Menü

Hogyan vészeljük át az őszi depressziót?

Az ősz lassan megérkezik. Ha a mentális egészségünket befolyásolja az évszakok változása, íme néhány tipp, hogyan jussunk túl rajta!

Biztonsági zóna: Próbáljunk meg találni egyetlen dolgot, ami állandó marad a nyár-ősz átmenetben, és figyeljünk erre! Ez lehet egy nagyon egyszerű dolog is, például: „Mindig reggelente zuhanyzom” vagy „Mindig veszek 5 mély lélegzetet, ha észreveszem, hogy ideges vagyok”. Meghatározhatunk tényleg állandó helyzeteket is, például: „Nő vagyok. …….-ban élek. Anya vagyok. A gyermekem neve ………” Amikor bizonytalanok vagyunk, vigasztaló találni valamit, amibe kapaszkodhatunk.

Szükségletek: Legyünk benne biztosak, hogy az alapvető szükségleteink ki vannak elégítve! Alvás, táplálkozás (fontos a megfelelő fehérjebevitel), mozgás, vízfelvétel. Ezek mind elengedhetetlenek agyunk egészséges működéséhez, és segít nekünk a stresszhatások tolerálásában.

Maradjunk kapcsolatban! Ahogy az idő hűlni kezd, mindannyian behúzódunk a lakásba, házba, és ez sokszor hozzájárul a depresszió és idegesség érzetének kialakulásához. Találkozzunk azokkal az emberekkel, akikkel a legjobban érezzük magunkat!

Mi az, ami jó lehet? Kérdezzük meg magunktól, mi az, amiért aznap jól érezzük magunkat! Ez annyit jelent, hogy mi magunk választhatjuk meg, hogyan érezzük magunkat a nyár-ősz átmenet során. Talán több segítségre, támogatásra van szükségünk a partnerünktől, a szüleinktől, a barátainktól. Esetleg kicsivel több edzést igénylünk, vagy több pihenést. Lehet, hogy csökkentenünk kell a tennivalók listáját. Amire most szükségünk van, különbözhet attól, amit 3 hónappal ezelőtt igényeltünk.

Legyünk kedvesek magunkhoz! Igen, ennek a pontnak a teljesítése nehéz lehet, főleg, ha éppen azok közé tartozunk, akik magas elvárásokat támasztanak önmagukkal szemben.

Beszéljünk róla! Ha megadjuk magunknak az engedélyt, hogy beszélhessünk a problémáinkról, milyen hatással van ránk az évszakváltás, észre fogjuk venni, hogy mások is megértik, hogyan érzünk. A társaság ilyenkor valóban gyógyító.

Tervezzünk előre a téli hónapokra! Sok ember küzd a betegséggel, ami a téli hónapok alatt jelentkezik, amikor a nappali órák a legrövidebbek. Ha tudjuk, hogy nálunk is begyűrűzhet a betegség, készüljünk fel rá! Ha főzünk, főzzünk előre olyan ételeket, amelyeket le tudunk fagyasztani! Így a téli hónapok során, amikor kevésbé vagyunk motiváltak, csak elő kell vennünk a készételt a fagyasztóból. Szedjünk multivitamint, ha most nem tesszük, hogy erősítsük az immunrendszerünket, emeljük az energiaszintünket. Találjunk magunknak edzőtermet, esetleg jelentkezzünk már be előre, hogy biztosítva legyen a helyünk és a kötelezettségünk is! Ez az átmeneti időszak egy remek lehetőség arra, hogy rájöjjünk, mire lehet szükségünk ahhoz, hogy jól érezzük magunkat.

Színesítsük az otthonunkat! Ez egy materialista ötlet, de csodás időtöltés lehet kiszínezni és világosságot adni az otthonunknak! A környezetünk újraformálása segít lelkünk feltöltődésében.

Lélegezzünk! Amikor az érzelmeink felerősödnek, még jobban hajlamosak vagyunk az aggasztó gondolatok felé tendálni. Ezáltal azonban csak még idegesebbek leszünk. Ilyenkor csak lélegezzünk mélyeket, ez le fog lassítani.

Próbáljuk meg kihozni magunkból a legjobbat! Ez megerőltetőnek tűnhet, amikor nem érezzük magunkat a legjobban, viszont fontos. Az évszakok váltakoznak, az átmenetek jönnek és mennek. Az anyukák tudják, hogy semmi sem tart örökké – a gyereksírás sem. Ez az évszakváltás sem fog örökké tartani. Az ősz elmúlik, ahogy majd a tél is, és jön a tavasz, majd belefutunk ismét a nyárba. Ezután pedig kezdhetjük megint újra, talán már egy kicsit több megértéssel, toleranciával és gyakorlattal.

Forrás: www.postpartumprogress.com

Az ellenállás hétköznapi kezelése

Az ellenállás a saját magunk által létrehozott és konzervált láthatatlan, személytelen és igen szívós kényszerítő erő, amelynek egyedüli célja, hogy akadályozza a munkánkat, azt, hogy a legjobbat legyünk képesek kihozni magunkból, hogy a szakmai kompetencia, a tisztesség és a nagylelkűség következő szintjére léphessünk.

A kudarc kezelésének pszichológiája

Életünket két meghatározó élménycsoportba sorolhatjuk, a sikeres és a sikertelen megtapasztalások. Ezen kettőbe tartozó benyomásaink közül sokat megőrzünk az emlékezetünkben. Azzal, hogy rendszeresen visszaidézzük őket, a hozzájuk tartozó negatív vagy pozitív lelki beállítottsággal együtt, meghatározzuk az élethez való hozzáállásunkat is.

A média és az étkezés

Napjainkban a média és a közösségi oldalak hatása az életünkre tagadhatatlanná vált. A zenei ízlésünk, az öltözködésünk, a stílusunk mind nagyban függ attól, amit a tévében vagy az internet világában tapasztalunk. Ez az étkezésünkre is vonatkozik, melyet impliciten és expliciten egyaránt befolyásol a virtuális világ.

Lámpaláz

Mindenki ismeri ezt az érzést, hiszen mindannyian voltunk már vizsgán, állásinterjún, szerepeltünk esetleg nyilvánosan, tartottunk előadást, mondtunk beszédet, voltunk szavalóversenyen. A lámpaláz normális és egészséges.

A társas magány árnyékában

A társas magány azt jelenti, hogy együtt vagyunk valakivel, mégis egyedül érezzük magunkat, magányosak vagyunk. Nincs elég kapcsolódás a felek között, így egy idő után egymás mellett élünk ugyan, de nem egymással.