség hátterében a habituáció nevű pszichológiai jelenség áll: ennek köszönhetően az ember hozzászokik az olyan ingerekhez, ami gyakran éri őt, így egy idő után képes azt kizárni és természetesnek venni. Ilyen az, ha hozzászokunk az óra ketyegéséhez, és hamarosan már fel sem tűnik annak hangja. Ez gyakorlatilag a tanulás legegyszerűbb formája.

Ennek köszönhetően ha tágítjuk a gyermek alvási ingerküszöbét csecsemő- és kisgyermekkorban, akkor később rugalmasabb lesz az alvás terén, ezzel pedig megkönnyítjük az életét – de hosszú távon a sajátunkat is.

Persze azért nem porszívózásra ösztönözzük a kedves szülőket alvási időben, de a teljes néma csend nem biztos, hogy a hosszútávon kedvező megoldás.  

Fotó:
pixabay.com

Ha babát szeretnél…

Amikor eldöntjük, hogy babát szeretnénk, a legfőbb félelmünk, hogy soká várat magára a pozitív terhességi teszt. Nyilván a természet a főnök ő teszi a dolgát, azonban néhány trükkel mi is növelhetjük a teherbeesés esélyét.

Várandósság alatti étrend

Nem, nem kettő helyett eszünk. Ikrek esetén se három helyett. Minőséget és nagyon jól megkomponált, tápanyagdús táplálkozást kell összerakni. Nem is olyan egyszerű.

Az igazi anya

Egymillió féleképpen lehetsz jó anya. Minden gyerek más és minden anyuka egyedi, eltérő képességekkel, különböző erényekkel és hibákkal. Egész más nehézségekkel kell megküzdened neked, mint nekem, a szomszéd néninek, vagy az unokatesódnak, aki épp most szülte meg első gyermekét - így természetesen nem létezik egyetlen határozott lista arról, hogy miket KELL tenned azért, hogy jó anya légy.

Mekkora stressz vajon a szülőknek a „tanárlét”?

Szerintem egy átlagos szülőnek soha eszébe nem jutott soha, hogy egyszer majd tanár lesz. Karantén idején mégis az lett, és olyan tudásokat kellett elővennie, amit rég eltemetett magában. De ez vajon növelni fogja a szülő részéről a toleranciát a tanár felé, ami ugye manapság kiveszőben van? Ezt kutatják szakemberek is.

Vidd ki őket a szabadba!

Nem azt mondom, hogy végleg el kell venni a kütyüfüggő gyerekeinktől a tabletet, telefont, de naponta egy órára, másfélre igenis ki kell hozni őket a virtuális rabságból, a karantén okozta világháló-börtönből