Menü

Rémek a gyerekszobában: Hogyan űzzük el a rossz álmokat?

Ha rosszat álmodunk, az nemcsak az éjszakánkat keserítheti meg, többnyire hatással van az aznapi hangulatunkra is. Aztán persze elfelejtjük őket, hacsak nem törnek ránk újból és újból nyomasztó képeikkel. Ilyenkor érdemes átgondolni, milyen szorongások, félelmek állhatnak a háttérben.

Álmaink a régi közhiedelemmel ellentétben nem a jövőről szólnak, hanem többnyire aktuális érzelmi állapotunkat, illetve gondolatvilágunkat tükrözik sokszor szimbolikus formában.

Fontos, hogy ne csak saját álmainkra figyeljünk oda, hanem arra is, hogy gyermekünk hogyan és miről álmodik. A kutatások szerint például a kisiskolások többségét heti rendszerességgel nyomasztják lidérces álmok.

Mivel az álom egyúttal élményeink feldolgozásának eszköze is, a gyerekek esetében is gondolnunk kell arra, hogy mi állhat a rossz álmok hátterében. Mert egyrészről természetes, hogy a gyerekek álmaiban tükröződnek az őket érő stresszorok hatásai, ilyen módon oldják a feszültséget bennük, de lehetnek súlyosabb problémák is a háttérben.

De mit tehetnek a szülők, ha gyermeküket rémálmok nyomasztják?

Ha nem valamilyen súlyosabb, feldolgozatlan kisebb-nagyobb trauma áll a háttérben, akkor is segíthetünk gyermekünknek a lidérces álmok elűzésében. Többek között készíthetünk, vagy beszerezhetünk úgynevezett indián álomfogókat, melyek a hiedelmek szerint elűzik a rossz szellemeket, álmokat a levegőből. De jelképesen az egyik plüssállatkát is megbízhatjuk, gyermekünk álmának őrzésével. Ezekkel az apró praktikákkal oldhatjuk a gyerekekben a szorongást, a rossz álmoktól való félelmet.

Ha a lidérces álmok állandó jelleggel nyomasztják már gyermekünket, érdemes szakemberhez fordulni. Léteznek olyan módszerek, melyekkel egyrészt jobban megérthetővé válnak az álmok, másrészt arra is van lehetőség, hogy az álmok által tükrözött félelmek feldolgozhatóvá és így elengedhetővé váljanak. Ilyen módszer lehet például, az álomképek átalakítása, rajzzal vagy mesével, így nemcsak a konkrét rémálom „szelídíthető meg”, hanem akár a háttérben álló probléma is hozzáférhetővé megoldhatóvá válik.

Fotó:
pixabay.com

Korai zenei nevelés fontossága

Születésünktől kezdve megvan az a képességünk, hogy észleljük a dolgok zeneiségét. Sőt, ez a képességünk segít minél hamarabb megérteni a világ történéseit. Talán nem is olyan véletlen, hogy összehangolódásnak nevezzük az újszülöttekkel való kezdeti összecsiszolódást. Számukra még ez az elsődleges információforrás, és ennek további támogatása a fejlődési területek mindegyikére pozitív hatással lesz.

Pollenallergia gyerekkorban: asztmát is okozhat

A gyermekeket érintő, gyermekkorban jellemző allergiás betegségek között vannak olyanok, amik csak kiskorban jelentkeznek, míg mások felnőve is megmaradnak. Hazánkban a gyermekkori allergia előfordulási gyakorisága kb. 6-7%.

Alvás a gyerekkel – együtt vagy külön?

Együtt vagy külön aludjunk? Legyen-e külön szobája a gyereknek? Gyermeket nevelő szülők körében ez az egyik legmegosztóbb kérdés. Két határozottan elkülönülő tábor áll egymással szemben.

Mi az az SZMK és mit takar az OSZSZ?

Általában az első szülői értekezleten október táján kéri fel az osztályfőnök a szülőket, hogy válasszanak maguk közül SZMK azaz Szülői Munkaközösségi tagokat és ugyanezt teszi az ovónő is az ovis szülőin, amikor OSZSZ (Óvodai Szülői Szervezet) tagokat választ.

Mindent a diszprexiáról

A programozott mozgásokban, melyek a csecsemő idegrendszeri érésétől függnek (pl.: kúszás, mászás), általában még nincsenek feltűnő eltérések. Később a kisdedkorban fejlődik a szenzoros érzékelés és integráció (szenzomotorika: az észlelés és a cselekvés egysége). A fejlődési diszpraxia a szenzoros integráció zavarainak egyfajta megnyilvánulása.